Specialundervisning
0   546

Det skal være lettere for skoler at gøre prøver klar til ordblinde elever

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby arbejder på at hjælpe skolerne, så de hurtigt kan finde ud af, om den enkelte elevs digitale hjælpemidler kan anvendes til prøver. Men markedet for hjælpemidler udvikler sig hurtigt, og det stiller ministeriet over for en udfordrende opgave.

I kølvandet på den overståede eksamensperiode har Socialdemokraternes undervisningsordfører, Annette Lind, bedt undervisningsministeren give en status på arbejdet med at sikre ordblindes vilkår under eksamener. Især med fokus på arbejdet med at sikre det nødvendige udstyr til ordblinde elever, om eksamensopgaverne er digitalt læsbare og om de selvrettende prøver i dansk og matematik kan læses med de relevante programmer.

På folkeskoleområdet svarer Ellen Trane Nørby (V), at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i Undervisningsministeriet udarbejder skrivebare om OCR-behandlede pdf-filer til alle de skriftlige prøver, hvor eleverne kan benytte deres oplæsnings- og ordforslagsprogrammer.

"Eleverne har mulighed for at afprøve tidligere skrivebare og OCR-behandlede opgaver, så de kan teste, om deres it-baserede hjælpemidler er funktionsdygtige", skriver ministeren i sit svar.

Skolerne kan afprøve elevens konkrete applikation

Artiklen fortsætter under banneret

Nogle løsninger kan have problemer med den kryptering, der anvendes for at forhindre spredning af materialet før prøven. Derfor stilles der også filer uden kryptering til rådighed på prøvedagen.

"De digitale selvrettende prøver gør det også, muligt for eleverne at bruge deres oplæsnings- og ordforslagsprogrammer. Der findes eksempelprøver i prøvesystemet, så skolerne kan afprøve, om elevernes konkrete applikation fungerer i dette system", forklarer Ellen Trane Nørby.

På Materialeplatformen kan leverandører af digitale læremidler registrere, om deres digitale læremidler tillader brug af læse- og skriveteknologi. Som en hjælp til skolens leder og faglærere har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet desuden udarbejdet en vejledning om særlig tilrettelæggelse af folkeskolen prøver.

Derudover stiller Ellen Trane Nørby i udsigt, at styrelsen fremover vil gå i tættere dialog med de største udbydere af it-baserede hjælpemider for at sikre, at hjælpemidlerne fungerer mere optimalt på prøvedagen.

Styrelsen retter et særligt fokus mod prøven i retskrivning

For at give skolerne mulighed for hurtigt at fremsøge de it-baserede hjælpemidler, som tillader brug af læse- og skriveteknologi, udarbejder styrelsen en liste over programmer, som filerne er testet i. Desuden vil Styrelsen afholde webinarer, der skal hjælpe kommuner og skoler med at gennemføre prøver for elever med særlige behov.

"Der er sat gang i en faglig udredning af prøven i retskrivning, der skal afdække, om anvendelse af it-baserede hjælpemidler som for eksempel ordforslagsprogrammer danner grundlag for en valid vurdering. Udredningen skal også afdække, hvilke muligheder og udfordringer anvendelsen af digitale hjælpemidler har", skriver Ellen Trane Nørby.

Styrelsen er også ved at evaluere, hvordan ordforslagsprogrammer påvirker elevernes præstationer, og om de retskrivningsfaglige mål vurderes opfyldt, når elevernes anvender programmerne.

Resultaterne fra begge undersøgelser forventes at ligge klar til efteråret og vil danne grundlag for, hvordan prøverne kan udformes fremover.

Mangfoldigheden af nye apps udfordrer skoler og ministerium

Selv om styrelsen arbejder på at sikre vilkårene for elever med ordblindhed, er der stadig udfordringer, erkender ministeren.

"Der opstår løbende nye - bedre og billigere - teknologier, der kan hjælpe ordblinde med læsning og skrivning. Men markedet udvikler sig hurtigt, og det stiller skoler, uddannelsesinstitutioner og ministeriet over for en udfordrende opgave med at sikre, at ordblinde kan anvende de bedste hjælpemidler under deres uddannelse, herunder til prøverne", skriver Ellen Trane Nørby i sit svar til Annette Lind.

Den teknologiske udvikling betyder, at styrelsen i høj grad inddrager tilgængelighed ved udarbejdelsen af prøverne. Der kan dog opstå problemer, da ikke alle programmer har fuld funktionalitet, og mangfoldigheden af applikationer gør det heller ikke muligt for ministeriet at teste ethvert scenarie, forklarer ministeren.

Læs hele svaret via linket til højre.

Folkeskolen.dk sætter i anledningen af det første år med den nationale ordblindetest fokus på testen og på undervisning af ordblinde elever. Dette er den 21. artikel i temaet:



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.423 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.495 andre er allerede tilmeldt