Ordblind/læsesvag
0   8

Ordblindelærer: Skoler bør kunne blive certificerede som dysleksi-venlige

Skoler i Norge og England har i mange år kunnet få certifikat på, at de er dysleksi-venlige. Ordblindelærer Line Leth Jørgensen foreslår, at man indfører et tilsvarende kvalitetsstempel i Danmark. Det vil sikre, at alle på skolen arbejder i samme retning.

Lærer og læsekonsulent Line Leth Jørgensen fra Hillerød har ikke en fuldstændig færdig plan for, hvilke krav en skole skal opfylde for at kunne opnå prædikatet dysleksi-venlig. Men hun er ikke i tvivl om, at det vil hjælpe både ordblinde elever og elever uden læseproblemer, hvis danske skoler kan få certifikat på, at de yder en målrettet indsats for deres ordblinde elever.

Norske krav til dysleksi-venlige skoler

For at præcisere hvad det vil sige at være en dysleksi-venlig skole, beskriver Line Leth Jørgensen de krav en norsk skole skal opfylde:

  • Skoleledelsen og lærerne har drøftet, hvad skolen kan gøre for elever med læse- og skrivevanskeligheder, og de har besluttet, at skolen har som mål at blive dysleksi-venlig.
  • Skolen har planer, som sikrer en styrkelse af lærernes kompetenceniveau i forhold til læse- og skrivevanskeligheder og læse- og staveteknologi.
  • Skolen har et bredt tilbud af læremidler, så alle elever har adgang til alt fagstof. Og skolen har rutiner i brug af for eksempel læse- og staveteknologi, hjælpemidler, lydbøger og scanning. 
  • Skolen arbejder aktivt for at skabe et godt læringsmiljø.
  • Skolen har indført en rutine for udredning af eleverne, så den kan overvåge deres udvikling eller mangel på udvikling. Skolen har også procedurer for, hvad der skal ske, når man opdager elever med læse- og skrivevanskeligheder.
  • Skolen har procedurer for at sætte ind med passende tiltag for elever, som sakker bagud i læse- og skriveudviklingen.
  • Skolen har indarbejdet effektive dysleksi-venlige metoder, som sikrer forståelse, gode læse- og læringsstrategier, gode rutiner for vurdering af læring, brug af flere sansekanaler i undervisningen, god struktur i al undervisning, gode lektieplaner og lektieaftaler med forældrene.
  • Ved prøver og eksaminer har elever med dysleksi mulighed for at vise deres evner gennem brug af hjælpemidler, forlænget tid m.v. Tilrettelæggelsen tilpasses den enkelte elevs behov.
  • Skolen og dens lærere ønsker, at alle elever skal opleve sig forstået og respekteret uafhængigt af mestringsgrad og opnåede resultatet. Skolen må dokumentere gode rutiner i forhold til elevsamtaler, arbejde med det psykosociale miljø, mobning m.v.     
  • Forældre får god information om, hvad skolens plan er i forhold til eleven. Og skolen har rutiner til at opfange idéer til, hvordan skolen kan forbedres.

"Det vil betyde noget med en systematisk tilgang og tydelige standarder, som omfatter alle fra forvaltning til den enkelte lærer. I England skal skolerne opfylde en masse krav for at blive dysleksi-venlige, men vi bør kunne gøre det mere overskueligt", siger Line Leth Jørgensen.

Hun har været dansklærer i 18 år og har desuden arbejdet intensivt med elever med dysleksi i de seneste seks år. Selv kalder hun sig dysleksiblæksprutte. Hun har blandt andet skabt et netværk for forældre til ordblinde elever på Hillerødholmskolen, så begge parter kan blive klogere på, hvad der skal til for at hjælpe ordblinde elever.

Et kvalitetsstempel vil højne skolernes indsats

Artiklen fortsætter under banneret

Man regner med, at fem til syv procent af eleverne i større eller mindre grad er ordblinde. Set i det lys kan det virke voldsomt, at skoler skal sikre sig et kvalitetsstempel, erkender Line Leth Jørgensen. De fleste af tiltagene for ordblinde gavner også de andre elever.

