Ordblind/læsesvag
0   4

Ejer- og navneskifte skal gøre ordblindenetværk mere attraktivt for lærere

Det ikke særligt mundrette Tekstnetværket hedder nu Ordblindenetværket. Ændringen skal gøre netværkets formål tydeligere. Det er både for læsekonsulenter og -vejledere og for lærere, som har elever, der bruger læse- og skriveteknologi i den almindelige undervisning.

Et tekstnetværk kan lige så godt være for forfattere som for lærere. Derfor har det ikke været tydeligt nok, hvem der med fordel kunne tilslutte sig det hidtidige Tekstnetværket.

"Det var for upræcist et navn til et netværk for fagpersoner, som bruger læse- og skriveteknologi i undervisningen af ordblinde. Derfor ville vi have ordblindhed med i navnet", fortæller Trine Nobelius. Hun er læringskonsulent i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Undervisningsministeriet og en af de tre redaktører af netværket.

Alligevel er det nye navn ikke helt præcist, erkender hun.

Navneforvirring på læringsfestival

Du kan møde Ordblindenetværket på Danmarks Læringsfestival i Bella Center i København i næste uge. Her afholder netværket er program med tre oplægsholdere. Du skal dog være opmærksom på, at netværket optræder under sit gamle navn, når du køber billet på festivalens hjemmeside. Du skal derfor klikke på 'Tekstnetværket' under billettype:

  • Lektor Helle Bundgaard Svendsen fra Læreruddannelsen i Nørre Nissum taler om teknologibaseret læsning og skrivning ud fra sin ph.d. om de strategier, unge ordblinde anvender, når de læser og skriver med teknologi.
  • De danske europamestre i iværksætteri, gymnasieeleverne Kristoffer Strube Græm, William Nyby Pedersen, Alexander Jensen og Anders Bredgaard, har lavet app'en Subreader, som ordblinde kan bruge til at få læst tekster op, for eksempel i biografen. De sætter fokus på, hvorfor det er vigtigt at udvikle hjælpemidler til ordblinde.
  • Janus Askø Madsen og Simon Egenfeldt-Nielsen har stiftet Eyejustread og fortæller om, hvordan systemet kan opsamle relevant viden om, hvordan udfordrede læsere håndterer læseforløb.

"Vi overvejede at kalde det for Ordblindeundervisernetværket, men det blev for langt. I stedet havnede vi på Ordblindenetværket, selv om der er risiko for, at folk tror, at det er et netværk for ordblinde. Derfor vil vi gøre meget ud af at præcisere, at målgruppen er fagpersoner, når vi gør opmærksom på netværket. Når man tilmeldinger sig, skal man angive sin profession og sin arbejdsplads, så vi er sikre på, at deltagerne tilhører målgruppen", siger Trine Nobelius.

Artiklen fortsætter under banneret

Lærere mangler kendskab til læse- og skriveteknologier

Indtil årsskiftet hørte netværket under Socialstyrelsen, men det er nu overtaget af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

"Det passer bedre ind i vores ressort. Vi har med læringskonsulenterne skruet op for den direkte vejledning til skoler og kommuner, så det er naturligt, at vi kører netværket videre. Mange af de fagpersoner, netværket henvender sig til, betjener vi i forvejen, og det er oplagt, at vi gør dem opmærksomme på netværket, når det passer ind. Flere danske undersøgelser viser, at lærerne selv oplever, at de mangler viden om, hvordan de underviser ordblinde. Det er lig med, at de mangler kendskab til læse- og skriveteknologier", siger Trine Nobelius.

I øjeblikket har netværket cirka 1.100 deltagere, og redaktøren understreger, at netværket ikke kun er for læsekonsulenter og -vejledere.

"Netværket er også for lærere, som vil vide, hvordan de underviser ordblinde i deres almindelige undervisning. I netværket kan de både hente konkret viden og sparre med hinanden, for eksempel om hvilken digital ordbog der er god at bruge i en bestemt sammenhæng. De fleste vil nok først spørge deres nære kolleger, men hvis ikke de kan svare, kan man spørge i netværket".

Netværket er fra bruger til bruger

Trine Nobelius kan ikke garantere, at man altid får svar, men hun kan se, at de fleste får respons allerede samme dag.

"Der er en villighed til at dele viden, og det er godt, for netværket skal være brugerdrevent. Vi lægger ikke noget ud, for vi underviser ikke selv ordblinde, så vi har ikke en detaljeret viden om læse- og skriveteknologier. Styrken ved netværket er, at det er fra bruger til bruger. Man er ikke forpligtet til at byde ind, men man kan stille spørgsmål i relation til sin undervisning".

Eksempler på spørgsmål

Her er to eksempler på spørgsmål, som er stillet i Ordblindenetværket Begge spørgsmål blev besvaret samme dag, som de blev stillet.

  • Er der nogen i Ordblindenetværket, som kender til en app, der kan tage et billede og efterfølgende læse teksten i billedet op?
  • Jeg søger efter erfaringer med scanner-mus i forhold til scanner-pen. Er der nogen af jer, der har erfaringer, I vil dele?

Læsekonsulenter og -vejledere kan bruge netværket på præcis samme måde.

"De kan både være med til at sprede viden og selv blive klogere, for eksempel om hvordan man indstiller et produkt i forhold til det udbytte, eleven skal have. Det kan de undervisere, som bruger produktet flittigt, svare på. En leverandør kender kun sig eget produkt, men her skriver man ud til folk, som har erfaring med andre værktøjer, som de så kan anbefale. Det er faglige argumenter, der ligger til grund for folks anbefalinger", siger Trine Nobelius.

Gratis at deltage i netværket

At netværket har fået ny ejer skal være med til at give det nyt liv.

"Tekstnetværket blev brugt flittigt, da det blev oprettet for nogle år siden, men i de senere år har det sygnet lidt hen. Vi vil booste Ordblindenetværket, og en til to gange om året afholder vi et webinar, så deltagerne kan få input om relevante emner hjemme ved deres computere. Vi vil også holde et særligt spor med oplæg om undervisning af ordblinde på den årlige læringsfestival", siger Trine Nobelius.

Mens man skulle abonnere på Tekstnetværket, er det gratis at deltage i Ordblindenetværket. Du kan tilmelde dig via linket nederst på siden.

Folkeskolen.dk har igennem et år sat fokus på den nationale ordblindetest og på undervisning af ordblinde elever. Dette er den 39. artikel i temaet:




Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.936 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.933 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.688 andre er allerede tilmeldt