Ordblind/læsesvag
0   2

Tosprogede elever med dysleksi er særligt udfordret i skolen

At være tosproget anses ofte for at have en positiv effekt på ens kognitive evner, men en svensk afhandling viser, at det ikke gælder for tosprogede børn med læse- og skrivevanskeligheder. Det får lærere til at efterlyse skræddersyet støtte.

Iranskfødte Niloufar Jalali Moghadam har en baggrund som psykolog for børn og unge. Hun kom til Sverige for fem år siden og har selv et tosproget barn. Hun har undersøgt, hvordan tosprogede børn bruger sproget, og hvordan deres sproglige udvikling ser ud i henholdsvis deres modersmål og i svensk.

"Jeg har interviewet både forældre, speciallærere og specialpædagoger om deres erfaringer og meninger om særlig støtte til tosprogede børn med ordblindhed", siger hun til skolporten.se.

Ordblinde børn drager ikke nytte af at være tosproget

Børnene i undersøgelsen er mellem ni og tolv år, og Niloufar Jalali Moghadam har delt dem op i fire grupper, så hun har kunnet sammenligne udviklingen af de kognitive evner hos henholdsvis ordblinde og ikke-ordblinde elever. Det har hun både gjort blandt tosprogede og etsprogede børn.

Artiklen fortsætter under banneret

"Tosprogethed har generelt en positiv indvirkning på de kognitive evner, men mit speciale viser, at det ikke gælder for tosprogede børn med læse- og skrivevanskeligheder. Disse børn har brug for mere tid til at løse problemer og sortere i oplysninger", siger Niloufar Jalali Moghadam, der er tilknyttet Örebro Universitet.

Lærerne i den svenske undersøgelse efterlyser mere viden om tosprogethed og ordblindhed.

"Lærerne ser et behov for støtte, der er skræddersyet til tosprogede elever med dysleksi, men de mangler tid og resurser", siger Niloufar Jalali Moghadam.

Hun peger også på, at lærerne har brug for et godt samarbejde med kolleger, som taler elevernes modersmål, for at kunne afdække, om en tosproget elev med læse- og skrivevanskeligheder har dysleksi.

Tosprogede ordblinde bliver overset i Danmark

Det er svært at opdage ordblinde tosprogede børn, hvis lærere og andre fagfolk går ud fra, at deres ringe læsefærdigheder er en naturlig følge af svage mundtlige færdigheder på dansk.

Det var en af forklaringerne, da Folkeskolen i 2009 bragte en artikel om, at tosprogede ordblinde bliver overset i Danmark.

"Noget kunne tyde på, at vi ikke har været gode nok til at få fingrene i de tosprogede ordblinde", sagde Jørgen Tvorup, der var leder af den nu nedlagte Vejlby Skole i Aarhus.

30 procent af skolens elever var tosprogede.

"Vi har over 100 tosprogede børn, men jeg har ikke hørt, at nogen af dem skulle være ordblinde. Måske har vi nogle lavere forventninger til dem. De har jo to sprog at forholde sig til, og hvis forældrene ikke kan dansk, får de ikke hjælp til lektierne i hjemmet. Så er det svært at finde ud af, hvad der er hvad", sagde Jørgen Tvorup.

Ordblinde elever kan slet ikke læse

En rundringning til ti skoler viste, at de næsten heller ikke havde tosprogede elever i deres læseklasser.

Det er dog ikke sværere at opdage tosprogede elever med ordblindhed, fortalte Lone Glessborg i en opfølgende artikel på folkeskolen.dk. Hun var dengang lærer på Søndervangskolen i Aarhus, hvor 80 procent af eleverne var tosprogede.

"Hvis det er tosprogsproblematikken, så kan de jo læse, men ikke forstå det de læser. Hvis de er ordblinde, så kan de jo slet ikke læse det, der står", sagde Lone Gleesborg.

Du kan læse hele interviewet med Niloufar Jalali Moghadam på skolporten.se og finde en henvisning til rapporten Childhood Bilingualism and Reading Difficulties: Insights from Cognition and Pedagogy via linket nedenfor henvisningerne til efter henvisningene til årets øvrige artikler på folkeskolen.dk om ordblindhed.

Folkeskolen.dk sætter i anledningen af det første år med den nationale ordblindetest fokus på testen og på undervisning af ordblinde elever. Dette er den 29. artikel i temaet:



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.590 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.707 andre er allerede tilmeldt

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
977 andre er allerede tilmeldt