BLOG Folkeskolens danskrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   17

Lejrskole udvider pandelampens skær

Grundet de ekstra trivselsmidler kom vi afsted med vores 7. klasse på tre dages lejrskole i sidste uge. Dage væk fra det almindelige klasseskema er vigtige i forhold til udviklingen af de dannelsesmæssige værdier og de fastlåste mønstre - både hos elever og lærere.

1   10

Fordybelsesområder i dansk: Husk at få eleverne med i processen

I min 9. klasse arbejder vi løbende med årets fordybelsesområde - især efter endt hovedværk. På den måde kan jeg i samme ombæring finde andre genrer med samme tematik, og det styrker elevernes samlede forståelse af fordybelsesområdet op til prøverne.

1   16

Hvor mange lejrskoler skal jeres elever på?

Handler det mest om prioritering og økonomi, når den enkelte skole beslutter, hvor mange lejrskoler eleverne må komme på? Desværre er der flere steder langt færre ture ud af huset med overnatning end før i tiden.

2   24

Hvordan underviser vi elever i isolation?

Jeg oplever næsten dagligt, at én af mine elever er sendt i isolation ofte grundet nærkontakt til en Covid-19 smittet. Hvilke forventninger kan eleven/forældrene have til isolationsundervisning?

0   17

Er du blevet vaccineret?

I morgen starter mange af landets folkeskolelever op igen efter en lang sommerferie. Hen over sommeren er de 16+ elever blevet tilbud vaccine mod Covid-19, men ikke alle har sagt “ja tak” til dette tilbud – kan det give udfordringer i klasselokalet?

0   24

Fra 3.- 4. klasse: Når klassen ikke er klar til at give slip på pædagogen

Der sker noget af et spring, når man går fra 3. til 4. klasse. Så er det både slut med at gå i SFO, og klassen har ikke længere en fast pædagog tilknyttet. Men hvilke tiltag kan gøres, når klassen ikke er klar til at slippe pædagogen helt?

0   14

Ny skoleleder: ”Hvad er dit bedste råd til mig?”

For lidt over en måned siden fik vi ny skoleleder på min skole. Efter blot et par uger ønskede han samtaler med samtlige ansatte for at danne sig et overblik over skolens kultur. Samtalen skulle blandt andet handle om gode råd til ham som ny leder.

0   9

Afgangsprøver i skyggen af COVID-19 må ikke ramme eleverne

Jeg tror, at vi er mange lærere, som netop nu før prøverne står med en fornemmelse af at være bagud grundet et år med ekstreme forhold. Hvordan vi forvalter vores udfordringer, er altafgørende for elevernes drive i forhold til kommende prøver.

0   16

Kan I hjælpe min elev med at finde en god prøvetekst?

Hen over de sidste par uger har der fra lærere på de sociale medier været stor efterspørgsel vedr. gode prøvetekster til eleverne. Vi undervisere må bare ikke glemme, at den proces, hvor eleverne selv søger, er værdifuld.

0   16

Fagdage eller normalt skema?

På vores skole har ledelsen prioriteret fagdage frem for elevernes normale skema. Det giver lærerne en tryghed i forhold til færre sammenhænge, men eleverne savner alsidigheden…

0   17

I morgen skal jeg igen være omstillingsparat

I den kommende uge skal jeg være fysisk til stede på min skole med fagdage fra 9:00-13:00. Ugen efter skal jeg være hjemme og køre almindeligt skema virtuelt. De konstante undervisningsskift slider på mit ellers positive lærersind.

0   28

Udeundervisning: Eleverne fortjener vores engagement

Jeg havde bestemt ikke armene over hovedet, da beskeden fra øverste instans lød på en daglig udeundervisning pr. uge, men efter at have set hvilken effekt det havde på mine elever, at min klasse endelig var samlet i sidste uge, gjorde det mig oprigtig glad. Eleverne har været adskilt fra deres normale hverdag, og derfor er vores engagement som lærere så vigtigt i deres retur til skolen og dens hverdag.

0   47

Hvordan har JEG det egentlig med at være hjemsendt?

Forleden spurgte en forælder mig ud af det blå: ”Hvordan har du det egentlig i alt det her?” Det efterlod mig for en stund mundlam.

0   18

Hvordan skal eleverne testes til sommer?

I morgen er der lovet en mere tydelig og klar udmelding fra undervisningsministeren ang. de kommende udvalgte afgangsprøver til sommer. Men er det helt utænkeligt, at jeg ’blot’ kommer til at teste sundhedsfagligt med en vatpind i stedet for siddende ved det grønne bord?

0   11

Et buldrende godstog er bragt til standsning

I morgen skal mine to børn afsted i skolen igen efter fem uger herhjemme med online-undervisning. Ugerne har både været hårde, men i den grad også lærerige for mig som mor. For det at være med på sidelinjen og se glæde, udvikling, udfordringer mm. i de forskellige fag har været en gave.

0   18

Onlineundervisning: Vi må ikke slukke elevernes glød

Hvordan prioriterer du som lærer din undervisning online? Er du meget faglig, eller husker du også at få tænkt noget trivsel og anderledes undervisning ind i din og elevernes hverdag?

3   172

Dagbog fra en multi-Meet-mor

Hverdagen hjemme hos os kræver i den grad, at jeg kan multitaske. Jeg skal som lærer logge på Meet til alle mine lektioner, samtidig med at jeg er alene om at hjælpe mine børn, som går i 1. og 3. klasse. En opgave som på mange måder er svær at mestre.

0   7

Onlinegrupper inspirerer min fjernundervisning

Ligesom i mange andre jobs i disse Corona-tider er vi lærere nødt til at være omstillingsparate i vores hverdag. Anden gang med fjernundervisning bød på en fantastisk vidensdeling lærerne imellem.

0   13

”Du siger det ikke til mine forældre, vel?”

Jeg erfarer i stigende grad, at en del af mine elever har brug for at betro sig til mig med oplevelser, som de ikke kan snakke med deres forældre om. Men hvor går grænsen i forhold til, hvad jeg skal videreformidle til hjemmet?

0   9

Læringsmakker – motivationen til at rette sin egen opgave

Hvordan motiverer jeg mine elever til at rette deres egne opgaver godt igennem inden aflevering? Svaret findes måske i mit nye initiativ, som jeg kalder for ’læringsmakker’.

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.599 andre er allerede tilmeldt