BLOG Folkeskolens naturfagsrådgiver

Mette Mellerup:

Naturfagslærer

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

7   129

2. åbne brev til Børne- og undervisningsminister

Kære Pernille Rosenkrantz-Theil Syv dage har nogle været tilbage i skolen. Dejligt, at være sammen med elever, kollegaer og ledelsen igen. Dejligt, at være tilbage i sit rette element – for mig mit elskede naturfagslokale. MEN… Hvad sker der for teststrategien på skolerne? Blev forældrene, eleverne og personalet ikke lovet to ugentlige test? En gang på skolerne og så en hjemmetest til eleverne og personalet?

39   633

Åbent brev til Børne- og undervisningsminister

Kære Pernille Rosenkrantz-Theil I morgen begynder skolen igen – to dage hjemme med online undervisning. Derefter møder eleverne ind på alle landets skoler igen. Hvad er det for en skoledag eleverne møder indtil midt i pandemien?

0   40

Anderledes undervisning, højspændte lærere og vanvittige elevresultater

Vol. 2 fra undervisningen i 8.klasse. De pivrøde øre er skiftet ud med en ægte stolthed og glæde på elevernes vegne. Vi vendte de elendige elevresultater og elevernes tilgang til egen læring og naturfag.

1   34

Det muliges kunst – nødundervisning, IGEN

Hvad fyldes lektionerne med? Hvor lang er skoledagene? Driller teknikken? Er alle elever på – online? Er der normal undervisning eller nødundervisning? Hvad er en god dag i hjemmeskolen for eleverne?

0   20

Pitch et fagbegreb ved brug af de 4 naturfagskompetencer

Ny undervisning ide, hvor eleverne får et centralt fagbegreb, tid til forberedelse og til sidst pitcher de begrebet foran klassen. I deres pitch skal de 4 naturfagskompetencer indgå.

2   47

Prima undervisning, sejrssikre lærere og elendige elevresultater

Eleverne blev præsenteres for et gennemarbejdet undervisningsforløb. Min makker og jeg var i den tro at alt gik godt, og læringskurven var opadgående. Så testede vi eleverne og fik pivrøde ører – vi var total på røven!

19   31

Teknologiforståelse – Et NEJ tak, der blev til et JA tak …

Hvem skal løfte opgaven? Hvem har den rette viden? Hvem har timer til opgaven? Hvem har interesse for denne opgave? Spørgsmålene står mere i kø end svarene.

5   36

Kan man lære at nøjes?

Hvis man er 80% forberedt til sine timer – er det så godt nok? Kan man lære at nøjes i sin undervisning – skal man lære at nøjes i sin undervisning? Hvis man hele tiden er bagud, kan man så miste arbejdsglæden?

3   34

Mette, hvad ønsker du dig? Et faglokale, TAK

Fysik i fysiklokalet, musik i musiklokalet, hjemkundskab i køkkenet, idræt i hallen/boldbanen – natur og teknologi i klasseværelset!!! Hvis elevernes undring og nysgerrighed skal vækkes og holdes i live i naturfag, så skal det ikke ske i et klasseværelse.

2   48

Når man kommer helt skævt fra start i det nye skoleår

12 års erfaring i folkeskolen, en tydelig voksen, fagligt og didaktisk funderet, gode kollegaer. Det var bare ikke nok for mig de første fire uger af dette skoleår. Utilstrækkelighed, manglende tid, søvnløse nætter, og en tur med tårer foran mine bedste kollegaerne, sådan har skolestarten været for mig

0   16

Hvad glæder du dig mest til i dette skoleår?

Jeg glæder mig til fællesskaber, kontinuerlig undervisning, ture ud af huset, samarbejde med eksterne aktører, Big Bang, eksamener, daglig snak, nye teamkollegaer og sparring med dygtige kollegaer.

0   61

4 uger uden skolearbejde

Ingen årsplaner, ingen undervisningsforløb, absolut INTET skolearbejde i denne ferie. Det har jeg ikke prøvet før. Troligt er tasken pakket med skolemateriale til alle de steder vi har ramt i løbet af sommeren, men intet er brugt – hverken skolematerialer eller pc’en.

0   18

Pendulet svinger mod … FERIE

Hvilket skoleår, hvilken omstillingsparathed, hvilken opfindsomhed og hvilken mæthedsfornemmelse af folkeskolen. I mit liv som lærer har ferien aldrig været så kærkommen. Men hvorfor lige netop i år?

2   16

Hvad vælger dine elever efter 9.klasse?

Sendes det samme antal elever til ungdomsuddannelser med fokus på naturfag efter sommerferien? Kan de gymnasiale uddannelseslinjer med naturfag mærke skoleår med corona? Sammen med corona har jeg fejlet – vores 9.årgang med næsten 100 elever har fravalgt naturfag i deres videre uddannelsesforløb. Jeg spørg mig selv igen og igen - HVORFOR?

0   38

Har jeg lidt et didaktiktab under Corona?

Fagdag på 8.årgang. Idealistisk planlagt kun med undersøgelser. Faglokaler, materialer, hypoteser samt en lærer, som måtte sande et didaktiktab plus en rusten og uskarp tilgang til undervisningen.

0   21

Fagfordeling: Man ved hvad man har, men ikke hvad man får

Nu er det atter den tid på året, hvor fagfordelingen er i gang. Hvad skal der ske næste skoleår? Skal man have en ny makker? Hvor mange nye elever skal man have? Nye fag? Skal man bare fortsætte med de samme elever, fag og makkere som i år? Tanker, refleksioner, håb og drømme fylder altid mit hoved i fagfordelingsperioden.

0   88

Jeg holder af hverdagen, MEN

En oplevelse af positive lærersind der krakelerer, manglende overblik, korte lunter, frustrerede elever, opgivenhed. At skulle forholde sig konstruktivt til nye regler, retningslinjer og skemaer uge efter uge. Hvornår er nok, nok?

12   42

Øh – hvad? Karakter i naturfag, del 1

Igen et år uden afgangsprøver i naturfag, samt et år med en del online undervisning. Så hvordan giver vi eleverne retmæssige årskarakter? Og hvordan afgiver vi en retfærdig karakter i den fælles obligatoriske mundtlige prøve?

1   19

Undervisningsidé til hjemmeundervisning, fysiskundervisning på skolen og til forskellige alderstrin

Omstillingsparathed, ændringer, nye retningslinjer – det er vores dagligdag. Mange lærere har fra uge 11 online undervisning og fysisk undervisning på de samme dage. I hvert fald de næste to uger, for mon ikke vi skal omstille os igen tirsdag efter påske!? Her kommer en undervisningside, som kan bruges både online og i fysisk undervisning.

3   56

Når eleverne er bedre kørende end læreren – i hjemmeskolen

Dyb respekt og stolthed over vores elever på 9.årgang. Deres arbejdsindsats, tilegnelse af viden og iver til stadig at lære på trods af COVID-19, hjemmeskole og aflyste eksamener imponerer mig dagligt. De er seje, tålmodige, omstillingsparate men også klar til at komme tilbage til virkeligheden.

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.693 andre er allerede tilmeldt