BLOG Folkeskolens matematikrådgiver

Lis Zacho:

Matematikvejleder og lærer

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   16

10 gode råd til matematiklæreren

Der er forskel på elever, klasser, lærere, skoler og kommuner. Og der er forskel på, hvordan man laver matematikundervisning. Men hvad er egentlig god matematikundervisning?

3   31

Hvorfor skal nogle skoler være præmiepuljeskoler?

Hvad lærer eleverne af at tage en test? Hvad gør man på præmiepuljeskolerne for at eleverne bliver bedre til matematik. Hvad burde man egentlig bare gøre?

0   25

Har man råd til at spare på matematikundervisning?

Når man sparer på elevernes undervisning, skyder man ofte bare de svage elevernes udfordringer frem i tid og understimulerer de dygtige.

0   10

Skole er heldigvis mere end fag

Er på lejrskole i Berlin med tre heldige 9. Klasser og en flok lærere. Vi skal ud og opleve verden, have en fælles oplevelse for livet og lære om virkeligheden uden for skolen.

2   26

Røvhul

Matematiklærerforeningen afholdt Matematikvejlederkonference i Odense Congress Center d. 23.8.2018, og jeg fik lidt forskelligt med hjem.

0   11

Kan du forstå det?

Jeg er optaget af, hvordan eleverne forstår matematik. Hvordan tilegner de sig nye færdigheder og ny viden om matematik. Hvordan eleverne lærer matematik i skolen. Hvilke aktører har indflydelse på matematikundervisningen.

4   12

Vil du på matematikkursus?

Fede muligheder for matematiklærerne i skoleåret 18/19 Hvad er det så lige at matematiklærerne skal forlyste sig med i det nye skoleår. Hvilke fede kurser, konferencer og events venter derude.

0   7

Ind i naturen, også med matematik

Året Sorømøde havde overskriften ”Ind i naturen”, og bød på mange spændende oplæg og diskussioner om naturvidenskabens rolle i skolen, livet og erhvervslivet

0   32

Ja tak til mobiltelefoner i matematikundervisningen.

Debatten raser igen efter at Frankrig har meldt ud, at de indfører mobilforbud i skolerne. Men det er stadig muligt at anvende mobiltelefoner i undervisningen i Frankrig, når det er i forbindelse undervisningsaktiviteter bestemt af læreren.

0   12

Hvor dygtig er Danmarks lærerstand?

Hvad betyder dygtig? Dygtig til hvad? Er lærerne ens? Hvordan ved man, hvor dygtige lærerne er?

0   20

ØØØ, det kan jeg ikke lige huske

Er det kun mig, eller glemmer eleverne nogen gange det de har lært?

0   24

At folde en matematisk løsning

Fold din løsning. Undersøg din foldning. Hvad har du fundet ud af?

0   21

Når matematiklæreren ikke lige ved, hvad det betyder

Hvordan skal jeg egentlig forholde mig til om eleverne handler hensigtsmæssigt i situationer med matematik? Om de kan bidrage til løsninger og har viden om kendetegn ved undersøgende arbejde?

0   19

Jagten på inspiration og den gode opgave

Skoleåret går på hæld. Hvor fandt jeg inspiration. Hvad var gode opgaver.

0   15

Mundtlig matematik til eksamen og for livet

De skriftlige eksamener er overstået, og nu venter den mundtlige for nogen. Nogle elever tænker, at nu er det slut, og det er godt, for de er ikke vilde med faget, andre glæder sig til at vise, hvordan de kan arbejde kompetent med de problemstilligner, som de får udleveret.

0   44

Matematiklærere er seje

Matematikbøger, matematikportaler, GeoGebra og Excel, CAS og små tabeller, trigonometri og problemløsning, matematikvanskeligheder, positionssystemer, tallinjer, 3D og matematiklærere

0   22

Teknologien i matematikundervisningen

Vi bruger GeoGebra. Vi bruger Excel. Vi bruger CAS. Men hvad med teknologien, der oversvømmer markedet for undervisningsmaterialer?

5   34

Vi lærer i fællesskaber

Vi arbejder i grupper og organiserer os i teams, men vi tester og prøver eleverne i ensomhed. Nogle kommuner har lokalaftaler, og andre er ikke med i dette fællesskab omkring sikringen af lærernes undervisning- og opgavemængde

1   32

Hjælp, matematik er svært

Alle elever har brug for et positivt mindset omkring matematik, men det er langt fra altid virkeligheden. Hvad kan man gøre.

1   23

Det gode børneliv

Vi lever i et digitalt samfund, og der er masser af udfordringer, som vi dagligt bliver konfronteret med. Hvad er skolens rolle i sikringen af det gode børneliv?

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.437 andre er allerede tilmeldt