BLOG Folkeskolens danskrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


3   26

Gode råd til at arbejde med digital dannelse

Tirsdag aften havde skolens personale inviteret forældrerådet for alle klasserne til en SAMskabelsesaften. Det var en aften med debat om digital dannelse, og hvordan vi som skole og forældre kan klæde børnene bedst muligt på til deres færden på de digitale platforme.

2   55

Er en hånd i vejret lig med en god karakter?

Forleden talte jeg med en veninde, som havde været til en skole-hjem-samtale med sin søn i 9. klasse. Hendes dreng var gået betydeligt ned i karakter fra 8. klasse til 9. klasse, og da hun bad om en forklaring på dette, fik hun kun ét entydigt svar: ”Din søn skal lære at række hånden mere op i timerne”.

0   44

Når ambitionerne tager overhånd for de unge piger

Vi har dem alle sammen i undervisningen. Eleverne som stræber efter de høje karakterer og som altid er forberedte ud til fingerspidserne til diverse prøver, oplæg og lign. Det er hårdtarbejdende unge, som desværre til tider knækker halsen på deres alt for høje ambitioner.

0   63

Unge skal have modet til at fejle

For nogle dage siden i Go’ morgen Danmark hørte jeg Rane Willerslev, professor i social antropologi ved Aarhus Universitet, udtale sig om vigtigheden i at børn og unge skal have modet til at fejle. Det fik mig til at reflektere over, hvordan jeg arbejder med den proces i mit job som lærer.

15   72

Skoleledere: Disse værdier værdsætter vi hos vores ansatte

I forrige uge talte jeg med en del lærere rundt om i landet, og fik dem til at sætte ord på gode kvaliteter og værdier hos deres ledere. I denne uge har jeg kastet bolden videre til skolelederne, og bedt dem om at beskrive, hvilke værdier de værdsætter ved deres ansatte.

0   53

Et fortjent tak til lærerne

Kassen med de røde æbler stod klar til os på vores skoletorv i går morges. Elevrådet havde lavet en video med en masse hilsner fra eleverne til os på skolen. Bestyrelsesformanden sagde pænt tak til samtlige af os lærere ved at læse navne op til samlingen for hele skolen. En dag med ekstra tak og kage i frokostpausen – fortjent? Ja, bestemt!

3   41

Hvilke værdier har din skoleleder?

Som lærer oplever jeg et massivt pres på hverdagen, hvor jeg skal navigere i mange forskellige kontekster. Derfor er det altafgørende at have en leder, som har tillid til, at jeg passer mit job og udfylder min rolle som underviser, konfliktløser, rollemodel, samarbejdspartner og meget mere. Men hvad mere kendetegner egentlig en god leder – det har jeg forhørt mig om blandt mine kollegaer rundt om i landet.

0   32

Forberedelse til anderledes uger er vigtigt for de udfordrede børn

Fire gange om året bryder vores skole med elevernes almindelige skemaer og præsenterer alternative uger. Uger på tværs af årgangen med mulighed for fordybelse i specifikke fag. Disse uger er afholdte af de fleste børn, men for de udfordrede elever kan det være rigtig svært at begå sig uden for de faste skemalagte rammer. I denne blog kommer jeg med nogle bud på forberedelsen inden ugen skal løbe af stablen.

0   31

De tavse elever

Jeg tror, de fleste lærere har prøvet at have en udfordrende elev i klassen. Alligevel rummer vi dem, for det skal vi – og vi gør det langt hen af vejen godt. Jeg ser dog en markant forskel på, hvor meget tid jeg bruger på de stærkt udadreagerende elever i forhold til de tavse og indadvendte.

0   39

Kære forældre: ’Involver de implicerede’

Skal skolen blande sig i elevernes udfordringer/problematikker uden for skoletiden? Ja, hvis det påvirker trivsel i skolen. Nej, hvis det handler om kommunikation forældrene imellem. Forældrene har også et stort og vigtigt ansvar.

0   29

Mundtlig eller skriftlig kommunikationsform?

Mine elevers forældre har ikke mit telefon nr. Det er helt bevidst. Efter de nye arbejdstidsaftaler står jeg ikke længere til rådighed for opkald sen eftermiddag eller aften. Det betyder, at når forældrene har vigtige oplysninger eller spørgsmål til mig har de tre muligheder. De kan skrive en mail til mig, de kan bede mig ringe op til dem fra skolens telefon, eller vi kan aftale et personligt møde – men hvilken form er egentlig at foretrække?

0   46

Hvad kendetegner det gode forældremøde?

Sidste torsdag var jeg til mit første forældremøde i børnehaveklassen som forælder– og her til aften er jeg lige netop hjemvendt, efter jeg har afholdt forældremøde for sidste gang i min 9. klasse. Fælles for begge møders succes handler om tydelighed og engagement fra både lærere og forældre.

3   41

Velkommen til skoleverdenen

Kjolen bliver taget på, håret sættes og skoletasken kommer på ryggen. I dag er en stor dag. Vores pige skal starte i skole – første barn i skole. I skolegården bliver vi modtaget af en stor skare af indskolingselever alle iført flag og store smil – sikke en fantastisk velkomst.

1   47

Lærerne skal også differentieres

Traditionen tro byder min skole på en kold øl eller sodavand som afrunding på vores opstartsuge. Mens jeg indtager den sukkerholdige væske spekulerer jeg over ugens indhold. Et indhold som har bestået af en fin veksling mellem egen tid til forberedelse samt input hentet både blandt kollegaer og foredragsholdere udefra. Jeg savner dog én specifik ting…

0   8

Sidste skoledag – en dag med traditioner

I morgen får landets folkeskoleelever sommerferie i syv hele uger. Sidste skoledag er ofte lig med mange traditioner på den enkelte skole – og vores skole er ingen undtagelse.

6   17

’Must have’ til næste skoleår

Planlægningen af næste skoleår er ved at være godt i gang. Her er mit bud på en roman, som du skal læse med din kommende 9. klasse. Det er en fantastisk gribende ungdomsroman med et fængende flash back.

0   15

Når det ukendte blandes med det kendte

Når den ældre litteratur møder den nymoderne musikvideo! Inspirationen til denne blog kom, efter jeg i dag læste Malene Storms tanker om indholdet i hendes kommende årsplan. Det gav mig lysten til at beskrive mit nuværende danskforløb i min 6. klasse.

0   14

Når det personlige bliver fagligt

I sidste uge beskrev jeg vigtigheden i, for eleverne, at skille sig af med deres såkaldte manuskript i prøve-situationer. For fire måneder siden lavede jeg et forløb i min 8. klasse, som har hjulpet flere af de lidt tilbageholdende og tøvende elever med at blive mere sikre til fremlæggelser.

0   14

Manuskriptet skal erstattes af stikord

I morgen starter de mundtlige prøver landet over. Erfaringen viser mig vigtigheden i at have øvet mange fremlæggelser og oplæg, hvor eleverne kun må medbringe stikord – det klassiske ’manuskript’ skal ryddes af vejen, for det viser ikke elevens selvstændighed.

0   15

iPrøvens mange øjne

Opgavekommissionen har afviklet deres første landsdækkende iPrøve i skriftligt dansk. Hvordan tilgodeser man 65.000 elevers forskellige behov, hvordan godkendes prøvesættet og sker der en evaluering af prøven efterfølgende? Efter selv at have haft prøven inde på livet, er min nysgerrighed vakt omkring den, og derfor har jeg talt med Charlotte Rytter (medlem af opgavekommissionen) om tilblivelsen og de mange øjne, der kigger med i processen.

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
16.492 andre er allerede tilmeldt