BLOG Folkeskolens danskrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


1   27

Spisning efter dimission – skal lærerne have et frit valg?

I næste uge holder de fleste skoler dimission for 9. klasserne. Et arrangement hvor forældre, elever, klasselærere og skolens leder sammen får en hyggelig afsked efter 10 år på skolen. Men hvordan tages der afsked med de unge efterfølgende, og skal medarbejderne have samme holdning til, om der tages imod en invitation om videre fest fra forældrene?

0   27

Ny klasselærer: Forældresnak kan ende med stigmatisering

De fleste skoler har nu sendt informationer ud om kommende klasselærere/pædagoger til forældrene. I mindre byer, hvor der kun er én skole, kan snakken forældre imellem nemt omhandle, hvilke lærere de foretrækker, og hvilke de helst vil undgå.

0   14

Dansk mundtlig prøve: ”Lad nu eleverne finde deres egen tekst”

I vejledningen af eleven til den dansk mundtlige prøve kan det for flere lærere være vanskeligt at afveje, hvor meget de skal hjælpe. Lærerens personlige aktier i resultatet kan skabe et uhensigtsmæssigt dilemma, når elevernes selvstændighed skal sættes fri.

8   57

Lærerfrustration over FP9 dansk skriftlig fremstilling – eleverne tilfredse

Mange lærere var tydeligvis frustreret efter gårsdagens opgavesæt i skriftlig fremstilling. Kritikken lød mest på de manglende journalistiske tekster og mødet med mere ukendte og fremmede opgavetyper. Men hvad var egentlig elevernes holdning til dette års sæt – det satte jeg mig for at finde ud af…

8   69

Udtræksfag: Når lederen sætter medarbejderen i et dilemma

Hvad vil du gøre, hvis du som lærer vidste, at din leder fortalte om udtræksfagene til skolens lærere lang tid før det er tilladt - på trods af at du gentagne gange har fortalt din leder, at han ikke må gøre det?

0   13

Ressourcepersoner skal styrke læringsfællesskabet

Udvalgte lærere og ledelse på samtlige skoler i Aarhus skal hjælpe med at styrke den enkelte skoles læringsfællesskab. En ny stor prioritering fra Aarhus kommune skal uddanne såkaldte ressourcepersoner, som gennem de næste to et halvt år skal klædes på til opgaven og implementere den på skolerne – og jeg er én af dem.

0   17

Når MINE elever bliver til VORES elever

Når et årgangsteam har et godt og konstruktivt samarbejde smitter det af på både elevernes faglighed og trivsel. Nøgleordene er åbne døre og vidensdeling, for på den måde mærker eleverne, at lærerne vil hinanden og dermed også hinandens elever.

0   18

Evaluering af APV: Vi må ikke glemme fremgangen

Evaluering af skolens APV er vigtig, men ofte foregår den med fokus på alle de røde tal og dermed på, hvilke ændringer vi skal arbejde med på arbejdspladsen. Vi må ikke glemme, hvad vi gør rigtigt, og hvad der fungerer godt…

0   51

Når den personlige forældrebesked udfordrer

Jeg holde af at undervise. Det er lige præcis samværet med eleverne i undervisningssituationerne, som gør mit job inspirerende og udfordrende på samme tid. Men lærerjobbet byder på så meget mere end blot den daglige undervisning med eleverne. Jobbet kan også have en mere udfordrende bagside af medaljen – nemlig de svære samtaler med forældrene.

6   132

Hvornår skal læreren egentlig gå på pension?

Jeg har netop slukket for nyhederne på TV2. Kristian Thulesen Dahl fra Dansk Folkeparti har sat navn på de jobs, som han og resten af partiet mener er så fysisk hårde, at de skal have mulighed for at gå på pension før andre. Lærerjobbet er ikke på denne liste. Det mener jeg godt, det kunne være

1   25

’Er du uddannelsesparat’?

Uddannelsesparathedsvurderingen fylder meget i disse uger – både for os lærere, for forældrene og for eleverne selv. Hvordan forholder jeg mig til den efterfølgende snak i klasselokalet, når det famøse brev er dumpet ind i e-boksen?

0   20

Site inspirerer til fornyet læseglæde

Læsning er vigtig. Hver dag. Det kan jeg sige mange gange til mine elever. Alligevel har jeg manglet inspiration og variation til at få mine elever til at vælge læsningen af egen fri vilje – især i ferierne. Sitet ’20 minutter’ sætter især fokus på, hvordan der i indskolingen kan skabes motivation til at læse – og det kan være et boost frem mod bedre vaner i de ældre klasser.

0   29

Den betydningsfulde besked

I mit lærerjob kan jeg ofte have fornemmelser vedrørende andre menneskers følelser. Jeg søger ofte at få en god relation til hver elev, men hvornår ved jeg egentlig med sikkerhed, at jeg har gjort en forskel?

2   79

NOT-to-do liste

I går så jeg en dokumentar med forskellige kendte og ukendte danskere, som hver fortalte deres historie om det at gå ned med stress. Én af de medvirkende var en skolelærer med en meget perfektionistisk tilgang til livets mange opgaver. Ét af rådene fra hendes stresscoach var at droppe den lange daglige to-do liste og i stedet sætte mere fokus på not-to-do listerne.

0   74

Når de ordblinde elever støtter hinanden

På vores skole samarbejder de ordblinde elever med hinanden. Eleverne bliver sat sammen to og to og bliver et ”it-makkerpar”. Her hjælper de ældre elever de yngre med alt fra tekniske computer-fif til generelle gode råd fremover i et liv med dysleksi.

0   18

Læsebogens indhold er afgørende for at knække læsekoden

Motivationen for at knække læsekoden i de første skoleår er altafgørende for at opretholde lysten og gå-på modet mange år frem. Her er det vigtigt, at den første læsebog giver mening for barnet at læse, ellers kan der hurtigt opstå en lidt opgivende holdning til det at kunne læse. Det kan ændres med den rette læsebog – og her finder jeg stadig en noget ældre bog relevant.

2   29

Karaktergivning: Bør lærerne have en fælles retningslinje?

I denne uge skal vi indsætte skoleårets første karakterer til de ældste elever. For 8. årgang er det elevernes allerførste møde med lærernes ’bedømmelser’, og det kan for nogle elever være hårdt – for det kan være svært at finde en ens linje blandt klassens lærere.

2   40

Træd frem i spotlightet

Vores 6. årgang har lige haft to uger med fuld drøn på replikker, scenografi, kulisser, noder, dans, musik og sang. Alle på årgangen stod frem på hver deres måde, og det styrker flere personlige kompetencer frem mod både familie- og arbejdsliv.

0   53

Inklusion: ”Jagten på det forjættede land”

For de udfordrede elever kan inklusion i folkeskolen være dilemmaernes holdeplads. På den ene side ønsker disse elever at være som alle andre og netop ikke være adskilt på en specialskole, og på den anden side giver det store bump på vejen ikke at kunne præstere det størstedelen af de andre i klassen kan. I begge tilfælde kan det ramme hårdt på selvværdet for eleven, og skoleidentiteten sætter sig mellem to stole.

0   40

Skiftet fra lærer til leder: ”Min fordel er, at jeg kender til praksis”

Efter 13 år som folkeskolelærer havde Camilla Daugaard mod på nye udfordringer. Hun fik en stilling som læringskonsulent i Undervisningsministeriet, og brugte tre år på bl.a. at få bevægelse implementeret i fagene. I år kom så muligheden for at rykke pladsen fra lærerværelset til ledelseskontoret – og det har hun bestemt ikke fortrudt.

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.394 andre er allerede tilmeldt