BLOG Folkeskolens danskrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   16

Site inspirerer til fornyet læseglæde

Læsning er vigtig. Hver dag. Det kan jeg sige mange gange til mine elever. Alligevel har jeg manglet inspiration og variation til at få mine elever til at vælge læsningen af egen fri vilje – især i ferierne. Sitet ’20 minutter’ sætter især fokus på, hvordan der i indskolingen kan skabes motivation til at læse – og det kan være et boost frem mod bedre vaner i de ældre klasser.

0   20

Den betydningsfulde besked

I mit lærerjob kan jeg ofte have fornemmelser vedrørende andre menneskers følelser. Jeg søger ofte at få en god relation til hver elev, men hvornår ved jeg egentlig med sikkerhed, at jeg har gjort en forskel?

2   60

NOT-to-do liste

I går så jeg en dokumentar med forskellige kendte og ukendte danskere, som hver fortalte deres historie om det at gå ned med stress. Én af de medvirkende var en skolelærer med en meget perfektionistisk tilgang til livets mange opgaver. Ét af rådene fra hendes stresscoach var at droppe den lange daglige to-do liste og i stedet sætte mere fokus på not-to-do listerne.

0   58

Når de ordblinde elever støtter hinanden

På vores skole samarbejder de ordblinde elever med hinanden. Eleverne bliver sat sammen to og to og bliver et ”it-makkerpar”. Her hjælper de ældre elever de yngre med alt fra tekniske computer-fif til generelle gode råd fremover i et liv med dysleksi.

0   17

Læsebogens indhold er afgørende for at knække læsekoden

Motivationen for at knække læsekoden i de første skoleår er altafgørende for at opretholde lysten og gå-på modet mange år frem. Her er det vigtigt, at den første læsebog giver mening for barnet at læse, ellers kan der hurtigt opstå en lidt opgivende holdning til det at kunne læse. Det kan ændres med den rette læsebog – og her finder jeg stadig en noget ældre bog relevant.

2   22

Karaktergivning: Bør lærerne have en fælles retningslinje?

I denne uge skal vi indsætte skoleårets første karakterer til de ældste elever. For 8. årgang er det elevernes allerførste møde med lærernes ’bedømmelser’, og det kan for nogle elever være hårdt – for det kan være svært at finde en ens linje blandt klassens lærere.

2   39

Træd frem i spotlightet

Vores 6. årgang har lige haft to uger med fuld drøn på replikker, scenografi, kulisser, noder, dans, musik og sang. Alle på årgangen stod frem på hver deres måde, og det styrker flere personlige kompetencer frem mod både familie- og arbejdsliv.

0   52

Inklusion: ”Jagten på det forjættede land”

For de udfordrede elever kan inklusion i folkeskolen være dilemmaernes holdeplads. På den ene side ønsker disse elever at være som alle andre og netop ikke være adskilt på en specialskole, og på den anden side giver det store bump på vejen ikke at kunne præstere det størstedelen af de andre i klassen kan. I begge tilfælde kan det ramme hårdt på selvværdet for eleven, og skoleidentiteten sætter sig mellem to stole.

0   40

Skiftet fra lærer til leder: ”Min fordel er, at jeg kender til praksis”

Efter 13 år som folkeskolelærer havde Camilla Daugaard mod på nye udfordringer. Hun fik en stilling som læringskonsulent i Undervisningsministeriet, og brugte tre år på bl.a. at få bevægelse implementeret i fagene. I år kom så muligheden for at rykke pladsen fra lærerværelset til ledelseskontoret – og det har hun bestemt ikke fortrudt.

2   28

Brug podcasts som springbræt til små skriveøvelser

Nogle gange savner jeg ny inspiration til de små skriveøvelser, som jeg ofte fletter ind i mine dansklektioner. En radioudseendelse, som reklamerede med nye podcasts, gav mig idéen til at bruge dem som kickstartere.

