BLOG Folkeskolens danskrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   14

Onlineundervisning: Vi må ikke slukke elevernes glød

Hvordan prioriterer du som lærer din undervisning online? Er du meget faglig, eller husker du også at få tænkt noget trivsel og anderledes undervisning ind i din og elevernes hverdag?

3   164

Dagbog fra en multi-Meet-mor

Hverdagen hjemme hos os kræver i den grad, at jeg kan multitaske. Jeg skal som lærer logge på Meet til alle mine lektioner, samtidig med at jeg er alene om at hjælpe mine børn, som går i 1. og 3. klasse. En opgave som på mange måder er svær at mestre.

0   7

Onlinegrupper inspirerer min fjernundervisning

Ligesom i mange andre jobs i disse Corona-tider er vi lærere nødt til at være omstillingsparate i vores hverdag. Anden gang med fjernundervisning bød på en fantastisk vidensdeling lærerne imellem.

0   10

”Du siger det ikke til mine forældre, vel?”

Jeg erfarer i stigende grad, at en del af mine elever har brug for at betro sig til mig med oplevelser, som de ikke kan snakke med deres forældre om. Men hvor går grænsen i forhold til, hvad jeg skal videreformidle til hjemmet?

0   8

Læringsmakker – motivationen til at rette sin egen opgave

Hvordan motiverer jeg mine elever til at rette deres egne opgaver godt igennem inden aflevering? Svaret findes måske i mit nye initiativ, som jeg kalder for ’læringsmakker’.

0   9

Coronas mange agendaer

Udadtil forsøger vi som skole at opretholde en så normal hverdag som mulig. Men tingene er bare ikke som de plejer, og det giver frustration, at vi stadig holder fast i traditioner, som alligevel ikke kan udføres, som de plejer.

0   7

Den sunde uenighedskultur

At have forskellige holdninger til didaktik, mødestruktur og klasseledelse kan ofte udmønte sig i mange vigtige diskussioner. Men hvordan forholder vi os til den hårde tone, der nemt kan opstå, når der er uenighed, og hvordan fordrer vi en sund uenighedskultur på skolen?

0   21

Når forældrekommunikationen går over grænsen

Jeg har gennem min tid som lærer selv modtaget og fået overleveringer fra kolleger vedr. forældrehenvendelser, som i min optik har været langt over grænsen for, hvad der er rimeligt at skrive til en lærer. Hvordan navigerer vi i at spille på samme bane med forældrene men med så forskellige rammer for, hvordan vores kommunikation har lov at udfolde sig?

18   43

Elev til lærer: ”Selvom jeg ikke forstyrrer, vil jeg også gerne have ros”

Der er ingen tvivl om, at lærere i udfordrede klasser er på en meget hård opgave. De forsøger, alt det de har lært, med forskellige tiltag for at skabe et læringsmiljø, som er til at arbejde i. Men midt i den proces kan de rolige børn blive glemt - for de forstyrrer jo ikke…

0   8

Forælder til nyt lærerteam: ”Tak for jeres tilgang til undervisningen”

Forleden kontaktede en forælder vores team. Han var glad for sin drengs skolestart hos os og nævnte særligt vores tilgang til undervisningen. Det fik mig til at reflektere over, hvad det egentlig er, vi som team lykkes så godt med.

2   13

Har forældrene adgang til skolen?

”Grundet Covid 19 er der desværre ingen adgang på skolen for forældre”. Skiltet hænger rundt på forskellige indgange på den skole, hvor jeg arbejder. Vi har udskudt forældremøder, netværksmøder og andre forældresamtaler. Men er der egentlig fælles retningslinjer i kommunalt regi?

3   64

Tilstedeværelse på skolen?

”Tilstedeværelsen fraviges lige nu på vores skole. Bliver alt normalt omkring Covid 19, er vi igen sammen om opgaven på skolen. Indtil da ser vi gerne, at I forbereder jer hjemme”.

0   18

Min tid skal prioriteres mod forberedelse

Jeg vil så gerne bruge min forberedelsestid på at lave god og kreativ undervisning til mine elever. Men gang på gang støder jeg ind i nye og ufravigelige krav som lærer, hvilket forstyrrer min kostbare tid.

0   7

Hvordan sikrer vi den gode tone i processen omkring blå bog?

Blå bog-skriveriet er i fuld gang i vores 9. klasser. Men hvor meget skal man som lærer blande sig i processen?

0   15

Bør nødundervisningen være mere ensrettet?

Det er op til den enkelte skole at lægge lodderne på vægtskålen og få fordelt timerne mellem eleverne. Alligevel undrer det mig, at der kan være så stor forskel på, hvor mange antal timer eleverne skal være i skolen - selv for skoler indenfor samme kommune og med blot 10 minutters afstand til hinanden.

0   14

Lærerens rolle bliver essentiel for social og faglig trivsel ved genåbning for de ældste elever

Jeg er én af de mange udskolingslærere, som glæder sig over, at vi om en uges tid kan lukke dørene op for de ældste elever. Lige nu sidder jeg dog og funderer over, hvorvidt mit hovedfokus skal være på det sociale eller det faglige område – for mon ikke begge områder har brug for at blive vægtet.

2   90

Nødundervisning: Skal Google Meet afløse forældrenes ansvar?

”Kære klasselærer”. Jeg har et ønske om, at I starter daglige Google Meet-møder op allerede fra morgenstunden, da jeg har svært ved at motivere min 15-årige dreng til at komme i gang med opgaverne”.

2   13

Genåbning – vi må ikke glemme det psykiske aspekt

I dag afleverede jeg min søn i 0. klasse efter 4 ugers fjernundervisning. En glad, fortrøstningsfuld dreng, som glædede sig til at se gode klassekammerater igen. Men blot nogle få meter fra os stod en dreng alene, som tydeligvis ikke var tryg ved situationen. Midt i tårer og hulken kiggede pædagoger og lærere hhv. på drengen og på hinanden uden rigtig at foretage sig nogen handling – for hvordan trøster man, når man skal holde 2 meters afstand?

0   8

At navigere i Corona-kaos - som lærer…

Hvor er det fantastisk, at så mange lærere rundt om i hele landet hjælper hinanden med gode input, opgaver, links mv., så vi kan lave den bedst mulige fjernundervisning for vores elever. Alligevel kræver det stor koordination at få formidlet alle de gode opgaver ud til eleverne i de mange forskellige klasser.

0   10

Når lærernes tænketank foldes ud på lærermødet

Hvordan skal vi lærere nå at videregive gode nye tiltag, læringsmidler, didaktiske/pædagogiske tanker mv., som afprøves og evt. lykkes i den travle hverdag? Tiltag som måske foretages på andre årgange, end hvor vi selv er? Vores leder forsøger sig med en ny opstart på lærermøderne – de såkaldte ’pædagogiske dryp’ - hvor lærere både bliver headhuntet og selv kan melde sig til ca. 10 min. beretning fra et pædagogisk felt.

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.455 andre er allerede tilmeldt