BLOG Folkeskolens danskrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   15

Læsekoden out-brander matematikken

Bogstaverne er nummer ét og tallene er nummer to. Sådan er rækkefølgen i min datters 1. klasse, og det ses også tydeligt i forhold til hendes engagement i fritiden med veninderne, hvor der flere gange om ugen bliver kreeret minibøger inde ved skrivebordet. Men er det den rigtige prioritering, eller skal der udlignes mere mellem bogstaver og tal allerede i indskolingen?

0   17

Når der går ”Højlunds forsamlingshus” i forældremødet

Her til aften er jeg kommet hjem fra et forældremøde, hvor bølgerne gik højt. Det handlede dog ikke om undervisning, læreransvar eller andet lærer/forælder-relateret.

0   31

Pengepræmier kan give tunnelsyn

Ender de udvalgte ’præmieskoler’ som ofre for ”teaching to the test”-strategien, når der skal uddeles penge til dem, der evner at hæve karaktererne hos de mest udfordrede elever? Kan lærerne disse steder holde balancen på en læringsmæssig line, hvor balancestangen både skal bære personlig udvikling, faglighed og social kompetenceudvikling?

0   21

Lejrture er en vigtig del af relationsarbejdet

"Kære Trine og Jonas. Tak for skønne, glade billeder fra København. Tak for at give ungerne sådan en fantastisk tur. Vi fik en begejstret og træt dreng hjem. Og tak for i det hele taget at lave rigtig god skole for ungerne”.

0   73

Min manglende tid rammer nye lærere

Efter sommerferien har vi, som så mange år før, budt velkommen til nye kollegaer. Nogle af dem har mange år på bagen, mens andre sidder på et lærerværelse for første gang med ansvaret for egne klasser. Som erfaren lærer vil jeg gerne dele ud af mine erfaringer, men her spiller manglende forberedelsestid ind som en væsentlig faktor.

0   21

Vejen mod den mundtlige prøve i dansk

En af hovedarkitekterne bag iPrøven - Charlotte Rytter - har netop udgivet bogen ”Dansk og den mundtlige prøve” i samarbejde med Bodil Nielsen. Bogen beskæftiger sig med en dualistisk tilgang til tilrettelæggelsen af undervisningen frem mod sommerens mundtlig prøve i dansk. For der skal ikke kun tænkes i karakterer, når vi lærere strikker programmet sammen for de unge mennesker. De skal ligeledes uddannes til at kunne benytte sig af det lærte i deres livtag med tilværelsen efterfølgende. Jeg kontaktede Charlotte Rytter og spurgte ind til baggrunden for bogens tilblivelse.

1   30

Det første indtryk sætter spor

Indenfor den næste måneds tid inviteres forældrene rundt om i landet til klassens første forældremøde. Dette er for mange forældre det første møde med nye lærere i klassen. Hvilke ting er vigtige at holde for øje, når man som ny eller erfaren lærer møder forældre for første gang?

1   50

Genbrugsmateriale er min livline

Sommerferien er forbi, og klokken ringer ind til et nyt skoleår. Et nyt skoleår, hvor jeg skal løbe endnu stærkere end sidste år, da mit timetal er gået op med én lektion. Tiden til forberedelse er svær at få øje på i skemaet, derfor byder jeg endnu engang mine gamle forløb indenfor døren igen.

0   32

Den (u)nødvendige overlevering

Før og efter sommerferien finder der som regel overleveringer sted internt på skolerne. Tidligere klasselærere skal videreformidle viden, faglig info og personlige opmærksomhedspunkter, men hvor kvalitative er disse overleveringer egentlig?

0   51

Afgangsprøven: Når karakter og følelser blandes sammen

Lærerjobbet består af så meget mere end ’blot’ at undervise elever. Gennem samtaler, lejrture, personlige snakke og møder kommer vi meget tæt på mange af vores elever, som ikke kan undgå at komme ind under huden på os. Disse følelser kan være svære at abstrahere fra til afgangsprøverne.

0   71

Afgangsprøven: Når 10-tallet ikke er godt nok

Når 10-tallet ikke længere er acceptabelt hos mange af eleverne, så er der efter min mening noget galt i vores samfund. Hvorfor er situationen kørt sådan af sporet?

0   27

Afgangsprøver: ”Hvad fik du i karakter?”

Afgangsprøverne er for alvor sparket i gang. Rundt om i landet er 9. klasseeleverne sendt på læseferie for at forberede deres kommende prøver. Fokus blandt de unge er i den grad på karakterens størrelse – hvordan kan vi som lærere være med til at ændre den indstilling blandt eleverne?

0   35

Sidste skoledag – fra dødslister til karameller

De seneste år har en noget ubehagelig kultur bredt sig på 9. klassernes sidste skoledag, og dagen har været decideret frygtet af enkelte elever. Forventningerne til revy, udklædning og karameller trådte for en stund i baggrunden.

0   37

Børnestavning: Fejlene retter vi senere…

Børnestavning er det store hit hjemme hos os for tiden. Min datter og hendes klassekammerater fra 0. klasse knokler løs med at få bogstaverne rigtigt sat sammen til de mange ord, de gerne vil skrive. Det er langt fra alle ord, jeg kan forstå, men så længe det er ok at stave derudaf, så bevares der flow i historiefortællingen og motivationen dræbes ikke.

0   38

Eleverne om årets iPrøve: ”Genren er altafgørende”

I sidste blog beskrev jeg med mine lærerøjne dette års iPrøve. Over de sidste uger har jeg kontaktet 9. klasseelever rundt om i landet for at få dem til at sætte ord på dette års iPrøvesæt – følte de sig klar til den forholdsvis stadig nye skriftlige prøveform?

1   92

iPrøven: Hvor der er en vilje, der er der også en vej

I dag kl. 9:00 sad 9. klasseeleverne landet over til deres første skriftlige prøve. For blot anden gang skulle iPrøven udfordre eleverne i at formidle tekster, skrive i forskellige afsenderroller samt skrive til forskellige målgrupper. Hvordan lykkedes det i år?

2   30

Udtræksfag afsløret: Stor forskel på fagenes massefylde

I mandags fik 9. klasses eleverne besked om, hvilke to udtræksfag deres klasse skal op i. I min klasse var der glæde og stor tilfredshed at spore, mens jublen i parallelklassen var knap så højlydt.

0   34

Lærerens hjælpende hånd

De kommende afgangsprøver i mundtlig dansk er i startfasen. I den næste periode skal jeg som lærer godkende elevernes valg af prøvetekst og dernæst vejlede i efterfølgende ti lektioner – men hvad så bagefter? Hvordan sikres det, at læreren ikke hjælper eleverne for meget?

7   36

Når dysleksi kan være svær at spore…

Til skole/hjem-samtalen i november måned insisterede én af mine 9.klasses elever på at blive testet for ordblindhed. Både forældre og os lærere bakkede selvfølgelig op, men troede ikke der var noget om snakken. Testen gav eleven klar besked: ”Du er ordblind”!

1   57

Fagfordeling: Lærernes forskellige ressourcer er ledernes dilemmaer

Tiden er inde for næste skoleårs fagfordeling. Det er et kæmpe puslespil for lederne at få alle brikker til at falde på plads. Hvordan skal der prioriteres, når man vil sikre et bredt og godt fundament hele vejen rundt – og hvad har det af konsekvenser?

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.094 andre er allerede tilmeldt