"Det er godt for alle elever, at det er tydeligt, hvad vi gør, når vi læser. Tanken om at bygge stilladser op om læsningen er bare særlig god for de udfordrede elever. Det samme gælder tidlig identifikation, udredning og indsats".

Et kvalitetsstempel vil være med til at øge skolernes fokus på ordblinde elever og højne niveauet i deres indsats, vurderer Line Leth Jørgensen.

"Mange skoler gør meget, men der er lang vej igen, før vi får alle med. En mulighed for at blive certificeret vil øge kendskabet til, hvad der skal til for at hjælpe ordblinde elever. Der er selvfølgelig ikke kun én vej, for der er forskel på eleverne. Men nogle veje er bedre end andre. Det handler om at skabe en indsats, som er så god, at vi har en chance for at hjælpe ordblinde elever til at læse".

Certificeringen kan også være med til at skabe positiv opmærksomhed omkring en skoles indsats for ordblinde elever.

"Det skal være sejt at være en dysleksi-venlig skole", siger Line Leth Jørgensen.

Elever lærer ikke at læse af at blive testet

I 2015 præsenterede Undervisningsministeriet den nationale ordblindetest, som kan anvendes fra slutningen af 3. klasse. I slutningen af 2016 blev den suppleret af en risikotest for ordblindhed til de yngste klassetrin, og til august får forældre krav på at få testet deres barn for ordblindhed fra slutningen af 4. klasse. Det er alt sammen fint, mener Line Leth Jørgensen. Men testene skal sættes ind i en kontekst.

"En elev lærer ikke at læse af at blive testet. Man er nødt til at sætte ind med en større udredning, og det er helt afgørende, at man følger op med en handleplan om, hvad der skal til for at hjælpe eleven. En certificering kan bane vej for, at det sker", siger hun.

Hvem der skal stå for certificeringen, er Line Leth Jørgensen ikke nået frem til endnu. Men det skal være en instans, som både er interesseret i dysleksi, og som har den fornødne pondus.

"Som udgangspunkt tænker jeg ikke, at det skal være Undervisningsministeriet, for certificeringen skal ikke være afhængig af politiske strømninger. Det bør være en instans uden for det politiske system. Men ministeriet må naturligvis gerne bakke op om certificeringen", siger hun.

Lærere skal tænke dysleksi ind i undervisningen uanset fag

Som læsekonsulent arbejder Line Leth Jørgensen i øjeblikket på en kommunal handleplan for sprog og læsning og her lader hun tankerne fra engelske Dyslexia Friendly Schools indgå. Derfor ser hun på, hvilken rolle henholdsvis forvaltning, skoleledere, læsevejledere, dansklærere, de øvrige faglærere, elever og forældre spiller.

"Det handler om at få den enkelte lærer til at tænke dysleksi ind i deres undervisning uanset fag", siger Line Leth Jørgensen.

Ved siden af sit job som lærer og læsekonsulent tilbyder hun kurser og foredrag om dysleksi. Inspireret af engelske Dyslexia Friendly Schools hjælper hun også gerne skoler med at blive mere dysleksivenlige. Men det er ikke for at kunne tjene penge, at hun gør sig til fortaler for, at Danmark bør indføre en certificeringsordning.

"Jeg er alt for idealistisk til, at det er penge, der driver mig. Jeg foretrækker, at vi får retningslinjer fra officiel side, men så længe vi ikke har det, udbreder jeg gerne kendskabet til begrebet dysleksi-venlige skoler", siger Line Leth Jørgensen.

Folkeskolen.dk har igennem snart et år sat fokus på den nationale ordblindetest og på undervisning af ordblinde elever. Dette er den 38. artikel i temaet:



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.939 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.934 andre er allerede tilmeldt