Afgangsprøver 

Tesfaye om prøve-kaos: Kritisabelt at nogle elever fik en dårlig oplevelse

Undervisningsministeren forholder sig nu også til de problemer, der opstod under årets skriftlige prøver.

”Jeg ser med stor alvor på de problemer”.

Sådan indleder børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) et skriftligt svar til SF’s Sigurd Agersnap om nogle af problemerne under årets skriftlige prøver.

SF’eren har spurgt ministeren, om ”det er rimeligt”, at der efter problemer med ordblindehjælpemidlerne ved den allerførste af årets skriftlige prøve – læse- og retskrivningsprøven – igen var nye problemer med ordblindehjælpemidlerne ved 10.-klassernes prøve i engelsk ugen efter.

I sit svar påpeger undervisningsministeren, at ”det er afgørende for en lige og retfærdig bedømmelse, at elever med ordblindhed kan bruge deres hjælpemidler gnidningsfrit under prøvebesvarelsen”.

”Det er kritisabelt, at problemer af teknisk art har medført, at nogle elever har fået en dårlig oplevelse under prøverne”, lyder det videre i ministerens svar.

Mattias Tesfaye forklarer, at problemerne ved de to prøver ”skyldtes to forskellige problematikker”.

Ved læse- og retskrivningsprøven opstod der problemer med oplæsningsfunktionen i ordblindehjælpemidlet AppWriter på grund af ”en begrænsning hos den private udbyder af ordblindehjælpemidlet AppWriter”, forklarer ministeren.

Ved 10.-klasseprøven oplevede elever, at AppWriter ikke fungerede i det tekstfelt, som prøven skulle besvares i.

Her viser det sig, at årsagen til det skyldtes, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk) var kommet til at udlevere det forkerte prøvesæt.

For det gjorde, at eleverne blev nødt til at åbne det rigtige prøvesæt lokalt på deres computer, og Appwriter ”kan indstilles på den enkelte computer, så det ikke kan læse filer placeret lokalt på computeren”, forklarer Mattias Tesfaye.

Han fortæller også, at "episoden har givet anledning til opstramning i styrelsens procedurer for at undgå fejl fremadrettet", og både Stuk og Styrelsen for It og Læring (Stil) er i kontakt med KL om, hvordan de kan "forberede tredjepartsleverandørerne bedre på prøverne" inden næste gang, elever skal til skriftlige prøver.