Professor Lene Tanggaard giver i bogen forskningsmæssigt belæg for, at elever (og alle andre) kan blive mere kreative og nytænkende, når der skabes de rette rammer.Lisbeth Holten
Fælles kreativitet som faglighed, ikke frikvarter
I en ny bog, som medlemmer af DLF kan hente gratis, argumenterer Lene Tanggaard overbevisende for, at kreativitet i skolen bedst opstår, når lærere tør improvisere og skabe plads til elevernes spontane bidrag. Den taler især til teoretisk interesserede, som vil have gode argumenter for at der skal være plads til kreativitet.
BodilChristensenLektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN
”Kreativitet er et vanskeligt ord, fordi det er et
substantiv, der tingsliggør noget, som ofte viser sig i processer, der er svære
at fange ind på forhånd” står der som en afgørende konstatering i Lene
Tanggaards Kollektiv kreativitet. Kreativitet er en proces, også i skolen,
hvor man kan stræbe efter at skabe rammer og rum for fordybelse og undersøgende
arbejde, men man kan ikke måle kreativiteten.
Annonce:
Der er tre elementer, der er særligt afgørende for kollektiv
kreativitet: Rammesætning, undersøgende arbejdsformer og pædagogisk dømmekraft. Her i denne korte nye bog af Lene Tanggaard Kollektiv
kreativitet bliver kreativitetsbegrebet sat sammen med folkeskolens
undervisning, og igen formår Tanggaard at udfordre 1970'ernes papmache&plancher-forståelse af kreativitet.
Tanggaard indleder første kapitel med en case fra en
skolehverdag, et blik ind i 7. klasses dansktime, hvor eleverne samtaler om en
tekst, der handler om en piges oplevelser i en krigszone. Tanggaard skriver:
”Undervejs i samtalen bevægede læreren sig rundt i rummet og lyttede til
eleverne Hun var opmærksom på, hvordan rytmen i samtalen udviklede sig, hun
improviserede undervejs for at holde samtalen kørende, og hun skabte plads til,
at alle kunne være en del af samtalen.”
Samtalen var så inspirerende, at alle
ønskede at deltage. Her i bogen interesserer Tanggaard sig for denne
”kollektive kreativitet”, der kan opstå, når skolen og fagene åbner sig for
verden og eleverne gennem ”eksperimenterende, legende, kreativ og praktisk
undervisning, der også kan rumme kunstneriske, æstetiske elementer.”
De praktiske arbejdsformer er interessante og tager afsæt i en skotsk tænketank for pædagogisk udvikling (Learning and teaching Scotland), der har lavet en gennemgang af 210 forskellige forskningsartikler om
kreativitet. De fandt frem til otte elementer, der giver gode betingelser for
kreativitet, nemlig, fleksibel brug af tid og sted, tilgængelighed og passende brug af materialer, aktiviteter uden for klasseværelset eller skolen, legende eller spilbaserede tilgange med høj graf
af elevautonomi, respektfulde relationer mellem lærere og elever, muligheder for samarbejde mellem elever partnerskaber med aktører uden for skolen og opmærksomhed på elevers behov og mulighed for
spontane bidrag
Annonce:
Tanggaard bringer en række eksempler fra skolens og
undervisningens hverdag, hvor der er arbejdet med at skabe kreative rum. Der
henvises altid til forskere, der har formidlet deres tanker og erfaringer med
kreativitet. Således er dette en bog, der giver et forskningsmæssigt belæg for,
at elever (og alle andre) kan blive mere kreative og nytænkende, når der skabes
de rette rammer. Det er befriende med et forskningsmæssigt belæg for kreative
rum, hvor man kan arbejde undersøgende og i fællesskab for at løse problemer.
I et projekt kaldet ”Kumult” fra Kulturregion Midt- og
Vestsjælland, hvor seks sjællandske kommuner fik mulighed for at møde kunst i
mange former gennem deres skoletid, har man fokus på at:
Fakta
Kollektiv kreativitet
Forfatter: Lene Tanggaard
130 kroner
E-og lydbog er gratis for DLF-medlemmer, som også kan få rabat på papirudgaven. Hent den via minside.dlf.org
72 sider
Serie: Pædagogisk rækkevidde
Aarhus Universitetsforlag
Arbejde mere med bevægelse og musik i
undervisningen
Tilpasse materialer, så de passer til elevernes
behov
Annonce:
Være mere opmærksomme på den indledende proces
Lade eleverne skabe noget gennem fysiske
aktiviteter
Skabe et trygt rum, så eleverne tør udforske og prøve
nye ting
stille åbne opgaver og spørgsmål, der fokuserer
mere på processen end målet.
Annonce:
Sådan har de skabt gode læringsrammer. Indlysende, kan man tænke. Her er det stillet op i
punktform, så lærere kan få et overblik over vejene mod kollektiv kreativitet,
men skønt der afsluttes med en ret simpel model for kollektiv kreativitet,
så er selve formidlingen i denne lille bog ikke på nogen måde præget af
kreativitet. Der er ren tekst (når undtages den førnævnte model), og der
er ingen musik, billedkunst, grafiske modeller, skitser eller tegninger, der
kunne være en anden formidlingsform end ren tekst.
Det er en bog, der henvender sig til teoretikere, der her
kan få belæg for – og inspiration - til at fokusere på at skabe rum for
kollektiv kreativitet. Det kunne være herligt, hvis Lene Tanggaard fik
formidlet sin og andres forskning til den målgruppe, der kan få det til at
ske: lærere og pædagoger i folkeskolen. Hermed en anbefaling til en ny udgivelse.
Når den anbefaling er givet, så er dette en kort, præcis og
læseværdig bog, der kan bidrage til, at lærer- og pædagogstuderendes forståelse
for kreativitet i klasserummet kvalificeres.
P.S. Matematiklærere (og andre lærere) har i et par år
arbejdet med undersøgende arbejde ud fra Peter Liljedahls Det tænkende
klasserum. Det er også en vej ind i mere kollektiv kreativitet i klasserummet.