BLOG Folkeskolens naturfagsrådgiver

Mette Mellerup:

Naturfagslærer

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   16

Kan man få praksischok efter 10 år i folkeskolen?

Uge 1 af skoleåret er gået. En uge, hvor nyuddannede lærere er blevet budt velkommen på skoler rundt i hele Danmark. En uge med nye elever, nye fag, nye indtryk og alt for få timer i døgnet. Men også en uge fuld af liv, glæde og kollegaer.

0   17

Modellervoks, Post-it eller teamsamarbejde?

Uge 32 er i gang – hvad er formålet med denne uge? Er det en uge med eller uden mening for den enkelte lærer? Bliver du klar til skolestart eller har din ledelsen brugt tiden for dig og dit team i denne uge?

1   12

Tillykke – du har lavet en fejl!

Et nyt skoleår står for døren. Den enkelte lærer sidder i disse dage i sit tænkekammer eller sammen med sine kollegaer og planlægger det nye skoleår. Hvad skal være i fokus? Læsning, læringsmål, kompetencer, bevægelse eller noget helt femte? Mit fokus skal være FEJL. – Eller måske snarere manglen på FEJL.

0   11

Forført af lærergerningen

Sommerferien står for døren. Det er tid til at reflektere over det forgangne skoleår. Hvad skete der for folkeskolen – og hvad skete der for naturfagene? Er vi lykkedes? Er jeg lykkedes?

0   20

Når en praktiker omsætter dannelsesteori -til egen virkelighed

I Folkeskolen kan man i denne uge læse tre bud på dannelse. Det er rektor Stefan Herman, forfatter Knud Romer og Professor Lene Tanggaard, der hver især kommer med vidt forskellige indspark i dannelsesdebatten. Efter læsning, nærlæsning og tankevirksomhed kommer her mit bud på de betydeligste pointer.

0   8

Hvornår blev du dygtig?

Skoleåret går på hæld for elever i folkeskolen og på gymnasiet. De sidste prøver og eksamener er snart over. Og hvad så? Står vores unge tilbage reduceret til et tal? Kan det tal bruges til deres fremtidsdrømme? Eller brister fremtidsdrømmene inden fremtiden er begyndt?

0   14

Er der noget fælles i at være lærer?

I Danmark har vi en folkeskole, hvor vores børn går i skole fra 0. til 9.klasse. MEN - Er skolerne ens? Er forhold og vilkår for lærerne ensartet? Kan man overhovedet tale om ET job, som folkeskolelærer i Danmark?

3   30

Når lærerens faglige stolthed knækkes

Resultaterne af årets FP9-prøver lander i disse dage rundt på skolerne. Skriftlig biologi og geografi er landet her. Påvirkes lærer af prøveresultaterne? Eller er det bare en del af jobbet?

0   16

Hvorfor er jeg stadig lærer? - Part 1

I en tid fyldt med OK18 og afstemning. Medier der atter engang flyder over med omtale af vores profession. Må vi - hver især - reflektere over, hvilke parameter, der får os til at blive.

2   12

Har vi tabt slaget om kernefaglighed?

I mandags var landets 9.klasser til prøve i udtræksfagene biologi, geografi og fysik/kemi. Tre års faglighed skal afprøves på 30 minutter i en multiple choice test. En test, der ikke er kompetence vendt, men hardcore faglig viden.

2   51

Undskylde – hvad sagde du?

I lørdags var vi til fødselsdag, sammen med en masse veluddannet mennesker - læger, agronomer, hortonomer, jurister osv. Da min venlige bordherre spurgte, hvad jeg arbejdede med – kom svaret prompte. Jeg er folkeskolelærer, og jeg ELSKER mit job. Han fik rødvinen galt i halsen, og jeg kiggede ham dybt i øjnene og gentog mit svar.

0   13

Hvad har evolutionsteori med OK18 at gøre?

I de sidste uger har vi set alle de klassiske begreber fra evolutionsteorien i fri dressur. Denne gang udspiller dramaet sig hverken bland savannens dyr eller den engelske overklasse, men mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Den egentlige evolution skal dog findes hos landets lærer.

0   12

Er sidste halvdel af 9.klasse meningsløs?

9.klasser, afgangsprøver og en elevarbejdsindsats, der er vidt forskellige. Hvad sker der med de unge mennesker i det sidste halvår af 9.klasse? Hvorfor taber vi elever lige på målstregen? Og måske mest interessant, sker dette i alle sociale lag?

0   12

Er natur og teknologi måske skolens væsentligste fag?

JA – men hvad er problematikkerne i faget? Jeg nævner i flæng – mangel på faglige kompetencer, mangel på faglokaler og materiale, kæmpe spænd i den faglige viden læreren skal besidde, få timer og måske en generel manglende respekt for N/T lærere.

0   6

Hvad er det fælles i naturfag?

Er der noget som er fælles i naturfagene – eller er hvert fag bedre tjent med at være sit eget? Bliver kernefagligheden i biologi, geografi og fysik/kemi reduceret til overfladisk tværfaglighed? Og kan man overhovedet undervise tværfagligt, uden at kernefagligheden fra det enkelte fag er på plads?

0   11

De ukendte spørgsmål

Dette indlæg er til ALLE naturfagslærere – for eleverne skal lære at metareflektere over de naturfaglige kompetencer fra starten af natur og teknologi. Så selvom du ikke er overbygningslærer, og ikke har afgangselever, så er dette betydningsfuld viden. Dette er en FÆLLES opgave igennem hele folkeskolens naturfagsundervisning.

0   8

Big Bang konference 2018

På torsdag og fredag mødes mere end 2100 naturfagsfolk i Odense. Samlingspunktet er naturfag. Den faglige forkælelse kommer i form af keynote speakers, workshops, messe og netværk. Det hele krydres med super lækker forplejning, underholdning og fest.

5   8

UNI-login, strejke & lockout

Fra håbefuld til frustreret. Fra en lærer som havde styr på 9.årgang (4 klasser), og deres afgangsprøve i mundtlig naturfag på trods af strejke efterfulgt af lockout – til en lærer som har fået ekstra arbejde og grå hår…

1   6

Ny naturfagsstrategi

I tirsdags blev regeringens nationale naturfagsstrategi præsenteret. Der er afsat 180 millioner kroner til strategien i årene 2018 til 2024. Regeringens målsætninger er, at flere børn og unge skal interessere sig for naturfag i folkeskolen og vælge ungdomsuddannelser med naturfag.

0   8

Limbus

Jeg vil i dette indlæg prøve at skitsere, hvordan dagligdagen ser ud. En dagligdag fyldt med frustrationer, nedgørelse men også ilt fra undervisningen. Endnu engang tænker jeg over hvor mange lærer, der er berørt af situationen – atter engang …

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.324 andre er allerede tilmeldt