BLOG Folkeskolens idrætsrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   5

De virtuelle pauserum er også afgørende for trivsel

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af at være tilbage på skolen med mine to klasser. Eleverne havde specielt savnet hinandens samvær i pauserne.

0   9

Fællesskabsfølelsen kan genskabes gennem deltagelse i Skole OL

I år er det store Skole OL finalestævne virtuelt. Det ændrer dog ikke på, at jeg især i år mener, at mine elever i den grad har brug for den fællesskabsfølelse, som denne begivenhed blandt andet kan give.

2   17

Kære vejrguder: ”Lad solen skinne de næste 14 dage”

På tirsdag skal jeg møde min 8. klasse og på onsdag min 6. klasse efter nedlukningen. Det er snart tre måneder siden, at vi har været samlet som klasse. Det er dog med blandede følelser, at jeg kigger på næste uges program. For al undervisning SKAL foregå udenfor…

1   25

Unges inaktivitet er et fælles ansvar

Sidste uge spurgte jeg min 6. klasse, hvor mange der havde været ude i deres store pause. Det kunne tælles på en hånd – og det er bekymrende.

0   15

Ingen idrætsprøve til sommer – ”Må vi så bare spille bold?”

Datoen plejer at være sidst i april, før vores leder offentliggør, hvorvidt vi skal op i idræt eller ej. I år er alt anderledes, for vi ved allerede, at eleverne ikke skal op i udtræksfagene. Elevernes højeste ønske er, at de får lov til at få et par timers frirum om ugen i idrætstimerne indtil sommerferien, hvor timerne ikke er så lærerstyret.

0   17

”Giv mig 15 minutters mor-tid”

Jeg begynder at kunne mærke på min krop, at jeg sidder meget foran en computer hver dag. Det er jeg ikke vant til i mit job som lærer. Men det kræver koordinering at få tid til mig selv, når jeg er alene hjemme med mine to små skolebørn. Derfor har jeg indført den såkaldte ’mor-tid’ hver dag.

0   12

Idræt: Brug yoga i nødundervisningen

De sidste to uger har vi haft yoga på programmet i idræt i min 6. klasse. En aktivitet som kan laves hjemmefra, ude, inde, alene eller sammen med resten af familien…

0   23

Sænk ambitionsniveauet omkring hjemmeundervisningen

Efter pressemødet med Mette Frederiksen her til aften er jeg spændt på, hvilken hverdag som møder mig på mandag - for jeg skal både køre virtuel undervisning med mine elever og samtidig hjælpe mine egne børn, som går i 1. og 3. klasse.

0   12

”Idræt i ørerne” – brug podcast i fjernundervisningen

Idræt er ét af de fag, som kan være vanskelig at tilgå virtuelt. En måde at kombinere bevægelse og idrætsfaglig viden kan være brugen af podcast.

0   5

Skal vi slække på reglerne?

Corona-restriktionerne er ved at gå ud over relationen mellem elever og lærere. Skal vi begynde at slække på reglerne, for at genvinde den vigtige interaktion – eller skal vi fastholde de stramme rammer?

0   24

Corona-frikvartererne fremkalder frustrationer

”I må enten være i jeres egen klasse eller på det tildelte udeområde sammen med hele årgangen”. Ordene er blevet sagt rigtig mange gange i min 8. klasse her efter sommerferien - alligevel skal vi dagligt agere politibetjente, da eleverne ikke overholder reglerne.

0   11

Når kroppen udviser faglig styrke

Idræt kan være et fag, hvor elever kan blive set på en anden måde. De kropslige fag kan være åndehuller for elever og kan være med til at give et mere nuanceret billede af et barns udviklingspotentiale.

1   63

Bader du med dine elever efter idræt?

Der er intet i mig, der ikke ser de dannelsesmæssige aspekter i at bade med eleverne – alligevel gør jeg det ikke.

0   13

Når idrætsgulvet føles som linegang

Idrætsfaget indeholder så mange positive sider af det dannelsesmæssige perspektiv, men samtidig kan det også være et sårbart fag for nogle elever. De kan føle sig udstillet gennem kropsidealer, via omklædning, manglende kropskontrol samt det at blive ydmyget i det store forum.

4   42

Kan udsatte klasser miste flow ved implementeringen af bevægelse?

Undervisningsministeren har igen ekstra fokus på de 45 minutters bevægelse. Men hvad gør man som lærer, hvis man føler, at bevægelse og variation i timerne fører til mere uro i klassen?

0   13

Coronaen udfordrer især min idrætsundervisning

Som skole er der mange restriktioner at tage hensyn til her i denne tid. Der skal sprittes af, vaskes hænder mange gange i løbet af dagen, tænkes over afstand og ingen undervisning på tværs af årgangen. Især det sidste punkt udfordrer min idrætsundervisning.

0   17

Menstruationssnakken kan bidrage til mental parathed

Som idrætslærer i udskolingen starter jeg altid året op med en snak med alle pigerne på hele årgangen. Vi laver aftaler i fællesskab om badekulturen og tager herunder også menstruationssnakken. Men indskolingslærerne skal også have disse snakke, og de skal afholdes meget tidligere, end man regner med.

0   5

Tag dansk og matematik med på sommerferie

Sommerferien står for døren. Der skal være tid til afslapning, badeture, familietid og det at komme helt ned i gear. Men seks uger er også lang tid at være væk fra dansk og matematik, så her er et eksempel på, hvordan fagene kan komme med på sommerferie.

0   6

Kommer Corona til at ændre idrætsundervisningen?

Skal vi som lærere til at ændre vores didaktiske vinkler i forhold til den berøring, som idræt har haft som en af styrkerne i faget?

0   29

Jeg savner mine kollegaer

Regeringen fjernede – med god grund ganske vist – flere ting jeg kunne lide, da Danmark lukkede ned. Mit behov for at se mine kollegaer igen har kørt om kap med min lyst til bland-selv-slik. Ingen af delene er tilfredsstillende tilbage endnu.

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.152 andre er allerede tilmeldt