BLOG Folkeskolens naturfagsrådgiver

Mette Mellerup:

Naturfagslærer

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


1   21

Stjæler Fortnite og Youtube elevernes evner i naturfag?

I naturfag er nysgerrighed, lysten til at være ude, fordybelse og viden om verden nøglebegreber. Er folkeskolen ved at tabe disse begreber? Og hvor er forældrene i denne problematik?

0   23

Kære skoleleder

Årets (måske) vigtigste opgave begynder i disse uger på skolerne. Det er nu du skal vise, hvad du dur til. Du skal være bevidst om, hvilken rolle du spiller i vores daglige arbejde. Fagfordelingen er nemlig skelsættende for vores arbejdsår.

1   14

Ny evalueringskultur --> bedre undervisning --> dygtigere elever?

Hvordan sker evalueringen af naturfagsundervisning? Har vi som naturfagslærere et overblik over elevernes kompetenceudvikling fra 1. til 9.klasse? Har du konstruktive ideer til et nyt evalueringskoncept – så er det nu!

0   19

At skabe fælles

En emneuge med fælles tema, skolefest, skuespil af 6.årgang, tivoli med boder af 7.årgang. En uge med kaos, komfortzoner der brydes og elever her, der og alle vegne. Men mest af alt en uge med uvurderlig fællesskaber, dannelse og traditioner.

0   14

At rejse er at (op)leve

Formår lærere at skille arbejde og fritid fra hinanden? Hvornår tikker tilstedeværelsen, når man træder ind på skolens matrikel eller når ens arbejde træder ind i ens tanker? Er vi lærere fra 8 til 16 eller 24/7?

1   15

Bliver man uprofessionel, når man bliver personlig?

En professionel distance har vi til de fleste af vores elever. Men enkelte elever går lige i hjertet på lærere - som mig. Jeg bliver uprofessionel, men menneskelig. Jeg bliver mor, i stedet for lærer. Ofte bliver jeg også ked af det og opgivende overfor systemet.

1   13

Det nye EMU – JA TAK

Emu.dk – Danmarks læringsportal er på banen med nyt layout og indhold. De har virkelig noget at byde på, men hvordan bliver dette site en del af vores hverdag?

0   16

Etik i naturfagsundervisningen

Et nyt forskningsprojekt vises, at lærer i folkeskolen forsømmer elevernes etiske dannelse. Grunden er at lærerne er bange for at indoktrinere deres elever. Jeg bliver endnu engang provokeret og fortvivlet på Folkeskolens vegne.

0   21

Må vi hejse flaget på onsdag?

En fagdag med fokus på vejr, undersøgelses- og modelleringskompetence på 7.årgang. Elever i flow fulde af arrangement, samt lærere der er lærende sammen. Dage som denne lagres i langtidshukommelsen og hives frem, når naturfagsundervisningen bliver læsetung.

1   18

Hvad kan modelleringskompetencen i naturfag?

Denne kompetence kan skabe kreativitet og omsætte uhåndgribelig viden. Eleverne kan gennem egne modeller opnå forståelse og stolthed ved egne produktioner. Tegning er et grundelement i min naturfagsundervisning, både for små og store elever.

0   30

Uddrag fra "Folkeskolens håndbog om sund fornuft"

Jeg bringer et uddrag fra den imaginære håndbog om sund fornuft. En bog som burde stå på Christiansborg, kommunekontorer og enhver skole. Ved trykning af næste oplag skal den distribueres til enhver, som kan træffe beslutninger – der vedrører den danske folkeskole.

14   41

Jeg bliver målløs, frustreret og vred

Regeringens stresspanel har anbefalet at lukke Forældreintra. Undskyld hvad? Vores mulighed for at kommunikere med forældre om deres børns skolegang – skal det lukkes?

0   11

Kan VM i håndbold bruges til landeskunde?

VM i håndbold ruller over skærmen. Spillere fra alverdens lande løber på banen. Er dette ikke bare en oplagt mulighed til at få landeskunde ind i enhver time?

0   10

Hukommelsesknagerne blev hængt op – af vikaren

Når livet tager en uventet drejning, må andre overtage undervisningen. På 7. årgang var stilladset bygget, og alle var klar til at hænge deres viden på hukommelsesknagerne. I hvert fald alle elever, men ikke læreren – så vikaren blev omdrejningspunktet.

0   19

Hjælp mine elever har tabt deres hukommelsesknager

Første time efter nytår. 7.årgang skal lige repetere, hvad de har lært i 1. og 2. semester i naturfag. Klasselokalet blev tavst og blikkene tomme. Alle hukommelsesknager var faldet på gulvet. Hvem har et problem eleverne eller naturfagslæreren?

0   15

Når skolen er elevens fristed

Snart møder landets skoleelever til første skoledag i det nye år. Begejstret, fyldt med oplevelser og fejring af jul og nytår med familie og traditioner. Men enkelte kommer også tilbage efter 14 dage med kaos, druk og en higen efter tryghed i skolen igen.

0   14

Der er ingen bånd, der binder mig…

Ingen jul uden Disneys juleshow. Men i år kom jeg til at se dette program på en helt ny måde. Mine tanker var ikke kommet helt på juleferie, så under showet fik jeg blandet arbejde, folkeskolen og Disney sammen.

0   21

Bliver 2019 året hvor alle får et værdigt skoleliv?

Tiden er fyldt med julemirakler samt håb og drømme for 2019. Inklusionen i folkeskolen har brug for mere end et mirakel. Håb og drømme for skoleåret 2019 lever, men hvad skal der til? Hvordan bliver håbet om et værdigt skoleliv en realitet? Er skolen blevet et sted uden drømme – for både elever og lærere?

0   12

Byt globalt med lokalt

FN’s verdensmål, plastik i verdenshavene, global opvarmning – store problemstillinger, både for elever og lærere. Måske er tiden moden til et skifte i den problemstillingsorienterede undervisning. Hvad nu hvis fokus kommer på vores lokalområder?

1   10

Ghettoskoler – stigmatisering eller hjælp?

Så er ghettoskolerne atter offentliggjort. 23 folkeskoler er på listen, inkl. min egen skole. Hvad betyder denne liste? En stigmatisering, en hjælp, en politisk bevågenhed eller et redskab til forældre om at vælge skolen til eller fra?

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.444 andre er allerede tilmeldt