BLOG Folkeskolens matematikrådgiver

Lis Zacho:

Matematikvejleder og lærer

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   11

Det varer ikke ved

Hvordan får jeg et ordentligt forhold til mine elever online? Undervisning bag en skærm udfordrer relationerne. Hvordan bruger jeg aktivt vores relation til at skabe gode undervisningssituationer?

4   169

Til alle dem, der tager beslutninger om mit arbejdsliv midt i en pandemi

Hvor mange skal være smittet på en skole, før den lukkes?

14   51

Hvorfor går det galt - en kommentar til Timss

Ærgerligt med dårligt resultat i TIMSS. God ledelse kræver indsigt, viden og gode ører. Lærerne får endnu en gang skylden for ulykkerne. Men folkeskolen er på en umulig mission i sin nuværende form.

0   28

Jeg savner det gode gamle matematiklærerliv, juleferie nu - tak

Coronaen har ændret mit arbejde, og det er ikke i en positiv retning. Det er irriterende og fyldt med sprit og overvejelser om hygiejne. Juleferie nu - tak

1   17

Rør blot ikke ved min gamle jul

Julen er ikke som den plejer. Coronaen kaster sine dystre skygger over den gode gamle jul. Julen er udfordret af Corona. Det bliver jul i sprittågernes skygge.

0   54

Hvorfor går du med mundbind?

Efter hjemsendelse og selvkarantæne besluttede jeg mig for at anvende værnemidler. Det er min egen lille kamp, og det er ikke behageligt.

0   41

Sendt hjem

Mange oplever i denne underlige tid at blive sendt hjem og til test. Hold ud og hold sammen med afstand.

0   14

Risikofri matematikundervisning

Hvordan overlever man som matematiklærer i en lang skoleuge

0   18

Pause

Vi har brug for pauser. Vi forlanger at eleverne fordyber, fokuserer og koncentrerer sig. Vi har brug for pauser fordi vi skal fungere, trives og være effektive. Vi skal kunne agere professionelt i en virkelig stram skoleuge, og det gør vi ikke uden gode pauser.

0   32

Coronaen udfordrer vores fællesskab

Vi er stærkt udfordret af Covid-19 i vores folkeskole. Vores fællesskab er udfordret. Kulturen smuldrer mellem hænderne på os. Usikkerheden vokser dag efter dag.

0   28

Min arbejdsboble

Statens Serum Institut har bedt os alle om at lave sociale bobler, hvor vi maksimalt har 5-10 kontakter her i efteråret, hvordan går det lige i folkeskolen?

0   41

Forberedelse for en matematiklærer

Der blev stemt ja, og det giver lærerne opgaven med at forklare, hvad de har brug for af forberedelse af deres undervisning. Hvad er egentlig forberedelse for en matematiklærer

0   22

Hvad koster mundbind?

Coronapandemien serverer matematik for os på et sølvfad i disse underlige tider.

10   81

Hvad er forskellen på offentlig trafik og folkeskolen?

Skolestarten for lærerne nærmer sig. Skemaer og opgaveoversigter ligner normalskolen før pandemien. Det føles ikke helt trygt.

0   33

Hvad lærte Coronaen os?

De sidste is er spist, studenterne dytter i gaderne, feriesangen er sunget. Hvad gav Coronaen os med i bagagen?

1   48

Jeg kæmper med motivationen

Alle er tilbage I skolen. For de små er det Coronaskolen blevet hverdag. For de store er det bare endnu en tilstand. For lærerne er det hele en evig udfordring.

0   31

Undervisning/nødundervisning

De store elever er tilbage i skolen. Det er problemer med afstanden. Der er utrolig mange varianter af skole lige nu. Jeg føler mig udfordret af omverdenens syn på hvad skole, undervisning og læring er for en størrelse.

0   38

Nye udfordringer på vej til lærerne igen

Jeg er virkelig stolt. Lærerne er seje. De har vist utroligt mod og omstillingsparathed. Den ene bold efter den anden er blevet grebet. Og eleverne er også virkelig fantastiske. De vil rigtig gerne i skole igen.

0   20

Tanker fra et lærerliv i coronaens skygge

Lærerkollegiet er fordelt over så mange matrikler, at man aldrig mødes. Samarbejdet handler om at få styr på undervisningen og de elever, der mistrives mest. Alle andre opgaver bliver lagt i en bunke. Nødundervisningen gør lærerne trætte. Hvor lang tid varer det ved?

2   69

Bekymringen stiger

Alle børn har ret til god undervisning, også eleverne i 6. til 9. klasse. Også selvom der skulle være en samfundsøkonomisk gevinst ved at sende 0. til 5. klasse i skole, og overlade resten af eleverne til Teams, Meet og andre videokonferenceværktøjer.

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.138 andre er allerede tilmeldt