Debat
Det er ikke udtryk for censur, men tværtimod pragmatisme, når Folketingets præsidium beslutter at holde Israel-Palæstina-konflikten ude af det kommende skolevalg, lyder budskabet fra lærer Martin Topf.
Foto: ChiccoDodiFC/Getty Images
Lærer: Israel-Palæstina hører ikke til i skolevalget - kun i den almindelige undervisning
Det er den helt rigtige beslutning at holde Israel-Palæstina-konflikten ude af skolevalget, mener lærer Martin Topf.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Kritikken har stået i kø, siden Folketingets Præsidium
besluttede at tage mærkesagen “Anerkend Palæstina som selvstændig stat” af
programmet ved det kommende skolevalg, som løber af stablen i januar 2026.
Jeg synes, beslutningen er den helt rigtige, og jeg er frustreret
over, at beslutningen tages ud af kontekst og gøres til et spørgsmål om, om
skoleelever overhovedet må diskutere konflikten. For selvfølgelig må de det, og
det er der - mig bekendt - heller ingen, der mener, de ikke må.
Det er en rigtig god idé at forholde sig til
Israel-Palæstina-konflikten i sin undervisning. Det gør jeg også ofte selv, men
jeg gør det i historie i 9. klasse, hvor vi har god tid til at dykke ned i den
historiske kontekst, og hvor vi selvfølgelig også kan diskutere, hvem der har ansvar for
det høje konfliktniveau.
Mærkesager i skolevalget skyder over mål
Hvis man har haft berøring med konceptet skolevalg, kan jeg
ikke forstå, man mener, Israel-Palæstina-konflikten passer ind her. Skolevalget
er et fedt og vigtigt forløb, hvor der er fokus på argumentation og debat. Det
er samtidig et forløb, hvor eleverne på relativt kort tid skal sætte sig ind i
op imod 20 mærkesager. Det bliver, helt ærligt, lidt overfladisk.
Hvis vi gerne vil værne om skolevalget som en god
demokratisk øvelse, er det vigtigt, at mærkesagerne er nogle, eleverne kan
forstå. Det ansvar har arrangørerne. Det er blandt andet ungdomspartierne via
DUF, og de prioriterer det i hvert fald ikke. De har mere travlt med at
profilere sig og træne debattører end med at lave en fed undervisningsaktivitet
- og det er nok for meget at ønske, at de skulle prioritere anderledes.
Jeg synes, at der hver gang er tre-fire mærkesager, der skyder
over mål, så det er kun på sin plads, at der bliver sorteret lidt. Der havde
nok heller ikke været den samme furore, hvis arrangørerne havde vurderet, at
eleverne ikke kan forholde sig til, hvordan vi beskytter klokkefrøen bedst
muligt. Men Israel-Palæstina-konflikten får folk til at se rødt med det samme.
Skolevalg bør handle om indenrigspolitik
Samfundsfaget i folkeskolen indeholder ikke særlig
meget international politik, og slet ikke på et kompleksitetsniveau, som
Israel-Palæstina-konflikten fordrer. Og slet ikke i 8. klasse, som jo er knap
halvdelen af skolevalgets deltagere. I virkeligheden burde man lægge et skarpt
snit og sige, at skolevalget fortrinsvis skal beskæftige sig med
indenrigspolitiske emner.
Caroline Helene Hermansen fra Danske Skoleelever oplever, at
diskussionen
allerede fylder “enormt meget” på skolerne, og er bange for, at
diskussionen af skolegården bliver ukontrolleret. At det bliver præget af
automatreaktioner og holdninger, eleverne har med hjemmefra. Derfor ønsker hun,
at lærerne griber diskussionen. Det er jo dejligt, og det skal vi også.
Men hvis sagen bliver en del af skolevalget, sker der præcis
det, Hermansen frygter: Reproduktion af ureflekterede holdninger. Det bliver
nemlig overfladisk, for eleverne har ikke tid til at dykke ordentligt ned i
emnet. Det kræver en viden om den historiske kontekst, den indenrigspolitiske
situation i både Israel og Palæstina, den geopolitiske situation i Mellemøsten
som region samt ikke mindst strukturer og aktører i international politik. Den
kan vi sagtens give eleverne, men ikke på tre-fire undervisningsgange, som vel at
mærke også indeholder 19 andre mærkesager.
Det er pragmatisme - ikke censur
Men hvad med ytringsfriheden? Hvorfor må politikerne lægge
låg på visse debatter? Jeg er bestemt ikke tilhænger af, at politikerne skal
bestemme for meget indhold. Men i
dette tilfælde er det jo ikke hverken regeringen eller et folketingsflertal,
der går ind og bestemmer noget - det er Folketingets præsidium som
medarrangører af et undervisningsforløb.
Jeg har egentlig en forventning om, at alle dem, der
forfatter, arrangerer og tilbyder undervisningsforløb, træffer nogle
pædagogiske og didaktiske valg. Skolevalget er “take it or leave it” - man kan
ikke som lærer eller team til- eller fravælge enkelte mærkesager.
I det
tilfælde er det kun på sin plads, at arrangørerne træffer valgene for os. Er
det censur? Nej. Det er en pragmatisk forholden sig til, hvordan skolevalget
bliver den bedst mulige læringsaktivitet. Og helt ærligt - som lærere foretager
vi hver eneste dag til- og fravalg af stof. Er det så også censur?
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk