Matematikvejleder og lærer
Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.
Hvordan får jeg et ordentligt forhold til mine elever online? Undervisning bag en skærm udfordrer relationerne. Hvordan bruger jeg aktivt vores relation til at skabe gode undervisningssituationer?
Hvor mange skal være smittet på en skole, før den lukkes?
Ærgerligt med dårligt resultat i TIMSS. God ledelse kræver indsigt, viden og gode ører. Lærerne får endnu en gang skylden for ulykkerne. Men folkeskolen er på en umulig mission i sin nuværende form.
Coronaen har ændret mit arbejde, og det er ikke i en positiv retning. Det er irriterende og fyldt med sprit og overvejelser om hygiejne. Juleferie nu - tak
Julen er ikke som den plejer. Coronaen kaster sine dystre skygger over den gode gamle jul. Julen er udfordret af Corona. Det bliver jul i sprittågernes skygge.
Efter hjemsendelse og selvkarantæne besluttede jeg mig for at anvende værnemidler. Det er min egen lille kamp, og det er ikke behageligt.
Mange oplever i denne underlige tid at blive sendt hjem og til test. Hold ud og hold sammen med afstand.
Hvordan overlever man som matematiklærer i en lang skoleuge
Vi er stærkt udfordret af Covid-19 i vores folkeskole. Vores fællesskab er udfordret. Kulturen smuldrer mellem hænderne på os. Usikkerheden vokser dag efter dag.
Statens Serum Institut har bedt os alle om at lave sociale bobler, hvor vi maksimalt har 5-10 kontakter her i efteråret, hvordan går det lige i folkeskolen?
Der blev stemt ja, og det giver lærerne opgaven med at forklare, hvad de har brug for af forberedelse af deres undervisning. Hvad er egentlig forberedelse for en matematiklærer
Coronapandemien serverer matematik for os på et sølvfad i disse underlige tider.
Skolestarten for lærerne nærmer sig. Skemaer og opgaveoversigter ligner normalskolen før pandemien. Det føles ikke helt trygt.
De sidste is er spist, studenterne dytter i gaderne, feriesangen er sunget. Hvad gav Coronaen os med i bagagen?
Alle er tilbage I skolen. For de små er det Coronaskolen blevet hverdag. For de store er det bare endnu en tilstand. For lærerne er det hele en evig udfordring.
De store elever er tilbage i skolen. Det er problemer med afstanden. Der er utrolig mange varianter af skole lige nu. Jeg føler mig udfordret af omverdenens syn på hvad skole, undervisning og læring er for en størrelse.
Jeg er virkelig stolt. Lærerne er seje. De har vist utroligt mod og omstillingsparathed. Den ene bold efter den anden er blevet grebet. Og eleverne er også virkelig fantastiske. De vil rigtig gerne i skole igen.
Lærerkollegiet er fordelt over så mange matrikler, at man aldrig mødes. Samarbejdet handler om at få styr på undervisningen og de elever, der mistrives mest. Alle andre opgaver bliver lagt i en bunke. Nødundervisningen gør lærerne trætte. Hvor lang tid varer det ved?
Alle børn har ret til god undervisning, også eleverne i 6. til 9. klasse. Også selvom der skulle være en samfundsøkonomisk gevinst ved at sende 0. til 5. klasse i skole, og overlade resten af eleverne til Teams, Meet og andre videokonferenceværktøjer.