Digitale tips til din undervisning

Inspiration til det nye år fra Folkeskolens faglige rådgivere, der deler ud af deres foretrukne gratis apps og hjemmesider.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Maria Roneklindt bruger nettet meget i sin engelskundervisning. Hun anbefaler et par hjemmesider, som er nemme og overskuelige at gå til.

• sproglinks.dk er en guldgrube af interaktive grammatik- og ordforrådsøvelser samt færdiglavede spil og øvelser til udprint. Siden rummer også en linksamling til små, hyggelige engelske spil (blandt andet Hangman, Akinator, Crossword puzzles, Memory). Jeg bruger den primært til hyggestunder i undervisningen, for eksempel i slutningen af en lektion, og/eller som supplement til svage/udfordrede elever, der af den ene eller anden grund ikke kan følge den normale undervisning.

• lyricstraining.com Her kan dine elever træne deres kunnen inden for sangtekster. Lyt til sangen, og skriv, så hurtigt du kan, de ord, der bliver sunget. Eleverne træner både lytte- og stavefærdighed på en sjov og hyggelig måde. Jeg bruger primært aktiviteten til hyggestunder i undervisningen, for eksempel i slutningen af en lektion, og/eller som supplement til udfordrede elever, der af den ene eller anden grund ikke kan følge den normale undervisning.

• english-e-reader.net Læsning på engelsk træner både ordforråd og grammatik, og hvis du »lyttelæser«, træner du samtidig udtalen. På denne side opretter eleverne et gratis login og kan derefter vælge mellem forskellige romaner på forskellige niveauer. Alle romanerne er indtalt, og eleven downloader en mp3-fil med den indlæste bog. Jeg bruger den i læsestund i alle mine (udskolings-)klasser, hvor jeg starter hver morgen med 20 minutters læsning.

Janus Neumann har nogle hyppigt brugte hjemmesider, der supplerer den daglige undervisning i historie og samfundsfag.

• ft.dk På Folketingets hjemmeside findes velproducerede film og fuldt færdige under-visningsforløb med prøverelevante elevopgaver.

• søgsmart.dk kan være med til at systematisere elevernes kildesøgning ved projektop-gaver. Jeg bruger programmet som supplement til elevernes øvrige viden om kildesøgning og kildekritik samt problemformulering.

• stærkefællesskaber.dk er en gratis hjemmeside om radikalisering og ekstremisme.'

Faglig rådgiver: Her er mine bedste apps og hjemmesider

Lis Zacho foretrækker værktøjsapps i matematikundervisningen - og så er hun vild med organiseringsapps.

• Padlet findes både som app og på padlet.com. Jeg bruger padlet til at samle op på fælles information, for eksempel kan eleverne skrive alt, de ved, om brøker i en fælles padlet. Når vi bruger en padlet til at samle al den viden, vi har i klassen om funktioner, så har vi lavet en organisering af vores viden. Vi kan alle hurtigt finde padletten frem igen. Jeg kan dele padlettens url med eleverne i Facebook, og så vil de alle kunne se den med det samme. Padlet er også interessant, fordi eleverne kan bruge den i andre sammenhænge som et nyttigt redskab, for eksempel når de skal samle kageopskrifter eller skrive dagbøger på ferier.

• Instagram bliver hurtigt også en måde at organisere sig på, for jeg ved, hvad jeg har liggende der, og kan til enhver tid hive et foto frem - det er en let digital resurse at have med sig på sin telefon. I min klasse har vi arbejdet med Pythagoras, og jeg havde så lagt forskellige billeder af netop Pythagoras op på min instagramprofil.

Trine Hemmer-Hansen har fundet to gode apps, der får pulsen op hos eleverne i idræt.

• Beep test er en app, som jeg bruger i starten af året og ofte også i slutningen - og på den måde kigger vi på elevernes progression - eller mangel på samme.

• 7 MWC er en app med et syv minutter langt program for fysisk træning. Den har jeg for eksempel brugt som én station ud af syv-otte forskellige i idrætsundervisningen.

Erika Wünsche går direkte til sit sprogfags »kilde« for digital hjælp til tyskundervisning.

• Deutschtrainer A1 er en app fra Goethe Institut. Eleverne bruger den, når der er lidt tid tilovers i timen, eller når vi skal øve ordforråd eller grammatik. Den kan bruges til at øve hilsener, tal, mad, indkøb, sundhed, familien, klokken, fritid og så videre med indsætningsøvelser, billede til tekst og meget andet.

Trine Hemmer-Hansen har bedt sine elever om at downloade to apps i dansk.

• Podcast fra DR Radio. Jeg bruger denne app til at få mine elever i 8. klasse til at skrive en masse. Den bliver ofte brugt som en teaser, hvor eleverne så skal fortsætte i samme spor og gætte/gisne om, hvad der mon sker videre frem. Nogle gange skal de skrive videre i samme retning - og andre gange er det min udvalgte genre, som eleverne skal ramme. Vi hører gerne mellem fem og ti minutter, inden eleverne selv skal skrive.

• DSN er Dansk Sprognævns app, som jeg har bedt mine elever downloade. Ud fra en nylig ST7-stavetest finder eleverne ud af, hvor deres grammatiske mangler/huller er - og den her app kan bruges som en slags opslagsværk i forhold til grammatiske regler og stavning. Det er eleverne ret glade for.

Mette Mellerup bruger en hjemmeside til at gøre det abstrakte i naturfag konkret. Og så dyster hendes elever på faglig viden.

• quizlet.com. I programmet indsættes et fagbegreb og ved siden af forklaringen på fagbegrebet. Eleverne skal klikke på »live« og gå ind på quizletlive, og så bliver det en konkurrence mellem eleverne om at sætte rigtigt fagbegreb sammen med rigtig forklaring. Eleverne elsker dette afbræk i undervisningen, og de fleste bliver motiveret af konkurrencen. Ofte bruger jeg det som evaluering i et forløb, for at se, om de har lært deres fagbegreber.

• phet.colorado.edu/da er et interaktivt simuleringsprogram udviklet af en nobelprisvinder. Jeg bruger ofte simuleringerne herfra til emner, der kan være for abstrakte for eleverne at forestille sig, for eksempel molekylers bevægelse i de forskellige tilstandsformer. Vises på smartboard.

Simuleringer kan gøre naturfag mere konkret for eleverne