Ordblind/læsesvag
0   0

Skolerne får fra i dag adgang til den nye risikotest for ordblindhed

Alle landets skoler får i dag tilsendt et link og en adgangskode til det nye testmateriale, som de kan bruge til at opdage elever i 0. og 1. klasse, der er i risiko for at udvikle ordblindhed. I modsætning til den nationale ordblindetest er risikotesten ikke digital, men papirbaseret.

Det er veldokumenteret, at nogle børn har større risiko for at udvikle ordblindhed end andre, og i dag offentliggør Undervisningsministeriet det nye testmateriale, som kan identificere elever i 0. og 1. klasse, der er i risiko for at udvikle ordblindhed. Det sker i form af en e-mail med et link og en adgangskode til den hjemmeside, hvorfra testen kan downloades.

I modsætning til den nationale ordblindetest, som har været i brug siden begyndelsen af 2015, er risikotesten ikke digital, men papirbaseret. Det skyldes, at eleverne skal svare mundtligt, så i praksis skal der sidde en læsevejleder sammen med eleven under testen.

Fakta om risikotesten

  • Risikotesten for ordblindhed er udviklet af Center for Læseforskning ved Københavns Universitet og skal bruges af læsevejledere i 0. og 1. klasse. Testen kan bruges i slutningen af 0. klasse (eller begyndelsen af 1. klasse), i midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse.
  • Alle landets grundskoler får i dag tilsendt direkte link og adgangskode til den hjemmeside, hvor testmaterialet kan downloades.
  • Testmaterialet bygger på internationalt anerkendt forskning inden for læsning og ordblindhed og er blevet afprøvet i en langtidsundersøgelse, hvor elevers læseudvikling blev fulgt over flere år.
  • Forskerne har undervejs fået feedback og sparring fra en følgegruppe bestående af blandt andre læsekonsulenter, læsevejledere og repræsentanter fra Socialstyrelsen og Undervisningsministeriet.
  • Risikotesten er finansieret af Trygfonden, Socialstyrelsen og Undervisningsministeriet.

Testen består af tre dele

I vejledningen til testen anbefaler ministeriet, at læsevejlederen optager den individuelle test, da det kan være nødvendigt at tjekke og eventuelt revidere den umiddelbare score ved at lytte optagelsen af testsessionen igennem.

Artiklen fortsætter under banneret

At testen er på papir er også årsag til, at offentligheden ikke har adgang til at se den, da det ikke er meningen, at forældre skal kunne forberede deres børn på opgaverne. Det ligger dog fast, at de tre deltest består af:

  1. Højtlæsning af ordlister med både rigtige og nye ord - altså vrøvle- eller nonsensord.
  2. Bogstavkendskab.
  3. Dynamisk afkodningstest, som måler elevens læringspotentiale, hvor traditionelle test viser, hvad eleven kan her og nu.

Ministeren håber, at kommunerne tager testen til sig

Hvis elever tidligt får systematisk undervisning i opmærksomhed på sproglyde og sammenhængen mellem sproglyde, er det muligt at forebygge og reducere deres læsevanskeligheder. Derfor er det relevant allerede i de første skoleår at identificere de elever, der er i risiko for at udvikle ordblindhed, lyder det fra undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).

"Ordblindhed har vidtrækkende konsekvenser både for elevernes skoletid og deres uddannelses- og jobmuligheder. Når vi nu ved, at det kan gøre en væsentlig forskel at sætte tidligt ind, er det oplagt, at vi tidligt får identificeret de elever, der har brug for målrettet støtte og opmærksomhed i læseundervisningen, så vi mindsker risikoen for, at de udvikler ordblindhed. Derfor håber jeg, at kommunerne tager risikotesten ligeså godt til sig, som de har gjort med den nationale ordblindetest til de ældre elever," siger hun i en pressemeddelelse.

Regionale møder om den nye test

Ministeriets korps af læringskonsulenter præsenterer den nye test på fem regionale gå hjem-møder senere i november og i december.

Møder om den nye test

  • 28. november: Nordsjællands Konferencecenter i Allerød.
  • 5. december: Aalborg Kongres & Kultur Center
  • 7. december: Best Western Golf Hotel Viborg
  • 12. december: Best Western Torvehallerne i Vejle
  • 15. december: Hotel Frederik d. II i Slagelse

Læringskonsulent Trine Nobelius fortæller om baggrunden for projektet, og lektor, ph.d. Anna Gellert fra Center for Læseforskning præsenterer selve testmaterialet.

Målgruppen for møderne er kommunale læsekonsulenter og læsevejledere i folkeskoler og frie grundskoler. Alle møder begynder klokken 15 og varer to timer.

Du kan tilmelde dig møderne via det øverste link nedenfor henvisningerne til folkeskolen.dks øvrige artikler om ordblindhed, mens du under det andet link finder vejledningen til risikotesten og rapporten om udviklingen af risikotesten.

Folkeskolen.dk sætter i anledningen af det første år med den nationale ordblindetest fokus på testen og på undervisning af ordblinde elever. Dette er den 30. artikel i temaet:



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.257 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.235 andre er allerede tilmeldt