BLOG Folkeskolens matematikrådgiver

Lis Zacho:

Matematikvejleder og lærer

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   14

Kvalitet koster

Vi slap for elevplanerne. Det går fremad med vaccinerne. Den gode ikke forudsigelige matematiktime. Håber vi snart får et mere normalt liv ud på skolerne.

0   10

Jeg har afleveret mine matematikbøger

Refleksioner over en underlig tid

0   19

Lad matematikfesten starte

Vupti så var folkeskolen åben på fuld tid. Vi skal tilbage. Ikke af sundhedsmæssige årsager, men af politiske årsager. Håber det allerbedste for alle deltagerne i eksperimentet.

0   22

Når ændringer bliver et vilkår

Vi har ændret kurs, retning og planer så mange gange nu, at jeg ikke tæller mere. Prøver at leve i nuet og se de gode ting, vi trods alt har gang i.

0   8

Lærerens fornemmelse for normalitet

Jeg fornemmer normalitet foran os. Elever der skal gå fysisk i skole. Godt nok kun hver anden uge. Men en god fornemmelse af glæde og gensyn har ramt mig

0   35

Så fik vi alligevel brug for skitøjet igen

En refleksion over lærerlivet i en tid med corona. Det bliver koldt.

6   18

Når mobningen bliver digital

Når mikrofonen bliver slukket. Når ironien overtager. Når nogen rammes af en kvik replik. Mobningen er blevet digital.

0   17

Mere leg i skolen

Der tales meget om skolen for tiden. Eleverne vil rigtig gerne i skole. De vil rigtig gerne mødes med deres kammerater, men jeg tror ikke at det er reformskolen, som de savner.

0   7

På tur i grupperummene

De mindste elever kom tilbage til skolen. De sårbare elever var allerede på skolen. Men de store elever, hvoraf nogle ikke er særlig store, er stadig kun tilgængelige for lærerne via internettet.

0   10

Mulighedernes tid

Vi forholder os til fuldt skema eller nødskema. Vi vil gerne det hele, og gerne som vi plejer. Men er det ikke nu, vi skal prøve noget nyt og måske lære noget nyt?

0   12

Det varer ikke ved

Hvordan får jeg et ordentligt forhold til mine elever online? Undervisning bag en skærm udfordrer relationerne. Hvordan bruger jeg aktivt vores relation til at skabe gode undervisningssituationer?

4   172

Til alle dem, der tager beslutninger om mit arbejdsliv midt i en pandemi

Hvor mange skal være smittet på en skole, før den lukkes?

14   52

Hvorfor går det galt - en kommentar til Timss

Ærgerligt med dårligt resultat i TIMSS. God ledelse kræver indsigt, viden og gode ører. Lærerne får endnu en gang skylden for ulykkerne. Men folkeskolen er på en umulig mission i sin nuværende form.

0   29

Jeg savner det gode gamle matematiklærerliv, juleferie nu - tak

Coronaen har ændret mit arbejde, og det er ikke i en positiv retning. Det er irriterende og fyldt med sprit og overvejelser om hygiejne. Juleferie nu - tak

1   18

Rør blot ikke ved min gamle jul

Julen er ikke som den plejer. Coronaen kaster sine dystre skygger over den gode gamle jul. Julen er udfordret af Corona. Det bliver jul i sprittågernes skygge.

0   55

Hvorfor går du med mundbind?

Efter hjemsendelse og selvkarantæne besluttede jeg mig for at anvende værnemidler. Det er min egen lille kamp, og det er ikke behageligt.

0   42

Sendt hjem

Mange oplever i denne underlige tid at blive sendt hjem og til test. Hold ud og hold sammen med afstand.

0   15

Risikofri matematikundervisning

Hvordan overlever man som matematiklærer i en lang skoleuge

0   19

Pause

Vi har brug for pauser. Vi forlanger at eleverne fordyber, fokuserer og koncentrerer sig. Vi har brug for pauser fordi vi skal fungere, trives og være effektive. Vi skal kunne agere professionelt i en virkelig stram skoleuge, og det gør vi ikke uden gode pauser.

0   33

Coronaen udfordrer vores fællesskab

Vi er stærkt udfordret af Covid-19 i vores folkeskole. Vores fællesskab er udfordret. Kulturen smuldrer mellem hænderne på os. Usikkerheden vokser dag efter dag.

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.189 andre er allerede tilmeldt