BLOG Folkeskolens danskrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   36

Når ledelsen tager beslutningerne uden om medarbejderne

Lederne har det overordnede ansvar for, at skolerne med både medarbejdere, elever og forældre fungerer optimalt med de udfordringer, vi møder i hverdagen. Det er dem, der ofte skal tage de endelige beslutninger, men de må ikke glemme de vigtige brikker i puslespillet – medarbejderne.

5   48

Indskolingens store forarbejde

For bare fem måneder siden sendte jeg min datter i skole for første gang. Med sig i sin nye skoletaske havde hun gåpåmod, en portion nervøsitet og lysten til at lære. Hvad hun ikke havde fyldt i rygsækken endnu, var megen kendskab til bogstaver. Forleden kom hun hjem til mig med hendes første begynderlæsebog og startede med at læse højt for mig.

1   117

Hvor er den ekstra hjælp til lærerne?

Inden jul blev jeg bedt om at skrive fire udtalelser på elever med diverse diagnoser. Udtalelsen skal bruges til elevernes forældre, som kan få nedsat tid fra deres arbejde, så de kan hjælpe og støtte deres barn derhjemme. Jeg vil til enhver tid gerne hjælpe de forældre, men jeg bliver alligevel nødt til at spørge – hvor er så hjælpen til lærerne?

2   57

Skoleudsættelse: Hvorfor bliver forældrene ikke hørt?

Gennem de sidste par år er der blevet strammet betydeligt op på at give børn skoleudsættelse. Nu er det langt fra nok, at jeg har en dreng fra december måned, som ikke virker moden eller robust nok til skolestart. Jeg er dog noget forundret over, at vi som forældrene ikke bliver hørt i denne sag.

0   48

Når klasselæreren til næste år allerede er valgt

For et par uger siden kom min datter hjem fra skole og fortalte, at nu vidste hun allerede, hvem de skulle have som klasselærer til næste skoleår. To lektioner hver fredag er deres kommende lærer med på sidelinen, for at både lærer og elever lærer hinanden at kende. Dette er efter min mening en aldeles fremragende prioritering!

0   42

Skoleelever: ”Hvad keder jer IKKE i skoletimerne?”

Efter Dansk Center for Undervisningsmiljøs undersøgelse om at 1/3-del af eleverne fra 7.-9. klasse keder sig i den danske folkeskole, fik jeg lyst til at vende undersøgelsen på vrangen og gå på jagt blandt den resterende 2/3-del, som muligvis ikke keder sig.

2   39

”At fejle eller ikke at fejle: det er spørgsmålet”

Med en omskrivning af Hamletcitatet om ”at være”, sætter jeg i denne blog spot på de elever, der har vanskeligt ved disciplinen ”at fejle”. Inspirationen til denne blog kom efter at have læst bloggen ’Tør vi fejle” af Lis Zacho på folkeskolen.dk.

0   30

Digital dannelse: Kløften mellem generationer

Både skole og forældre har et vigtigt ansvar i den digitale dannelse blandt nutidens børn og unge. I denne blog handler det om gode råd til forældrene.

5   43

Gode råd til at arbejde med digital dannelse

Tirsdag aften havde skolens personale inviteret forældrerådet for alle klasserne til en SAMskabelsesaften. Det var en aften med debat om digital dannelse, og hvordan vi som skole og forældre kan klæde børnene bedst muligt på til deres færden på de digitale platforme.

2   73

Er en hånd i vejret lig med en god karakter?

Forleden talte jeg med en veninde, som havde været til en skole-hjem-samtale med sin søn i 9. klasse. Hendes dreng var gået betydeligt ned i karakter fra 8. klasse til 9. klasse, og da hun bad om en forklaring på dette, fik hun kun ét entydigt svar: ”Din søn skal lære at række hånden mere op i timerne”.

