BLOG Folkeskolens idrætsrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   12

Bordopstillingen har betydning for en varieret undervisning

Er hesteskoen, gruppeborde eller enkelte borde den bedste opstilling i klasselokalet, når ét af mine fokuspunkter i undervisningen handler om en varieret undervisning? På vores skole er definitionen af bevægelse, når eleverne kommer op fra stolen – men er der så egentlig plads/rum til en varieret bevægende undervisning?

0   21

Er bevægelseskulturen dømt inde eller ude?

Hvad er det egentlig, vi er oppe imod, når vi ser på bevægelse og ungdomskulturen i samspil?

0   29

Lad eleverne lave klassens egen bevægelsesjulekalender

Der er noget særlig hyggeligt ved december måned. Der er ofte mange traditioner rundt om på skolerne, som skaber en speciel fællesskabsfølelse. I år vil jeg være med til at starte en ny tradition op. Mine elever skal sammen lave klassens bevægelsesjulekalender fordelt ud på alle klassens fag.

0   21

Elever til elever: ”Gå glad i bad”

Badeproblematikken blusser op igen – eller også har den aldrig helt aftaget. Undersøgelser viser stadigvæk, at rigtig mange unge mennesker, især pigerne, ikke ønsker at bade efter idræt. Nu har pigerne på Grenaa gymnasium forsøgt at tage sagen i egen hånd.

0   13

Dans og udtryk: Ramt af dansuenza?

Jeg har mange positive oplevelser med indholdsområdet ’dans og udtryk’. Musikken gør noget ved os mennesker generelt. Vi kommer i godt humør samtidig med, at vi kommer hinanden ved. Når vi danser i idrætsundervisningen, skal vi kombinere det at have det sjovt med at lære flere sekvenser udenad – og det kan udfordre en del elever…

0   13

Video som notatteknik i idræt

Vores idrætsundervisning foregår som ofte udenfor eller i en hal. Dermed udelukker vi også eleverne for at lave de klassiske skriftlige notater på computeren, som kan være guld værd til en evt. kommende afgangsprøve. Det har vi i år sat fokus på. Eleverne skal derfor aflevere en kort video elektronisk efter hvert indholdsområde.

0   26

Idræt: Stort fag – lille prioritering

Sammen med engelskfaget er idræt det tredjestørste fag eleverne har gennem hele deres folkeskoletid. Det er et vigtigt fag, som ikke får den prioritering det burde, mener jeg.

0   13

Idrætsundervisningen duftede pludselig af OL

På det internationale sejlsportscenter på Aarhus havn fik min idrætsklasse endnu en ”gratis omgang” af ULF-midlerne, og før vi vidste af det, var et topprofessionelt OL guld-miljø helt nært.

0   19

”At lege er at leve”

Vi skal ikke glemme at lege med de større elever i skolen. Det fik et forløb om gamle lege i idrætsundervisningen på 6. årgang bekræftet mig i. Jeg så, hvordan de forskellige lege samlede eleverne i stedet for at opdele dem i deres sædvanlige grupperinger.

0   28

Når læreren (ikke) brænder for sit fag

Hvert år er det ofte svært at få fagfordelingen til at gå op. Ud over medarbejdernes egne ønsker og kompetencer, så skal ledelsen også tage hensyn til, at fagene er dækket af linjefagsuddannede lærere. Dette betyder, at man som lærer kan komme i klemme i en kabale, som skal gå op i den sidste ende.

0   13

Husk tilmelding til aktiv året rundt

Der er mange bolde i luften især for nye lærere. Ud over nye elever, kollegaer, ledelse, faglige udfordringer – ja, så er der også en bevægelsesdel, der ikke må glemmes. Hjemmesiden ’aktiv året rundt’ kan hjælpe dig godt på vej…

0   11

Glemt tøj skal ikke være lig med sidelinjen

Jeg er sikker på, at mange idrætslærere står med det evige problem med elever, som gang på gang glemmer idrætstøjet. Hvilke rolle kan vi lærere give eleverne, så de stadig bliver en del af idrætsundervisningen, og hvilke betydninger kan elever på sidelinjen få for de aktive elever?

0   20

Idrætsundervisning i udskolingen: Klasse- eller årgangsvis?

På min skole har idrætsundervisningen i udskolingen altid foregået sammen på hele årgangen. Det giver os idrætslærere mulighed for at supplere hinanden, så vi sammen kan være så alsidige som muligt. Men kan der være fordele ved at have sin egen klasse alene som lærer?

0   18

Mine tre mest læste idrætsblogs…

Efter 160 indlæg på 20 måneder som rådgiver på Folkeskolen.dk er det tid til at stoppe op og se tilbage på de mest læste blogs. Hvilke emner kom for læserne til at fylde mest i og omkring folkeskolen? Her er min top tre over mine mest læste blogs som idrætsrådgiver:

3   79

Leder til censor: ’Hvordan kan mine medarbejdere blive endnu bedre?’

Fire dage som beskikket censor i idræt er igen veloverstået. Under den ene frokost kom skolens pædagogiskeleder hen til vores bord med en kop kaffe og satte sig ned. Han var interesseret i at høre, hvordan hans medarbejdere kunne blive endnu skarpere på faget idræt.

0   36

Censorarbejde og den digitaliserede udfordring

Mange lærere gør brug af digitale platforme fra diverse forlag. Udfordringen kommer, når tekstopgivelser inklusiv multimodale tekster skal videresendes til censor. For ikke alle skoler har adgang til samme portaler, og så opstår problemet.

2   20

Webinar om rapporten ’Status på idrætsfaget 2018’

D. 12. juni kl. 14:15 kan du få den nyeste forskning om idrætsfaget. UC SYD inviterer til webinar om rapporten ’Status på idrætsfaget 2018’.

0   19

Sådan bidrager idrætsdage til fællesskabet

I slutningen af næste måned afholder vi på skolen vores idrætsdage. Skønt vi har delt det i to – indskolingen den ene dag og udskolingen den anden - så generer dagene en fællesskabsfølelse på vores sted, som vi i andre sammenhænge drager stor nytte af.

0   31

Idræt: Kampen for faget

Forleden læste jeg et opslag på de sociale medier, hvor en lærer søgte hjælp til, hvordan idrætslærere får italesat fagets status overfor andre lærere, ledere og forældre. Læreren føler, at det er svært at trænge igennem med det, han mener, faget kan tilbyde.

0   34

Er variation lig med bevægelse i undervisningen?

I fredags afsluttede vi en anderledes uge på vores skole. En uge hvor elevernes almindelige skoleskema er sat på standby, og hvor mulighederne for ture ud af huset og undervisningsdage på tværs af årgangene bliver en realitet. Variationen af ugens indhold kan mærkes på motivationen hos eleverne.

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.322 andre er allerede tilmeldt