BLOG Folkeskolens idrætsrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   13

Idræt: Hvilket forløb skal du med sikkerhed genbruge til næste skoleår?

Eleverne er nu sendt på sommerferie og tilbage er arbejdsdage for os lærere, hvor blandt andet årsplanerne til næste skoleår skal udarbejdes. I år er jeg ikke i tvivl om, hvilket forløb der med garanti igen er at finde på årsplanen i idræt til min kommende 9. klasse.

0   17

”Tak for lyden af glade elever og nærværende lærere”

I sidste uge var jeg tre dage på lejrtur med min 8. klasse. Det var en fantastisk aktiv tur, hvor strålende vejr og elevernes enorme hjælpsomhed toppede med en besked fra en fastligger på campingpladsen, hvor vi overnattede.

0   4

Ekstra midler sætter fokus på trivsel

I Aarhus kommune er der givet midler til, at den enkelte skole får mulighed for at sætte fokus på trivsel gennem alternativ undervisning. Hvordan midlerne genererer trivsel, har skolerne forskellige bud på…

0   16

Idræt er fortsat vigtigt – selv uden en prøve

Eleverne i 9x har, helt naturligt, rettet deres fokus mod de mundtlige prøver i dansk og engelsk. Jeg vil dog stadig gerne fastholde undervisningen i idræt, da jeg mener, at faget har så mange dannelsesmæssige værdier.

2   9

Idrætsundervisning – uden hal, omklædning og bad

Fra i dag vender vi tilbage til normalt skema på vores skole. Det betyder, at idræt er tilbage på skemaet i de uger, hvor vi må være fysisk tilbage på skolen. Alligevel bliver undervisningen noget amputeret, da vi hverken har adgang til hal, må klæde om eller bade efter endt undervisning.

0   5

De virtuelle pauserum er også afgørende for trivsel

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af at være tilbage på skolen med mine to klasser. Eleverne havde specielt savnet hinandens samvær i pauserne.

0   9

Fællesskabsfølelsen kan genskabes gennem deltagelse i Skole OL

I år er det store Skole OL finalestævne virtuelt. Det ændrer dog ikke på, at jeg især i år mener, at mine elever i den grad har brug for den fællesskabsfølelse, som denne begivenhed blandt andet kan give.

2   17

Kære vejrguder: ”Lad solen skinne de næste 14 dage”

På tirsdag skal jeg møde min 8. klasse og på onsdag min 6. klasse efter nedlukningen. Det er snart tre måneder siden, at vi har været samlet som klasse. Det er dog med blandede følelser, at jeg kigger på næste uges program. For al undervisning SKAL foregå udenfor…

1   25

Unges inaktivitet er et fælles ansvar

Sidste uge spurgte jeg min 6. klasse, hvor mange der havde været ude i deres store pause. Det kunne tælles på en hånd – og det er bekymrende.

0   15

Ingen idrætsprøve til sommer – ”Må vi så bare spille bold?”

Datoen plejer at være sidst i april, før vores leder offentliggør, hvorvidt vi skal op i idræt eller ej. I år er alt anderledes, for vi ved allerede, at eleverne ikke skal op i udtræksfagene. Elevernes højeste ønske er, at de får lov til at få et par timers frirum om ugen i idrætstimerne indtil sommerferien, hvor timerne ikke er så lærerstyret.

0   17

”Giv mig 15 minutters mor-tid”

Jeg begynder at kunne mærke på min krop, at jeg sidder meget foran en computer hver dag. Det er jeg ikke vant til i mit job som lærer. Men det kræver koordinering at få tid til mig selv, når jeg er alene hjemme med mine to små skolebørn. Derfor har jeg indført den såkaldte ’mor-tid’ hver dag.

0   12

Idræt: Brug yoga i nødundervisningen

De sidste to uger har vi haft yoga på programmet i idræt i min 6. klasse. En aktivitet som kan laves hjemmefra, ude, inde, alene eller sammen med resten af familien…

0   23

Sænk ambitionsniveauet omkring hjemmeundervisningen

Efter pressemødet med Mette Frederiksen her til aften er jeg spændt på, hvilken hverdag som møder mig på mandag - for jeg skal både køre virtuel undervisning med mine elever og samtidig hjælpe mine egne børn, som går i 1. og 3. klasse.

0   12

”Idræt i ørerne” – brug podcast i fjernundervisningen

Idræt er ét af de fag, som kan være vanskelig at tilgå virtuelt. En måde at kombinere bevægelse og idrætsfaglig viden kan være brugen af podcast.

0   5

Skal vi slække på reglerne?

Corona-restriktionerne er ved at gå ud over relationen mellem elever og lærere. Skal vi begynde at slække på reglerne, for at genvinde den vigtige interaktion – eller skal vi fastholde de stramme rammer?

0   24

Corona-frikvartererne fremkalder frustrationer

”I må enten være i jeres egen klasse eller på det tildelte udeområde sammen med hele årgangen”. Ordene er blevet sagt rigtig mange gange i min 8. klasse her efter sommerferien - alligevel skal vi dagligt agere politibetjente, da eleverne ikke overholder reglerne.

0   11

Når kroppen udviser faglig styrke

Idræt kan være et fag, hvor elever kan blive set på en anden måde. De kropslige fag kan være åndehuller for elever og kan være med til at give et mere nuanceret billede af et barns udviklingspotentiale.

1   63

Bader du med dine elever efter idræt?

Der er intet i mig, der ikke ser de dannelsesmæssige aspekter i at bade med eleverne – alligevel gør jeg det ikke.

0   13

Når idrætsgulvet føles som linegang

Idrætsfaget indeholder så mange positive sider af det dannelsesmæssige perspektiv, men samtidig kan det også være et sårbart fag for nogle elever. De kan føle sig udstillet gennem kropsidealer, via omklædning, manglende kropskontrol samt det at blive ydmyget i det store forum.

4   42

Kan udsatte klasser miste flow ved implementeringen af bevægelse?

Undervisningsministeren har igen ekstra fokus på de 45 minutters bevægelse. Men hvad gør man som lærer, hvis man føler, at bevægelse og variation i timerne fører til mere uro i klassen?

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.156 andre er allerede tilmeldt