Lærere kan bruge Ordblindenetværket til at blive klogere på, hvordan deres ordblinde elever kan få udbytte af læse- og skriveteknolgier.

Ejer- og navneskifte skal gøre ordblindenetværk mere attraktivt for lærere

Det ikke særligt mundrette Tekstnetværket hedder nu Ordblindenetværket. Ændringen skal gøre netværkets formål tydeligere. Det er både for læsekonsulenter og -vejledere og for lærere, som har elever, der bruger læse- og skriveteknologi i den almindelige undervisning.

Publiceret

Navneforvirring pålæringsfestival

Du kan møde Ordblindenetværket på Danmarks Læringsfestival iBella Center i København i næste uge. Her afholder netværket erprogram med tre oplægsholdere. Du skal dog være opmærksom på, atnetværket optræder under sit gamle navn, når du køber billet påfestivalens hjemmeside. Du skal derfor klikke på 'Tekstnetværket'under billettype:

  • Lektor Helle Bundgaard Svendsen fra Læreruddannelsen i NørreNissum taler om teknologibaseret læsning og skrivning ud fra sinph.d. om de strategier, unge ordblinde anvender, når de læser ogskriver med teknologi.
  • De danske europamestre i iværksætteri, gymnasieeleverneKristoffer Strube Græm, William Nyby Pedersen, Alexander Jensen ogAnders Bredgaard, har lavet app'en Subreader, som ordblinde kanbruge til at få læst tekster op, for eksempel i biografen. Desætter fokus på, hvorfor det er vigtigt at udvikle hjælpemidler tilordblinde.
  • Janus Askø Madsen og Simon Egenfeldt-Nielsen har stiftetEyejustread og fortæller om, hvordan systemet kan opsamle relevantviden om, hvordan udfordrede læsere håndterer læseforløb.

Eksempler på spørgsmål

Her er to eksempler på spørgsmål, som er stillet iOrdblindenetværket Begge spørgsmål blev besvaret samme dag, som deblev stillet.

  • Er der nogen i Ordblindenetværket, som kender til en app, derkan tage et billede og efterfølgende læse teksten i billedetop?
  • Jeg søger efter erfaringer med scanner-mus i forhold tilscanner-pen. Er der nogen af jer, der har erfaringer, I vildele?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et tekstnetværk kan lige så godt være for forfattere som for lærere. Derfor har det ikke været tydeligt nok, hvem der med fordel kunne tilslutte sig det hidtidige Tekstnetværket.

"Det var for upræcist et navn til et netværk for fagpersoner, som bruger læse- og skriveteknologi i undervisningen af ordblinde. Derfor ville vi have ordblindhed med i navnet", fortæller Trine Nobelius. Hun er læringskonsulent i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Undervisningsministeriet og en af de tre redaktører af netværket.

Alligevel er det nye navn ikke helt præcist, erkender hun.

"Vi overvejede at kalde det for Ordblindeundervisernetværket, men det blev for langt. I stedet havnede vi på Ordblindenetværket, selv om der er risiko for, at folk tror, at det er et netværk for ordblinde. Derfor vil vi gøre meget ud af at præcisere, at målgruppen er fagpersoner, når vi gør opmærksom på netværket. Når man tilmeldinger sig, skal man angive sin profession og sin arbejdsplads, så vi er sikre på, at deltagerne tilhører målgruppen", siger Trine Nobelius.

Lærere mangler kendskab til læse- og skriveteknologier

Indtil årsskiftet hørte netværket under Socialstyrelsen, men det er nu overtaget af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

"Det passer bedre ind i vores ressort. Vi har med læringskonsulenterne skruet op for den direkte vejledning til skoler og kommuner, så det er naturligt, at vi kører netværket videre. Mange af de fagpersoner, netværket henvender sig til, betjener vi i forvejen, og det er oplagt, at vi gør dem opmærksomme på netværket, når det passer ind. Flere danske undersøgelser viser, at lærerne selv oplever, at de mangler viden om, hvordan de underviser ordblinde. Det er lig med, at de mangler kendskab til læse- og skriveteknologier", siger Trine Nobelius.

I øjeblikket har netværket cirka 1.100 deltagere, og redaktøren understreger, at netværket ikke kun er for læsekonsulenter og -vejledere.

"Netværket er også for lærere, som vil vide, hvordan de underviser ordblinde i deres almindelige undervisning. I netværket kan de både hente konkret viden og sparre med hinanden, for eksempel om hvilken digital ordbog der er god at bruge i en bestemt sammenhæng. De fleste vil nok først spørge deres nære kolleger, men hvis ikke de kan svare, kan man spørge i netværket".

