BLOG Folkeskolens idrætsrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   13

Omstillingsparate lærere søges

Idrætslektionerne er nøje planlagt til fredagens undervisning. Tre 8. klasser, tre baner i naboskolens hal, tre lærere, tre forskellige boldspil. Men netop som vi (for en gangs skyld) føler os rigtig godt forberedt, støder vi ind i udfordringer...

0   18

Idræt og samarbejde er et must

Idræt er et fag, hvor eleverne er afhængige af klassekammeraterne. De kan ikke gå op alene til en afgangsprøve (medmindre der er helt specifikke grunde til det). Det kræver, at jeg som lærer sætter meget fokus på samarbejdet og relationerne i min daglige undervisning.

0   21

Udskolingen: Giv mere ansvar til eleverne i idrætsundervisningen

Lad kreativiteten blomstre i idrætsundervisningen. Giv eleverne få instrukser og lad dem derefter selv arbejde med aktiviteten. Vi skal ’turde’ give mere ansvar fra os og uddelegere det til eleverne. Det gjorde vi i går med vores to 9. klasser.

4   38

Succes til bevægelse i skoledagen: Disse to parametre skal være opfyldt

I dette efterår har jeg som ekstern konsulent for Det nationale Videncenter KOSMOS været rundt på flere skoler for at holde oplæg om de 45 minutters bevægelse i elevernes skoledag. Det er tydeligt, at der er to vigtige parametre som skal være på plads, før skolerne kan lykkes med bevægelsesdelen.

5   43

Nej tak til idræt!

Som idrætslærer og idrætsudøver har faget altid haft en positiv klang i mine ører. Kroppen i bevægelse, sved på panden, pulsen oppe samt kropskontrol er udelukkende ord, der skaber både rare minder og samtidig tanker om kommende gode oplevelser. Sådan er det bare langt fra alle, der har det – hvordan tackler vi det som idrætslærere?

0   34

”Skal vi ikke bare spille kamp i dag?”

Der er betydeligt længere mellem det evige spørgsmål, som rubrikken antyder, for mine elever er begyndt at forstå, at det gør de meget sjældent i vores timer. Idrætsfaget i udskolingen har, efter min mening, ændret form og indhold efter faget er blevet et prøvefag.

0   27

Motorik-lektier i idræt

Efter min blog om lektier i idræt fik jeg en henvendelse fra Brian Rasmussen, som er lærer i Horsens kommune. Han vil gerne dele ud af sine gode erfaringer med at give eleverne i indskolingen motorik-lektier for. Følgende er Brians eget skriv:

0   27

Teknologi, læring og bevægelse

For børn i dag er teknologien en selvfølgelighed, og de kender simpelthen ikke til tiden uden, som os der er vokset op med telefonbokse, postkort og en tv-kanal gør. Det er en verden af muligheder, der har åbnet sig, og i denne blog sætter jeg fokus på gratis apps fra DGI SMARTsport til bevægelsesbrug i undervisningen.

0   34

Podcast om prøven i idræt

Selvom der stadig er lang tid til gruppedannelse og trækning af indholdsområder i idrætsfaget, er der her en inspirerende podcast fra EMU, hvor både idrætslærere og læringskonsulenter deler ud af erfaringer før og under selve idrætsprøven.

0   32

Hvilken karakter vil du give dig selv?

Om en uges tid skal vi give vores 8.+9. klasser deres første standpunktskarakter i dette skoleår. Jeg har altid prioriteret at snakke med mine elever om, hvor jeg ser deres niveau. Nogle gange flere måneder inden en standpunktskarakter, andre gange lige efter de har modtaget deres grønne ark. I år har jeg gjort det anderledes - jeg har bedt mine elever om at bedømme dem selv.

0   35

Lektier i idræt – hvordan?

Efter idræt er blevet et udtræksfag – og dermed også har fået den mundtlige dimension med i faget - giver vi jævnligt lektier for. Vi prioriterer at bruge alle minutter i hallen – både til det mundtlige og praksisdelen.

0   63

Gratis undervisningsforløb i idræt

Hvad enten du underviser i 1., 5., eller 9. klasse, så er her rig mulighed for at blive inspireret. Det nationale videnscenter Kosmos har lavet tre fantastiske undervisingsforløb i ‘Roller og bold’, ‘Kropsbasis’ og ‘Redskabsaktiviteter’, som er lige til at gå til.

0   62

Dans og udtryk: Kast jer ud i 'Jumpstyle'

Dans kan noget helt ekstraordinært. Det medfører en positiv energi og en glæde, som er svær at finde mange andre steder. Dansen kan samle os – helt fra indskolingen til udskolingen.

7   133

”Min mor har ikke pakket mit tøj”

I fredags havde jeg idræt med min 7. klasse, og som ofte er der elever, der har glemt deres tøj. Da jeg spørger nærmere ind til det, viser det sig, at flere af dem undskylder sig med, at deres mor ikke havde pakket tøjet eller sat det frem til dem. I 7. klasse?? Jeg er målløs!

0   124

Brug lokalsamfundet i din undervisning

Jeg har rigtig god erfaring med at inddrage lokalsamfundet i min undervisning. Der findes mange gratis tilbud, som både kan gavne skolen og samfundet. Det handler blot om at finde på ideerne – og her kan eleverne også hjælpe til.

0   62

Tag boldspilstrappen med på halgulvet

Motoriske grundbevægelser, kaosspil, formel og funktionel træning samt den dynamiske boldspilstrappe var blot nogle af de fagbegreber min klasse og jeg fik italesat i dag i idrætsundervisningen. Det hele foregik midt på halgulvet – det teoretiske og det praktiske sammen i ét.

0   67

Badekulturen i børnehøjde

Allerførste år i skolen. Idræt på skemaet. 25 elever blandet drenge og piger. Én lærer. Det giver sig selv: omklædning og badning foregår sammen – drenge og piger.

2   57

Hvor er tiden til bevægelsesdelen?

Bevægelsesdelen i folkeskolen har været på manges læber lige siden der blev sat fokus på de 45 minutters bevægelse gennem den nye skolereform. Alligevel er der meget, der stadig tyder på, at bevægelsen ikke er blevet implementeret i skolen. Nu vil ministeren støtte lærerne endnu mere med en ny kampagne, som blev lanceret her til morgen.

0   55

Læring kræver bevægelse

Aarhus Idrætslærerforening kæmper lige nu for at komme ud af deres ’hviletilstand’. Nyt initiativ og samarbejde med ESAA vil forhåbentlig få idrætslærerne på banen igen. Målet er at give idrætslærerne ideer til samarbejde både på tværs af skolerne og ud til foreningslivet – i det hele taget at skabe et netværk for idrætslærerne.

0   64

Idræt og køn

Efter at idræt har fået mere fokus på den teoretiske dimension i faget, ses forskellen på drenge og piger mere tydeligt i den daglige undervisning. Når jeg implementerer teorien midt i hallen og afbryder aktiviteten for en kort stund ses en markant forskel på reaktionen mellem kønnene.

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.204 andre er allerede tilmeldt