Debat
Det er ikke folkeskolens opgave at skjule virkeligheden for børnene, mener lærerstuderende Frida Nørkjær.
Billede: Getty Image
Lærerstuderende om skolevalg: Palæstina-forbud er både udemokratisk og usympatisk
Elever må ikke debattere Palæstina-Israel-konflikten til næste skolevalg, fordi emnet er ”følsomt og komplekst”. Men hvad så med kontanthjælpsreform, migrationspolitik eller krigen i Ukraine, spørger lærerstuderende.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I sidste uge
blev det politisk besluttet at forbyde Palæstina som emne til
næste skolevalg. En
beslutning, der har gjort mig både vred og modløs på folkeskolens vegne. Jeg
mener, at det bør få os alle til at stille det principielle spørgsmål: Hvad er
det for en folkeskole, vi ønsker?
Folkeskolen
bryster sig af at være et demokratisk rum. I Folkeskolens formålsparagraf står
eksplicit nævnt, at “skolens virke skal være præget af åndsfrihed, ligeværd og
demokrati.” Og det formelle formål med Skolevalget er da også, “at øge
elevernes demokratiske engagement, styrke deres politiske selvtillid og
forberede dem på at deltage i det repræsentative demokrati.”
Det lader
dog til, at et demokratisk engagement kun må omhandle visse politiske emner.
Argumentet fra Folketingets Præsidium for at forbyde Palæstina på dagsordenen
til Skolevalget lyder, at spørgsmålet “rummer en høj grad af kompleksitet og er
et potentielt følsomt emne for konkrete elever og deres familier”.
Det er her,
kæden hopper af for mig. For mig at se handler al politik om konkrete mennesker:
Kontanthjælpsreformen er også et følsomt emne for mange familier,
migrationspolitik og regler om statsborgerskab ligeså. Og hvad med krigen i
Ukraine, må vi gerne debattere den i skolen?
Skolen
skal kunne rumme børns sorg
Folkeskolen
er det sted, børn tilbringer størstedelen af deres hverdag. Derfor skal skolen
rumme eleverne med hele deres person og identitet. I Danmark bor flere tusinde
børn med palæstinensiske rødder, som naturligt har været påvirkede af Israels
voldsomme bombardementer i Gaza de sidste godt halvandet år, der af
menneskerettighedsorganisationer som Amnesty International anses som folkedrab.
Også børn,
der ikke umiddelbart har relationer til Palæstina, påvirkes. Internettet flyder
over af videoer af underernærede børnekroppe, mennesker, der brændes levende,
og folk, der graves ud fra murbrokkerne.
Det er meget
voldsomme videoer, som mange har været vidne til, og hvis ikke folkeskolen kan
være et sted, der griber børnene i deres frygt, sorg og vrede og netop skaber
rum for samtaler – men i stedet møder børnene med forbud og censur – så er det
ikke en folkeskole, jeg vil ud at arbejde i.
Usympatisk
og skræmmende
Jeg vil være
lærer, fordi jeg ønsker at skabe rammer, hvor børn kan udvikle sig som
mennesker og lære nyt om sig selv og verden i fællesskab med andre. Folkeskolens
opgave er ikke at skjule virkeligheden for børnene, hvilket også er en
umulighed, når eleverne allerede har adgang til uanede mængder billedmateriale
på nettet.
Folkeskolen
skal derimod ruste eleverne til at forstå og agere i den verden, de er en del
af. At diskutere politik vil altid handle om virkelige menneskers liv, og ja,
det kan være følsomt og sårbart. Men netop derfor skal snakken rammesættes af
fagprofessionelle, der forstår at støtte og gribe eleverne i de svære samtaler.
At forbyde
bestemte emner til skolevalget signalerer det modsatte. At visse emner er
farlige at tale om. Eller endnu værre: Ikke er vigtige nok til at komme på
skemaet. At alle de børn, der er personligt ramt af krigen i Gaza, skal tie
stille. At deres liv, følelser og meninger ikke betyder noget.
Det er for
mig at se både usympatisk og skræmmende og ikke noget, jeg som kommende lærer
kan stå inde for. Og nej, det er efter min overbevisning ikke den folkeskole,
vi ønsker os.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk