Ny grundbog binder specialpædagogisk teori og praksis godt sammen
Endnu en bog til linjefaget specialpædagogik er udkommet. Bogen opfylder fint et indhold, der dækker fagbeskrivelsens indhold for faget og indeholder flere spændende perspektiver på specialområdet.
Grundbog i specialpædagogik - Alle med i undervisningen
Redaktør: Helle Kloppenborg
359 kroner
349 sider
Forlag: Samfundslitteratur
Redaktør Helle
Kloppenborg siger i forordet til Grundbog i specialpædagogik - Alle med i undervisningen, at man sandsynligvis sidder med bogen i hånden
fordi man er lærerstuderende. Så det er med det fokus, denne anmeldelse skrives.
Målgruppen er også undervisere, lærere og pædagoger der vil have nye vinkler, men
bogens opbygning rammer primært ned i studiepraksis, mener jeg.
Annonce:
Bogen er interessant på grund af redaktørens fokus: Lærerne skal blive bedre til at være uenige. Det, at kunne byde ind med
forståelser, som kan være i konflikt med hinanden, er et godt sted at sætte ind, ifølge redaktøren. Det er et interessant perspektiv for mig, fordi jeg som
lærer indenfor det specialpædagogiske felt har oplevet, at tilgange som low arousal og konsekvenspædagogik, er noget der kan clashe i faggruppen. Jeg
tænker, at åbenhed og nysgerrighed på hvorfor vi gør som vi gør, vil være et
fint udgangspunkt.
Sigtet for redaktøren er at åbne op overfor at se ind ved
børns adfærd. Det er ikke nyt og der er også skrevet mange gange om før i
andre fagbøger. Men det er stadig en vigtig pointe at være nysgerrig, og have
en evne til at se ind bag problemadfærd. Det tænker jeg vi skal blive bedre til at øve os i, og hvis man så allerede fra man er på uddannelse til lærer, virkelig får diskuteret pædagogik og holdninger, er det et plus for ens lærerliv senere.
Bogen følger en forholdsvis akademisk diskurs, uden at teksten bliver for svær. Der er mange fortællinger fra praksis, fordi de
lærerstuderende efterlyser det. Det synes jeg virker godt og det er meget
positivt, at der både er cases, sammenfatning og refleksionsspørgsmål i hvert
afsnit. Redaktøren har klædt de forskellige bidragsydere godt på, kapitlerne følger en stringent form., og er ydermere tilpas korte.
Bogen falder i fire dele, med hver deres
underkapitler:
Funktionsnedsættelser, udsathed, diagnoser og læringsvanskeligheder.
Elevperspektiver og kontekstbestemte deltagelsesmuligheder.
Samarbejde og vejledning.
Det gennemgående for alle artikler er en case, og hvert
kapitel afrundes med en opgave i undervisnings- eller studiegruppen samt et
kort afsnit om hvordan man kan afprøve teorien i den integrerede praktik. De
behandlede emner er relevante og kommer omkring mange væsentlige ting, blandt andet deltagelsesmuligheder, dysleksi og et historisk rids over
specialpædagogikken.
Et nedslag i teksten, som jeg har fundet interessant,
er i kapitel to om dannelse, hvor Alexander von Oettingen skriver at dannelse og
specialpædagogik hører sammen. Jeg synes det er vigtigt, at vi gør
eleverne til samfundsborgere, som kan tage bussen, melde sig til
fodbold, bruge biblioteket med mere. De skal lære at deltage i et fælles
liv. Desuden er, som allerede nævnt, Kloppenborgs egen tilgang med at
dyrke en pædagogisk uenighedskultur for at fremme pædagogisk
udvikling, også værd at læse
Jeg kunne godt have tænkt mig noget om lærer-pædagog
samarbejdet i specialklasser. Hvordan man arbejder med elever der er
udfordrende i dagligdagen uden at brænde ud med mere. Men når det er sagt fungerer bogen fint som fagbog til et fag på læreruddannelse. Artiklerne er korte og præcise, så jeg ikke
som læser går død i en alt for akademisk diskurs. Forfatterne og udvalget af nedslag i områderne er relevante.
Annonce:
Bogen har en hjemmeside med supplerende materiale som en direkte forlængelse
af kapitlerne, for eksempel lovstof, små informative videoer om blandt andet ADHD, rapporter og andre oversigter, som det ville kræve for meget at få med i bogen. Det virker rigtig godt. Som
lærer eller studerende kan man direkte gå ind og finde informationer og skabeloner med mere til det videre arbejde. Hjemmesiden skulle løbende blive opdateret med ny viden på området.