BLOG Folkeskolens danskrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   16

I morgen skal jeg igen være omstillingsparat

I den kommende uge skal jeg være fysisk til stede på min skole med fagdage fra 9:00-13:00. Ugen efter skal jeg være hjemme og køre almindeligt skema virtuelt. De konstante undervisningsskift slider på mit ellers positive lærersind.

0   27

Udeundervisning: Eleverne fortjener vores engagement

Jeg havde bestemt ikke armene over hovedet, da beskeden fra øverste instans lød på en daglig udeundervisning pr. uge, men efter at have set hvilken effekt det havde på mine elever, at min klasse endelig var samlet i sidste uge, gjorde det mig oprigtig glad. Eleverne har været adskilt fra deres normale hverdag, og derfor er vores engagement som lærere så vigtigt i deres retur til skolen og dens hverdag.

0   47

Hvordan har JEG det egentlig med at være hjemsendt?

Forleden spurgte en forælder mig ud af det blå: ”Hvordan har du det egentlig i alt det her?” Det efterlod mig for en stund mundlam.

0   18

Hvordan skal eleverne testes til sommer?

I morgen er der lovet en mere tydelig og klar udmelding fra undervisningsministeren ang. de kommende udvalgte afgangsprøver til sommer. Men er det helt utænkeligt, at jeg ’blot’ kommer til at teste sundhedsfagligt med en vatpind i stedet for siddende ved det grønne bord?

0   11

Et buldrende godstog er bragt til standsning

I morgen skal mine to børn afsted i skolen igen efter fem uger herhjemme med online-undervisning. Ugerne har både været hårde, men i den grad også lærerige for mig som mor. For det at være med på sidelinjen og se glæde, udvikling, udfordringer mm. i de forskellige fag har været en gave.

0   18

Onlineundervisning: Vi må ikke slukke elevernes glød

Hvordan prioriterer du som lærer din undervisning online? Er du meget faglig, eller husker du også at få tænkt noget trivsel og anderledes undervisning ind i din og elevernes hverdag?

3   170

Dagbog fra en multi-Meet-mor

Hverdagen hjemme hos os kræver i den grad, at jeg kan multitaske. Jeg skal som lærer logge på Meet til alle mine lektioner, samtidig med at jeg er alene om at hjælpe mine børn, som går i 1. og 3. klasse. En opgave som på mange måder er svær at mestre.

0   7

Onlinegrupper inspirerer min fjernundervisning

Ligesom i mange andre jobs i disse Corona-tider er vi lærere nødt til at være omstillingsparate i vores hverdag. Anden gang med fjernundervisning bød på en fantastisk vidensdeling lærerne imellem.

0   12

”Du siger det ikke til mine forældre, vel?”

Jeg erfarer i stigende grad, at en del af mine elever har brug for at betro sig til mig med oplevelser, som de ikke kan snakke med deres forældre om. Men hvor går grænsen i forhold til, hvad jeg skal videreformidle til hjemmet?

0   9

Læringsmakker – motivationen til at rette sin egen opgave

Hvordan motiverer jeg mine elever til at rette deres egne opgaver godt igennem inden aflevering? Svaret findes måske i mit nye initiativ, som jeg kalder for ’læringsmakker’.

0   9

Coronas mange agendaer

Udadtil forsøger vi som skole at opretholde en så normal hverdag som mulig. Men tingene er bare ikke som de plejer, og det giver frustration, at vi stadig holder fast i traditioner, som alligevel ikke kan udføres, som de plejer.

0   7

Den sunde uenighedskultur

At have forskellige holdninger til didaktik, mødestruktur og klasseledelse kan ofte udmønte sig i mange vigtige diskussioner. Men hvordan forholder vi os til den hårde tone, der nemt kan opstå, når der er uenighed, og hvordan fordrer vi en sund uenighedskultur på skolen?

0   21

Når forældrekommunikationen går over grænsen

Jeg har gennem min tid som lærer selv modtaget og fået overleveringer fra kolleger vedr. forældrehenvendelser, som i min optik har været langt over grænsen for, hvad der er rimeligt at skrive til en lærer. Hvordan navigerer vi i at spille på samme bane med forældrene men med så forskellige rammer for, hvordan vores kommunikation har lov at udfolde sig?

18   43

Elev til lærer: ”Selvom jeg ikke forstyrrer, vil jeg også gerne have ros”

Der er ingen tvivl om, at lærere i udfordrede klasser er på en meget hård opgave. De forsøger, alt det de har lært, med forskellige tiltag for at skabe et læringsmiljø, som er til at arbejde i. Men midt i den proces kan de rolige børn blive glemt - for de forstyrrer jo ikke…

0   8

Forælder til nyt lærerteam: ”Tak for jeres tilgang til undervisningen”

Forleden kontaktede en forælder vores team. Han var glad for sin drengs skolestart hos os og nævnte særligt vores tilgang til undervisningen. Det fik mig til at reflektere over, hvad det egentlig er, vi som team lykkes så godt med.

2   13

Har forældrene adgang til skolen?

”Grundet Covid 19 er der desværre ingen adgang på skolen for forældre”. Skiltet hænger rundt på forskellige indgange på den skole, hvor jeg arbejder. Vi har udskudt forældremøder, netværksmøder og andre forældresamtaler. Men er der egentlig fælles retningslinjer i kommunalt regi?

3   65

Tilstedeværelse på skolen?

”Tilstedeværelsen fraviges lige nu på vores skole. Bliver alt normalt omkring Covid 19, er vi igen sammen om opgaven på skolen. Indtil da ser vi gerne, at I forbereder jer hjemme”.

0   18

Min tid skal prioriteres mod forberedelse

Jeg vil så gerne bruge min forberedelsestid på at lave god og kreativ undervisning til mine elever. Men gang på gang støder jeg ind i nye og ufravigelige krav som lærer, hvilket forstyrrer min kostbare tid.

0   7

Hvordan sikrer vi den gode tone i processen omkring blå bog?

Blå bog-skriveriet er i fuld gang i vores 9. klasser. Men hvor meget skal man som lærer blande sig i processen?

0   15

Bør nødundervisningen være mere ensrettet?

Det er op til den enkelte skole at lægge lodderne på vægtskålen og få fordelt timerne mellem eleverne. Alligevel undrer det mig, at der kan være så stor forskel på, hvor mange antal timer eleverne skal være i skolen - selv for skoler indenfor samme kommune og med blot 10 minutters afstand til hinanden.

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.495 andre er allerede tilmeldt