BLOG Folkeskolens matematikrådgiver

Lis Zacho:

Matematikvejleder og lærer

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   12

Pause

Vi har brug for pauser. Vi forlanger at eleverne fordyber, fokuserer og koncentrerer sig. Vi har brug for pauser fordi vi skal fungere, trives og være effektive. Vi skal kunne agere professionelt i en virkelig stram skoleuge, og det gør vi ikke uden gode pauser.

0   28

Coronaen udfordrer vores fællesskab

Vi er stærkt udfordret af Covid-19 i vores folkeskole. Vores fællesskab er udfordret. Kulturen smuldrer mellem hænderne på os. Usikkerheden vokser dag efter dag.

0   24

Min arbejdsboble

Statens Serum Institut har bedt os alle om at lave sociale bobler, hvor vi maksimalt har 5-10 kontakter her i efteråret, hvordan går det lige i folkeskolen?

0   37

Forberedelse for en matematiklærer

Der blev stemt ja, og det giver lærerne opgaven med at forklare, hvad de har brug for af forberedelse af deres undervisning. Hvad er egentlig forberedelse for en matematiklærer

0   18

Hvad koster mundbind?

Coronapandemien serverer matematik for os på et sølvfad i disse underlige tider.

10   76

Hvad er forskellen på offentlig trafik og folkeskolen?

Skolestarten for lærerne nærmer sig. Skemaer og opgaveoversigter ligner normalskolen før pandemien. Det føles ikke helt trygt.

0   29

Hvad lærte Coronaen os?

De sidste is er spist, studenterne dytter i gaderne, feriesangen er sunget. Hvad gav Coronaen os med i bagagen?

1   43

Jeg kæmper med motivationen

Alle er tilbage I skolen. For de små er det Coronaskolen blevet hverdag. For de store er det bare endnu en tilstand. For lærerne er det hele en evig udfordring.

0   28

Undervisning/nødundervisning

De store elever er tilbage i skolen. Det er problemer med afstanden. Der er utrolig mange varianter af skole lige nu. Jeg føler mig udfordret af omverdenens syn på hvad skole, undervisning og læring er for en størrelse.

0   35

Nye udfordringer på vej til lærerne igen

Jeg er virkelig stolt. Lærerne er seje. De har vist utroligt mod og omstillingsparathed. Den ene bold efter den anden er blevet grebet. Og eleverne er også virkelig fantastiske. De vil rigtig gerne i skole igen.

0   17

Tanker fra et lærerliv i coronaens skygge

Lærerkollegiet er fordelt over så mange matrikler, at man aldrig mødes. Samarbejdet handler om at få styr på undervisningen og de elever, der mistrives mest. Alle andre opgaver bliver lagt i en bunke. Nødundervisningen gør lærerne trætte. Hvor lang tid varer det ved?

2   66

Bekymringen stiger

Alle børn har ret til god undervisning, også eleverne i 6. til 9. klasse. Også selvom der skulle være en samfundsøkonomisk gevinst ved at sende 0. til 5. klasse i skole, og overlade resten af eleverne til Teams, Meet og andre videokonferenceværktøjer.

0   20

På vej mod mere normale tilstande? - nej

Så er de sidste 0. til 5. klasser på vej tilbage i skole. Endnu en ny virkelighed venter lærerne. Det er så anden gang inden for kort tid. Landet skal åbnes op igen.

1   71

Der bliver kø ved håndvasken

Nye tider i skolen - endnu en gang

0   112

Verdens bedste lærere

Lærerne er dygtige. De er vant til udfordringer og kan undervise under mulige og umulige omstændigheder. Men denne gang er det med helbredet som indsats.

0   28

Så kom jeg næsten gennem 3 ugers online undervisning

Det er aldrig kedeligt at være lærer. Der er altid nye udfordringer foran os. Læringskurven har været stejl og oplevelserne gode.

2   22

Online undervisning i en Covid-19 tid 7.0

Så har jeg gennemført min første Online Undervisningstime med min klasse. Hvad gjorde jeg, og hvad gør jeg aldrig mere.

1   12

Online undervisning i en Covid-19 tid 6.0

UndervisningsDanmark holder sammen. Der videndeles på kryds og tværs. Der stilles platforme og materialer til rådighed. Men der er også mulighed for at få IT-didaktisk rådgivning.

0   7

Online undervisning i en Covid-19 tid 5.0

Der kører forsøg om teknologiforståelse på 46 skoler over hele landet, men der er gode muligheder for rigtig mange flere børn, at komme i gang med meningsfulde kodningsaktiviteter.

0   8

Online undervisning i en Covid-19 tid 4.0

Der er klart behov for at have noget spændende at arbejde med, når nu skolen er gået online.

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.025 andre er allerede tilmeldt