BLOG Folkeskolens matematikrådgiver

Lis Zacho:

Matematikvejleder og lærer

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

2   18

Online undervisning i en Covid-19 tid 7.0

Så har jeg gennemført min første Online Undervisningstime med min klasse. Hvad gjorde jeg, og hvad gør jeg aldrig mere.

1   10

Online undervisning i en Covid-19 tid 6.0

UndervisningsDanmark holder sammen. Der videndeles på kryds og tværs. Der stilles platforme og materialer til rådighed. Men der er også mulighed for at få IT-didaktisk rådgivning.

0   6

Online undervisning i en Covid-19 tid 5.0

Der kører forsøg om teknologiforståelse på 46 skoler over hele landet, men der er gode muligheder for rigtig mange flere børn, at komme i gang med meningsfulde kodningsaktiviteter.

0   7

Online undervisning i en Covid-19 tid 4.0

Der er klart behov for at have noget spændende at arbejde med, når nu skolen er gået online.

0   9

Online undervisning i en Covid-19 tid 3.0

Der er et godt læringsudbytte, når vi laver film i matematiktimerne. Det kan være en udfordring at optage lyd i et klasseværelse eller en skole, hvor der sjældent er helt ro. Men det er jo ikke noget problem, når skolen er lukket, og eleverne skal lære derhjemme.

0   3

Online undervisning i en Covid-19 tid – 2.0

Der er virkelig mange muligheder for at lave gode opgaver med GeoGebra for eleverne i indskolingen, når vi nu ikke kan komme i skole.

2   14

Online undervisning i en Covid-19 tid

Covid-19 sætter allerede store aftryk i vores hverdag og nu endnu mere. Skoler lukker, det hele er lidt uvist, underlig og skræmmende, men eleverne skal have undervisning https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2020/mar/200311-nye-tiltag-mod-covid-19-coronavirus

1   12

200

Dette er mit blogindlæg nummer 200, og jeg skriver om noget af det gode for mig ved at være lærer i den danske folkeskole.

0   5

Den der søger, vil finde

Små historier fra den virkelige skoleverden om internet, undervisning og dannelse

0   15

Når matematik bliver en del af virkeligheden - #COVID19

Det er så motiverende, når vi bruger den virkelige verden i matematiktimerne, men det er også lidt skræmmende når det handler om Coronavirus.

0   21

Hovedregning - den oversete, nødvendige disciplin i matematikundervisningen

Vi må ikke glemme hovedregningen, selvom vi lever i en digital tidsalder, hvor vi selvfølgelig anvender computere i matematikundervisningen.

1   58

Reformen der aldrig blev en reform af folkeskolen

Skønne spildte kræfter for lærerne. Katastrofale konsekvenser for eleverne. Reform, forandring af fx et samfundsanliggende mhp. forbedring. (Den store danske, Gyldendal).

0   12

Digital inklusion

Folkeskolen er udfordret af inklusion. Digitale teknologier kan anvendes som et redskab til inklusion, hvis vi bruger dem med omtanke.

9   18

Hvorfor er det så svært at fordybe sig i matematik?

Matematik er svært at lære, men det er nødvendigt at lære. Som matematiklærer tænker jeg, at det er et rigtig vigtigt fag. Det er rimeligt svært at klare sig videre i uddannelse og livet uden ordentlige kompetencer i matematik

5   63

Nekrolog over skolekom

R.I.P. kære skolekom. Du gav os så meget, skabte så mange fællesskaber og lærte os at bruge mail som kommunikationsmiddel, læse i konferencer, videndeling og meget mere. Nu ligger du på dit dødsleje og kæmper med de sidste åndedrag. Om lidt er det forbi.

0   8

At være matematiklærer I en juletid

Vi får styrkelse. Vi får udfordringer. Vi får julegaver. Vi får mange undervisningstimer. Vi får en lang næse. Udmeldingerne om folkeskolen sikker i alle retninger, men kun en ting er sikker – vi får snart en velfortjent juleferie

0   12

Kan jeg få en test?

Vi har de seneste år fået en måle- og vejekultur i skolen. Voksenlivets karriere starter i folkeskolen, stedet hvor vi bare vil danne hele mennesker. Vi angriber eleverne med nationale test og UPV og de reagerer naturligvis.

0   27

Deform reform

Eleverne skal blive bedre til at læse, men de skal altså også blive bedre til matematik.

0   21

Analoge hjælpemidler i en digital tid

Computeren fylder i matematikundervisningen, og efterlader ikke megen plads til alle de velkendte analoge hjælpemidler, der kan gøre så meget godt for elevernes læring i matematiktimerne.

4   17

Jeg kan ikke huske elevernes navne

Jeg har mange klasser i få timer om ugen, så jeg kan ikke huske deres navne. Det er enormt sårbart, når undervisningen aflyses af den ene eller anden grund. Hvordan er livet egentligt som faglærer i skolen.

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.963 andre er allerede tilmeldt