Ordblind/læsesvag
2   6

Alle elever i Aarhus skal screenes for ordblindhed i 2. klasse

Selv om skolerne kan bruge den nationale ordblindetest fra 3. klasse og nu også en risikotest for ordblindhed i 0. og 1. klasse, vil Aarhus Kommune screene samtlige elever i 2. klasse for ordblindhed. Det skyldes, at skolerne fanger for få ordblinde.

Mens mellem to og fem procent af den voksne befolkning ifølge Socialstyrelsen er ordblinde, var alene 1,1 procent af eleverne i de aarhusianske folkeskoler registreret som ordblinde i foråret. Forskellen betyder, at der kan være elever, som går gennem skoletiden uden at få den rette støtte.

3.000 elever skal screenes

  • 34 af 46 skoler i Aarhus Kommune anvender i et vist omfang ordblindescreeningen DVO til deres elever i dag. Med den nye praksis skal alle elever igennem screeningen i slutningen af 2. klasse, i alt cirka 3.000 elever om året.
  • Screeningen varer cirka 15 minutter og foretages af klassens lærer og/eller en læsevejleder. Har en elev vanskeligt ved at læse, laver skolen en handleplan over individuel træning til eleven i 3. klasse.
  • Har eleven fortsat læsevanskeligheder i slutningen af 3. klasse, som peger på ordblindhed, tilbydes eleven en afdækning i form af Undervisningsministeriets ordblindetest.
  • Børn- og ungeforvaltningen understøtter i dag elever med læsevanskeligheder med en række indsatser. Blandt andet tilbyder kommunen elever med alvorlige læseproblemer et målrettet forløb på Kompetencecenter for Læsning, der opnår gode resultater. Centret ligger på Rosenvangskolen i Viby.

Derfor indfører Aarhus Kommune nu en obligatorisk screening af alle elever i 2. klasse, indsamling af data for at følge udviklingen, både på den enkelte skole og for alle skoler i kommunen, og en intensiveret indsats i 3. klasse for de elever, der viser tegn på ordblindhed i 2. klasse.

"Vi ligger under landsgennemsnittet med det antal ordblinde børn, vi finder i dag, så det tyder på, at nogle børn smutter igennem systemet. Nu spænder vi et fintmasket net ud under eleverne ved at lade alle tage DVO-testen i slutningen af 2. klasse", siger Jan Kirkegaard, chef for PPR og Specialpædagogik i Aarhus Kommune.

Elever med læsevanskeligheder skal have målrettet undervisning

Artiklen fortsætter under banneret

DVO-testen et enkelt værktøj, som det ikke tager lang tid at bruge i en klasse, siger Jan Kirkegaard og understreger, at screeningen ikke i sig selv afgør, om en elev er ordblind eller ej. Men lærerne får et fingerpeg om, hvem der har brug for en målrettet indsats i 3. klasse.

"Med individuel træning i de vanskeligheder, der viser sig hos den enkelte elev, kan vi få flere til at rykke sig i løbet af 3. klasse. De elever, der ikke udvikler sig som forventet, vil vi teste med Undervisningsministeriets ordblindtest i slutningen af 3. klasse. Ved at følge den fremgangsmåde på alle skoler, bliver det grænsende til utænkeligt, at der vil være ordblinde elever, som vi ikke får øje på", siger Jan Kirkegaard.

Skolerne i Aarhus vil også bruge den nye risikotest

Beslutningen om at sætte ind med en screening i 2. klasse kommer netop, som ministeriet har sendt en ny risikotest ud til alle landets skoler. Med den kan skolerne teste elever i 0. og 1. klasse, som er i risiko for at udvikle ordblindhed. Men initiativet i Aarhus skal ikke ses som en forbigåelse af risikotesten, understreger Jan Kirkegaard.

"Vores skoler vil også bruge risikotesten, men DVO er den mest ideelle til at screene samtlige elever på en årgang. Selv om vi screener eleverne i 2. klasse, skal skolerne stadig være opmærksomme på elever med læsevanskeligheder tidligt i skoleforløbet, og her bliver risikotesten et nyttigt værktøj".

Gevinsten er hele indsatsen værd

Jan Kirkegaard afviser, at kommunen skyder over målet, når den vil screene samtlige cirka 3.000 elever i 2. klasse.

"Det er fint at få en status på elevernes læseudvikling, også for de forældre, der ikke er i tvivl om, at deres børn læser normalt. De får bekræftet, at børnenes læseudvikling forløber, som den skal, og samtidig finder vi børn i gråzonen. Den gevinst er så stor, at den er hele indsatsen værd, for det har store omkostninger for børnene, hvis vi ikke finder dem. Både læringsmæssigt og personligt", siger chefpsykologen.

I Ordblindeforeningen bakker formand Erik Rasmussen op om initiativet.

"Vi finder det meget positivt, at alle elever bliver testet med DVO. Men det er vigtigt, at der følges op med støtteundervisning og ekstra test til børn, der har læsevanskeligheder", siger Erik Rasmussen i en pressemeddelelse fra kommunen.

Indsatsen rækker ned i daginstitutionerne

I forbindelse med den nye indsats tilbyder børn- og ungeforvaltningen løbende konsulentbistand til skolerne, og medarbejdere i dagtilbud skal have udviklet deres kompetencer i at forebygge læse- og sprogvanskeligheder.

"Pædagogerne skal ikke identificere ordblinde børn, men de kan lave for eksempel ordlege med børnene, og de kan gøre mere ud af at få forældre til at lave grundlæggende læsetræning med deres børn. Det er vi ved at planlægge i øjeblikket", siger Jan Kirkegaard.

Folkeskolen.dk sætter i anledningen af det første år med den nationale ordblindetest fokus på testen og på undervisning af ordblinde elever. Dette er den 31. artikel i temaet:



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.593 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.708 andre er allerede tilmeldt