BLOG Folkeskolens matematikrådgiver

Lis Zacho:

Matematikvejleder og lærer

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

1   44

Reformen der aldrig blev en reform af folkeskolen

Skønne spildte kræfter for lærerne. Katastrofale konsekvenser for eleverne. Reform, forandring af fx et samfundsanliggende mhp. forbedring. (Den store danske, Gyldendal).

0   12

Digital inklusion

Folkeskolen er udfordret af inklusion. Digitale teknologier kan anvendes som et redskab til inklusion, hvis vi bruger dem med omtanke.

9   18

Hvorfor er det så svært at fordybe sig i matematik?

Matematik er svært at lære, men det er nødvendigt at lære. Som matematiklærer tænker jeg, at det er et rigtig vigtigt fag. Det er rimeligt svært at klare sig videre i uddannelse og livet uden ordentlige kompetencer i matematik

5   61

Nekrolog over skolekom

R.I.P. kære skolekom. Du gav os så meget, skabte så mange fællesskaber og lærte os at bruge mail som kommunikationsmiddel, læse i konferencer, videndeling og meget mere. Nu ligger du på dit dødsleje og kæmper med de sidste åndedrag. Om lidt er det forbi.

0   8

At være matematiklærer I en juletid

Vi får styrkelse. Vi får udfordringer. Vi får julegaver. Vi får mange undervisningstimer. Vi får en lang næse. Udmeldingerne om folkeskolen sikker i alle retninger, men kun en ting er sikker – vi får snart en velfortjent juleferie

0   11

Kan jeg få en test?

Vi har de seneste år fået en måle- og vejekultur i skolen. Voksenlivets karriere starter i folkeskolen, stedet hvor vi bare vil danne hele mennesker. Vi angriber eleverne med nationale test og UPV og de reagerer naturligvis.

0   27

Deform reform

Eleverne skal blive bedre til at læse, men de skal altså også blive bedre til matematik.

0   21

Analoge hjælpemidler i en digital tid

Computeren fylder i matematikundervisningen, og efterlader ikke megen plads til alle de velkendte analoge hjælpemidler, der kan gøre så meget godt for elevernes læring i matematiktimerne.

4   17

Jeg kan ikke huske elevernes navne

Jeg har mange klasser i få timer om ugen, så jeg kan ikke huske deres navne. Det er enormt sårbart, når undervisningen aflyses af den ene eller anden grund. Hvordan er livet egentligt som faglærer i skolen.

6   75

Mit ansigtsløse digitale lærerliv

Der var engang hvor jeg drak kaffe og spiste frokost med mine kollegaer, mange gange om ugen. Snakken gik og vi hyggede os, talte om vind og vejr. Vi var nærværende.

2   30

Dengang vi brugte Intra og Skolekom

Det er så den store dag i dag, hvor vi har fået AULA. Superfint, bortset fra alle spørgsmålene og undringerne. Men AULA skal jo ikke kunne det samme som Intra, det er jo måske derfor, det blev skiftet ud.

4   35

I mit næste lærerliv vil jeg være tegnelærer

Hold da helt op, hvor er det hårdt at insistere på at anvende computere i undervisningen, når de rent faktisk er pensionsmodne og fyldt med irriterende forhindringer.

0   16

Vil du prøve noget spændende?

Jeg har lige meldt mine elever til Nordisk Matematik Konkurrence. Det er en matematikkonkurrence for 8. klasse, men opgaverne er tilgængelige for alle, og der er rigtig mange gode opgaver, der kan bruges af resten af skolens elever.

1   34

Tid til IT

IT i undervisningen er en stadig udfordring. IT tager tid. Hvordan lærer vi som lærere nye programmer og digitale læremidler at kende, så vi kan anvende dem i vores undervisning.

0   14

Alle elever skal kunne fortælle en god historie fra deres matematikundervisning

Alle elever har ikke lige let ved at lære matematik. Alle klasser er ikke lige motiveret for læring af matematik. Alle skoler har ikke lige meget fokus på matematik. Men alligevel fortjener alle børn, at kunne fortælle en god historie om, hvor dygtige de er blevet til matematik, hvad de synes er kæmpe interessant, hvad de lige har opdaget, hvilke sammenhænge de har set, hvor fedt det var at lave en bestemt øvelse, og hvad de så fandt ud af. Der skal fortælles mange gode historier fra dagligdagen i matematiktimerne ved spisebordet, og når man er på besøg hos mormor.

0   37

Et nyt skoleår truer – lad festen starte

Ferien er ved at være slut. Jeg er ved at tage mig sammen til at komme i gang igen. Men hvad er det lige, der venter rundt om hjørnet.

0   25

Mens vi venter på en ny undervisningsminister og sommerferien

Forhandlingerne er i gang, sommerferien nærmer sig, lærere vifter med opgaveoversigter med alt for mange undervisningstimer. Trætheden og matheden er åbenlys.

0   21

Mundtlig matematikeksamen er fantastisk – og forberedelserne starter i 1. klasse

Når eleverne skal til mundtlig matematikeksamen i 9. Klasse bliver de målt og vejet på deres kompetencer i matematik. Men arbejdet med kompetencerne starter tidligt i skoleforløbet.

0   21

Det gode prøveoplæg til mundtlig matematik

Der er trukket eksamensfag, og lærerne udarbejder prøveoplæggene til den mundtlige eksamen i matematik. Men hvad er et godt prøveoplæg?

1   21

Hovedregning og overslagsregning – glemte discipliner?

Jeg har ventet spændt på den digitale udgave af eksamen i matematik uden hjælpemidler. Som eksamensvagt til eksamen, deltog jeg så i førsteopførslen. Alt gik fint, men eleverne brugte meget tid på udregninger på papir.

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.894 andre er allerede tilmeldt