Netværket er fra bruger til bruger

Trine Nobelius kan ikke garantere, at man altid får svar, men hun kan se, at de fleste får respons allerede samme dag.

"Der er en villighed til at dele viden, og det er godt, for netværket skal være brugerdrevent. Vi lægger ikke noget ud, for vi underviser ikke selv ordblinde, så vi har ikke en detaljeret viden om læse- og skriveteknologier. Styrken ved netværket er, at det er fra bruger til bruger. Man er ikke forpligtet til at byde ind, men man kan stille spørgsmål i relation til sin undervisning".

Læsekonsulenter og -vejledere kan bruge netværket på præcis samme måde.

"De kan både være med til at sprede viden og selv blive klogere, for eksempel om hvordan man indstiller et produkt i forhold til det udbytte, eleven skal have. Det kan de undervisere, som bruger produktet flittigt, svare på. En leverandør kender kun sig eget produkt, men her skriver man ud til folk, som har erfaring med andre værktøjer, som de så kan anbefale. Det er faglige argumenter, der ligger til grund for folks anbefalinger", siger Trine Nobelius.

Gratis at deltage i netværket

At netværket har fået ny ejer skal være med til at give det nyt liv.

"Tekstnetværket blev brugt flittigt, da det blev oprettet for nogle år siden, men i de senere år har det sygnet lidt hen. Vi vil booste Ordblindenetværket, og en til to gange om året afholder vi et webinar, så deltagerne kan få input om relevante emner hjemme ved deres computere. Vi vil også holde et særligt spor med oplæg om undervisning af ordblinde på den årlige læringsfestival", siger Trine Nobelius.

Mens man skulle abonnere på Tekstnetværket, er det gratis at deltage i Ordblindenetværket. Du kan tilmelde dig via linket nederst på siden.

Folkeskolen.dk har igennem et år sat fokus på den nationale ordblindetest og på undervisning af ordblinde elever. Dette er den 39. artikel i temaet:

Ordblindelærer: Skoler bør kunne blive certificerede som dysleksi-venlige

Forældre til ordblinde børn savner et samarbejde med skolen

Skole og forældre til ordblinde børn finder sammen i et netværk

Risikotest for ordblindhed opfanger også tosprogede elever

Læsevejledere: Risikotesten for ordblindhed skal sættes i kalenderen

Læseforsker: Ny risikotest for ordblindhed må ikke blive en sovepude

Ordblindepatrulje sikrer ordblinde elever praktisk hjælp og moralsk støtte

Alle elever i Aarhus skal screenes for ordblindhed i 2. klasse

Skolerne får fra i dag adgang til den nye risikotest for ordblindhed

Tosprogede elever med dysleksi er særligt udfordret i skolen

Elev tog afsæt i sin ordblindhed til at lave kunstværk ud fra en bog

Forældre får krav på at få ordblindetestet deres barn i slutningen af 4. klasse

Nyt motionsløb samler oenge ind til ordblinde børn og unge

Læsecenter for alvorligt ordblinde opnår gode resultater

Ministeriet klar til at præsentere risikotest for ordblindhed i de yngste klasser

Ordtavle giver lærere og elever overblik over hjælpemidler til ordblinde

Elever med dysleksi skal ikke kun have fonologisk hjælp

Nyt hæfte giver skoler gode råd til arbejdet med ordblinde

Det skal være lettere for skoler at gøre prøver klar til ordblinde

Ordblinde Emma: Skolen var som et fængsel for mig

Auditiv feedback kan få ordblinde elveer til at skrive bredre

Ordblinde elever uden en diagnose behøver ikke have været uden faglig støtte

Nu bruger alle kommuner den nye ordblindetest

Ordblindekonference: Lærerstuderende bør lære om teknologieers didaktiske muligheder

Elever bruger it-støtte til at udvikle deres egne læse- og skrivestrategier

Læse- og skriveteknologier til ordblinde stiller lærere over for nye udfordringer

Skoler får hjælp til ordblinde elever af undervisningscenter for voksne

Skole har succes med netværk for forældre til ordblinde elever

Nu kan du prøve at læse som en ordblind

Talegenkendelse hjælper ordblinde til at skrive gode tekster

Ministeren vil ændre holdningen til ordblinde

Stigende antal sager med ordblinde elever bekymrer klagenævnet

Ordblindes formand afviser kritik: Ordblindhed er en isoleret dysfunktion

Kritiker: Den nationale ordblindetest er værdiløs

Læsecenter giver ordblinde elever og deres lærere et løft

Glæde over ordblindetesten lever side om side med en smule skepsis

Læsevejleder: Skoler skal have en plan for opfølgning af ordblindetesten

Over 9.000 elever har taget den nationale ordblindetest