Debat
Hver gang en ny metode og tilgang til elever og undervisning foldes ud til lærerne, kan jeg ikke lade være med at tænke, at der også ligger en lille implicit kritik, lyder det fra dagens debattør.
Illustration: Folkeskolen
Lærer: Jeg bliver lidt mæt, når jeg bliver præsenteret for det ottende pædagogiske vidunder
Ifølge dagens debattør handler det mest om profilering af kommunen eller skolen, når der igen og igen iværksættes nye pædagogiske tiltag.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Hvis man som mig efterhånden har en del år på lærerbagen, har man helt sikkert prøvet, at NU kom det nye pædagogiske tiltag, der er
svaret på alle lærere og pædagogers bønner, og som er løsningen på alle
problematikker, der måtte findes i skoleverdenen.
Der var Howard Gardner og de mange intelligenser. Der var
designprocesser. Der var læringsstile. Der var classroom-management. Der var
flipped learning. Og cooperative learning for den sags skyld. Og portfolio og
alt muligt andet. Du kan jo selv fortsætte listen.
Det er alle områder, tendenser og pædagogiske praksisser,
som har det til fælles, at de, på hver deres tidspunkt gennem de seneste 20 års
tid, har haft deres storhedstid, og som er blevet præsenteret for mig og for
tusindvis af andre lærere som en strategi, en metode eller en pædagogik hvorpå
og hvorudfra vi forventedes at basere og strukturere vores praksis.
Og det har vi naturligvis gjort, for det skulle vi. Det skal
vi.
En lille implicit kritik
Mange lærere har nok, ligesom jeg selv, siddet lidt
forundret tilbage, når vi er blevet præsenteret for det ottende
revolutionerende pædagogiske vidunder. Og lidt mæt. For hvad nu med alle de
andre pædagogiske kæpheste og kameler, vi sidste år og forrige år også med
entusiasme skulle implementere og sluge? Og hvad blev der egentlig af lærerens
autonomi, handlemuligheder og metodefrihed, når vi absolut skal bruge den
kommunalt bestemte metode?
Det kan være svært igen og igen at mønstre (samme)
begejstring og velvillighed, hver gang vi præsenteres for en ny
pop-up-pædagogik, og det kan være vanskeligt ikke at føle, at vi igen bliver
underlagt en pædagogisk-didaktisk ideologi, som potentielt strider imod vores
egne pædagogiske overbevisninger.
Derudover kan jeg ikke lade være med at tænke, at hver gang
en ny metode og tilgang til elever og undervisning foldes ud til lærerne,
ligger der en lille implicit kritik. Her præsenteres vi for noget, der skal
forbedre vores måde at gøre tingene på. Det, vi har gjort indtil nu, er ikke
godt nok.
Stå stille
Min oplevelse er, at overfloden af nye tiltag bliver en måde
for skoler og kommuner at profilere sig på. Et tegn til omverdenen og det
politiske niveau om, at her hos os arbejder vi specifikt og professionelt med
komplekse problemstillinger.
Hermed bliver succeskriteriet snarere mængden af målrettede
metodiske indsatser end det positive aftryk i praksis hos de professionelle,
der skal udføre dem – og ikke mindst for dem det bør handle allermest om:
Eleverne og deres trivsel, dannelse og læring.
Dette skaber i mine øjne et pædagogisk og ideologisk
paradoks, for naturligvis må skoleverdenen ikke gå i stå. Skolen skal udvikle
og spejle sig i det samfund og den tid, den er en del af. Men jeg er faktisk
ikke sikker på, at kontinuerlig nytænkning og fremdrift henimod noget andet og
mere altid er en positiv udvikling.
Jeg har svært ved at se argumentet for og værdien af en
skole, som uophørligt udspyr den ene metode efter den anden. Og der er ingen
tvivl om, at jeg grundlæggende er en gladere - og dermed også bedre - lærer, når
mit virke er drevet af lyst og engagement fremfor af pligt og pålagte
metodetiltag.
Tænk hvis skolen, i en tid og et samfund med konstant fokus
på vækst og fremdrift, turde stoppe lidt op og bare stå stille. Se, det ville
være modigt. Og nyt.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk