Specialundervisning
0   578

Ordblindekonference: Lærerstuderende bør lære om teknologiers didaktiske muligheder

Læse- og skriveteknologi kræver, at lærerne kender elevens udstyr og kan koble det med sin undervisning. Men mange lærere undgår at bruge teknologi i frygt for, at det ikke spiller. Derfor er de studerende nødt til at lære teknologierne at kende på læreruddannelsen, mener centerleder.

Når skoler og kommuner køber iPads, interaktive tavler, bærbare computere og anden teknologi til undervisningen, begrunder de typisk investeringen med, at eleverne vil lære bedre og mere effektivt.

"Der er meget lidt fokus på, hvordan teknologierne påvirker undervisningen, og hvordan lærerne opfatter forandringerne", sagde Lene Storgaard Brok, leder af Nationalt Videncenter for Læsning, på ordblinde- og it-konferencen anno 2016 i Kolding.

Her præsenterede hun et antropologisk studie af læreres praksis med teknologi og teknologiens indflydelse på undervisningen, læringen og kulturen i skolen, som hun gennemførte over fire år med start i 2011 sammen med 11 andre forskere.

Lærer tegner hellere i hånden

"Det er nok en vanesag. Det er så nyt for mig, stadigvæk, at bruge de dér [interaktive tavler], så jeg har ikke helt vænnet mig til at føle mig helt afslappet deroppe. Det kan også være, at når man føler, at teknologien ikke spiller, ledningerne sidder ikke ordentligt og så videre, så kan man mærke, man er ved at miste grebet om klassen ved at rode to minutter mere med alt det her for at få det til at virke".

(...)

"Der kan jeg tit vælge at sige: 'Jamen så tegner jeg sgu Afrika selv - i hånden', i stedet for at finde det der smarte kort, jeg vidste, der var der [på den interaktive tavle].

Kilde: Lene Storgaard Brok

"Formålet var at udvikle teori og læringsaktiviteter til læreruddannelsen ud fra den antagelse, at de studerende ikke bliver klædt på til at undervise med teknologi. De kan sagtens bruge deres computer og smartphone, men så snart de skal bruge dem didaktisk, kan de ikke klare det", sagde centerlederen og understregede, at hun ikke talte specielt om læse- og skriveteknologi.

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg har det brede perspektiv på teknologi og konsekvenserne for lærerne".

Lærere skal finde ud af at agere med interaktive tavler

Lene Storgaard Brok kaldte sit oplæg "Technucation - lærernes anvendelse af ny teknologi i skole og uddannelse"

"Technucation handler om at 'læse' skolen, lærerne og de kulturforandringer, der er i spil, når nye teknologier flytter ind i klasserummet. Hvordan er teknologien til stede i lokalet? Hvilke interaktioner sker der mellem lærer og elever og mellem eleverne indbyrdes? Hvordan indvirker teknologien på fagene? Når børn i 1. klasse kan skrive bøger inden jul, fordi et system understøtter det, er der nogle, som lærer rigtig meget," sagde Lene Storgaard Brok og tilføjede, at evnen til at kunne lave en indholdsfortegnelse i 1. klasse også er en teknologi.

Lærere oplever, at kridttavlen bliver erstattet af interaktive tavle hen over sommerferien. På samme måde bliver kladdehæftet afløst computere. Det skal de finde ud af at agere i.

"Vi kan være stensikre på, at der bliver ved med at komme ny teknologi, og det tager tid at lære en stor del af den at kende, fordi den er digital".

Studerende skal have læreringsstrategier om ny teknologi

Centerlederen forsøgte at vise en stumfilm, men teknikken drillede pudsigt nok. I stedet forklarede hun, at filmen handler om en lærer, som pakker en overheadprojekter ud og forsøger at få den til at virke. Det lykkes ikke, så hun sætter sig til at drikke kaffe, indtil hun opdager, at der er en manual med. Her læser hun, at projekteren skal have strøm for at kunne bruges.

"Vi er nødt til at have de lærerstuderende til at læse manualen, og de skal have læringsstrategier om ny teknologi: Hvem kan man spørge? Hvad plejer I at gøre, når I skal lære en ny teknologi at kende? Hvad ville andre gøre? Hvad genkender du i denne teknologi", remsede Lene Storgaard Brok op.

Model til at forstå kulturforandringer

Efter tre års forskning udviklede forskerne analysemodellen Teku, som lærere og lærerstuderende kan tage i brug, når de vil forstå, hvordan teknologier er kulturforandrende. I modellen er teknologi sat i centrum omgivet af ringe med engagement, kompleksitet og udvikling.

"Mange lærere undgår at bruge interaktive tavler og iPads, fordi de skal finde på nye strategier til deres undervisning. Derfor er de studerende nødt til at lære at bruge teknologierne, mens de går på læreruddannelsen, så de ved, hvordan de kan anvende dem i praksis, og hvilke aktiviteter de kan lave. Ellers uddanner vi lærere til en skole, som ikke findes", sagde centerlederen.

Folkeskolen.dk sætter i anledningen af det første år med den nationale ordblindetest fokus på testen og på undervisning af ordblinde elever. Dette er den 15. artikel i temaet:



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.396 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.523 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
103 andre er allerede tilmeldt