0   53

Når ambitionerne tager overhånd for de unge piger

Vi har dem alle sammen i undervisningen. Eleverne som stræber efter de høje karakterer og som altid er forberedte ud til fingerspidserne til diverse prøver, oplæg og lign. Det er hårdtarbejdende unge, som desværre til tider knækker halsen på deres alt for høje ambitioner.

0   72

Unge skal have modet til at fejle

For nogle dage siden i Go’ morgen Danmark hørte jeg Rane Willerslev, professor i social antropologi ved Aarhus Universitet, udtale sig om vigtigheden i at børn og unge skal have modet til at fejle. Det fik mig til at reflektere over, hvordan jeg arbejder med den proces i mit job som lærer.

15   78

Skoleledere: Disse værdier værdsætter vi hos vores ansatte

I forrige uge talte jeg med en del lærere rundt om i landet, og fik dem til at sætte ord på gode kvaliteter og værdier hos deres ledere. I denne uge har jeg kastet bolden videre til skolelederne, og bedt dem om at beskrive, hvilke værdier de værdsætter ved deres ansatte.

0   58

Et fortjent tak til lærerne

Kassen med de røde æbler stod klar til os på vores skoletorv i går morges. Elevrådet havde lavet en video med en masse hilsner fra eleverne til os på skolen. Bestyrelsesformanden sagde pænt tak til samtlige af os lærere ved at læse navne op til samlingen for hele skolen. En dag med ekstra tak og kage i frokostpausen – fortjent? Ja, bestemt!

3   46

Hvilke værdier har din skoleleder?

Som lærer oplever jeg et massivt pres på hverdagen, hvor jeg skal navigere i mange forskellige kontekster. Derfor er det altafgørende at have en leder, som har tillid til, at jeg passer mit job og udfylder min rolle som underviser, konfliktløser, rollemodel, samarbejdspartner og meget mere. Men hvad mere kendetegner egentlig en god leder – det har jeg forhørt mig om blandt mine kollegaer rundt om i landet.

0   37

Forberedelse til anderledes uger er vigtigt for de udfordrede børn

Fire gange om året bryder vores skole med elevernes almindelige skemaer og præsenterer alternative uger. Uger på tværs af årgangen med mulighed for fordybelse i specifikke fag. Disse uger er afholdte af de fleste børn, men for de udfordrede elever kan det være rigtig svært at begå sig uden for de faste skemalagte rammer. I denne blog kommer jeg med nogle bud på forberedelsen inden ugen skal løbe af stablen.

0   36

De tavse elever

Jeg tror, de fleste lærere har prøvet at have en udfordrende elev i klassen. Alligevel rummer vi dem, for det skal vi – og vi gør det langt hen af vejen godt. Jeg ser dog en markant forskel på, hvor meget tid jeg bruger på de stærkt udadreagerende elever i forhold til de tavse og indadvendte.

0   43

Kære forældre: ’Involver de implicerede’

Skal skolen blande sig i elevernes udfordringer/problematikker uden for skoletiden? Ja, hvis det påvirker trivsel i skolen. Nej, hvis det handler om kommunikation forældrene imellem. Forældrene har også et stort og vigtigt ansvar.

0   33

Mundtlig eller skriftlig kommunikationsform?

Mine elevers forældre har ikke mit telefon nr. Det er helt bevidst. Efter de nye arbejdstidsaftaler står jeg ikke længere til rådighed for opkald sen eftermiddag eller aften. Det betyder, at når forældrene har vigtige oplysninger eller spørgsmål til mig har de tre muligheder. De kan skrive en mail til mig, de kan bede mig ringe op til dem fra skolens telefon, eller vi kan aftale et personligt møde – men hvilken form er egentlig at foretrække?

0   50

Hvad kendetegner det gode forældremøde?

Sidste torsdag var jeg til mit første forældremøde i børnehaveklassen som forælder– og her til aften er jeg lige netop hjemvendt, efter jeg har afholdt forældremøde for sidste gang i min 9. klasse. Fælles for begge møders succes handler om tydelighed og engagement fra både lærere og forældre.

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
16.641 andre er allerede tilmeldt