0   16

Ferietid: Når normer og værdier bliver sat på prøve

Ferie kalder ofte på samvær med ens nærmeste. For nogles vedkommende kan det betyde dage på en campingplads, i diverse forlystelsesparker eller måske sågar på en udlandstur. Fælles for feriemålene betyder mødet med mange mennesker på samme sted, og det kan i nogle tilfælde udfordre familiernes normer og værdier.

1   28

”Er det rigtigt stavet, mor?”

Motivationen for at skrive og stave er på ingen måde dalet, efter min datter er kommet i 1. klasse. Den store forskel fra 0. - 1. klasse er dog, at hun nu spørger mig, om det hun skriver er rigtigt stavet – og hvad svarer jeg her?

5   18

Vikarernes vanskelige vilkår

Der er et massivt forbrug af vikarer rundt om på folkeskolerne. Som lærere er vi i disse år især presset på manglende tid. Tid til at forberede os, tid til at rette opgaver, tid til sparring med vores kompetente kollegaer og også tid til at skrive ordentlige vikarplaner, så både vikar, elev og lærer får noget ud af timerne uden de faste lærere.

0   32

Læsekoden out-brander matematikken

Bogstaverne er nummer ét og tallene er nummer to. Sådan er rækkefølgen i min datters 1. klasse, og det ses også tydeligt i forhold til hendes engagement i fritiden med veninderne, hvor der flere gange om ugen bliver kreeret minibøger inde ved skrivebordet. Men er det den rigtige prioritering, eller skal der udlignes mere mellem bogstaver og tal allerede i indskolingen?

0   21

Når der går ”Højlunds forsamlingshus” i forældremødet

Her til aften er jeg kommet hjem fra et forældremøde, hvor bølgerne gik højt. Det handlede dog ikke om undervisning, læreransvar eller andet lærer/forælder-relateret.

0   38

Pengepræmier kan give tunnelsyn

Ender de udvalgte ’præmieskoler’ som ofre for ”teaching to the test”-strategien, når der skal uddeles penge til dem, der evner at hæve karaktererne hos de mest udfordrede elever? Kan lærerne disse steder holde balancen på en læringsmæssig line, hvor balancestangen både skal bære personlig udvikling, faglighed og social kompetenceudvikling?

0   21

Lejrture er en vigtig del af relationsarbejdet

"Kære Trine og Jonas. Tak for skønne, glade billeder fra København. Tak for at give ungerne sådan en fantastisk tur. Vi fik en begejstret og træt dreng hjem. Og tak for i det hele taget at lave rigtig god skole for ungerne”.

0   91

Min manglende tid rammer nye lærere

Efter sommerferien har vi, som så mange år før, budt velkommen til nye kollegaer. Nogle af dem har mange år på bagen, mens andre sidder på et lærerværelse for første gang med ansvaret for egne klasser. Som erfaren lærer vil jeg gerne dele ud af mine erfaringer, men her spiller manglende forberedelsestid ind som en væsentlig faktor.

0   22

Vejen mod den mundtlige prøve i dansk

En af hovedarkitekterne bag iPrøven - Charlotte Rytter - har netop udgivet bogen ”Dansk og den mundtlige prøve” i samarbejde med Bodil Nielsen. Bogen beskæftiger sig med en dualistisk tilgang til tilrettelæggelsen af undervisningen frem mod sommerens mundtlig prøve i dansk. For der skal ikke kun tænkes i karakterer, når vi lærere strikker programmet sammen for de unge mennesker. De skal ligeledes uddannes til at kunne benytte sig af det lærte i deres livtag med tilværelsen efterfølgende. Jeg kontaktede Charlotte Rytter og spurgte ind til baggrunden for bogens tilblivelse.

1   30

Det første indtryk sætter spor

Indenfor den næste måneds tid inviteres forældrene rundt om i landet til klassens første forældremøde. Dette er for mange forældre det første møde med nye lærere i klassen. Hvilke ting er vigtige at holde for øje, når man som ny eller erfaren lærer møder forældre for første gang?

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.191 andre er allerede tilmeldt