BLOG Folkeskolens idrætsrådgiver

Trine Hemmer-Hansen:

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   12

Pigernes fokus på egen krop

Der er meget på spil for især pigerne i 6. klasse. Det er her, der for mange sker rigtig meget med deres krop. Samtidig er der også stor forskel på drengene og pigernes modenhed, og på baggrund af dette kan jeg mærke en efterspørgsmål på opdelte samtaler.

0   7

Idrætsgrupper: Deadline nærmer sig

Med snart fem års erfaring med idrætsprøven i ryggen er min klare anbefaling nu, at eleverne ikke selv skal stå med ansvaret for gruppering til prøven. Det primære ansvar skal ligge hos læreren og processen skal kickstartes nu.

0   20

Mobiltelefoner i omklædningen: Er et totalforbud vejen frem?

Flere ledere landet over har lavet forbud mod at medbringe mobiltelefoner i omklædningsrummene til idrætstimerne – men er det den rette vej at gå?

0   29

Uge sex: Kunsten at nærme sig elevernes ståsted

Uge sex nærmer sig, og seksualundervisningen skaber en forventning i klasserummet. Eleverne ved, det kommer, men hvordan kommer jeg som lærer af sted med det på den bedst mulige måde?

0   19

Men vi skal længere ind...

Med reformens indtog kom der blandt andet meget fokus på bevægelsesbegrebet. Længere skoledage kræver variation og bevægelse i undervisningen, men vi må ikke glemme at få elevernes puls ned igen. Med et forløb i yoga under indholdsområdet kropsbasis, fik jeg øjnene op for vigtigheden i at træne afspænding med mine elever.

0   12

Piger og præstationskultur

En artikel fra DGI om at pressede piger kan lære meget i idrætsforeningerne, fik mig til at tænke over vigtigheden af de to tilstedeværelser - skole og byens idrætsforening. Hvordan får man det bedste trukket ud af de to vigtige miljøer, og hvordan komplimenterer de hinanden?

0   11

Valgfag på tværs af årgangene kan fremme de sociale kompetencer

På vores skole har de ældste elever valgfag på kryds og tværs af årgangene. Det udløser en positiv stemning rundt på skolens udskolingsarealer. Det, at eleverne kommer til at kende andre elever end blot dem på egen årgang, er godt for vores lille lokalsamfund.

0   11

Teoridelen i idræt kan også styrke de sociale kompetencer

I sidste uge var min 6. klasse og jeg prøvekaniner til et nyt undervisningsforløb omhandlende temaet ’idræt og køn’. Et forløb som vekslede mellem praksis og teori. Ud over forløbets kvalitet faldt jeg over en vigtig detalje gennem den mundtlige samtale. Eleverne kom simpelthen til at lære hinanden endnu bedre at kende i klassen.

0   11

Når faglighed og dannelse smelter sammen

De mest succesfulde undervisningslektioner er, når jeg kan mærke på mine elever, at stoffet har rørt sig så meget i dem, at det trækker spor ind i andre sammenhænge. Én af de oplevelser havde jeg i fredags, da jeg ’patruljerede’ på min gårdvagt.

1   15

Jeg skal som lærer turde slippe kontrollen

Et idrætskursus med fokus på temaet ’idræt og træning’ fik mig til at fundere over spørgsmålet: ”Hvor åben en opgave kan jeg give mine elever, uden jeg selv føler, at jeg ikke er i kontrol?” Jeg skal som lærer engang i mellem turde give eleverne mere løse rammer – og det kan til tider være grænseoverskridende.

0   46

”Har du vinkearme, mor”?

Min datter i første klasse kom forleden hjem en bevidsthed rigere. Jeg var dog personligt meget lidt begejstret.

2   16

Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation

Regeringen har en mission. Flere borgere skal dyrke mere motion og være aktive i idrætsforeninger. Tre arbejdsgrupper er efter flere måneder kommet frem til fire nye idrætsinitiativer – initiativer som bliver bakket op af 35 millioner fra satspuljen.

0   17

Bordopstillingen har betydning for en varieret undervisning

Er hesteskoen, gruppeborde eller enkelte borde den bedste opstilling i klasselokalet, når ét af mine fokuspunkter i undervisningen handler om en varieret undervisning? På vores skole er definitionen af bevægelse, når eleverne kommer op fra stolen – men er der så egentlig plads/rum til en varieret bevægende undervisning?

0   22

Er bevægelseskulturen dømt inde eller ude?

Hvad er det egentlig, vi er oppe imod, når vi ser på bevægelse og ungdomskulturen i samspil?

0   38

Lad eleverne lave klassens egen bevægelsesjulekalender

Der er noget særlig hyggeligt ved december måned. Der er ofte mange traditioner rundt om på skolerne, som skaber en speciel fællesskabsfølelse. I år vil jeg være med til at starte en ny tradition op. Mine elever skal sammen lave klassens bevægelsesjulekalender fordelt ud på alle klassens fag.

0   21

Elever til elever: ”Gå glad i bad”

Badeproblematikken blusser op igen – eller også har den aldrig helt aftaget. Undersøgelser viser stadigvæk, at rigtig mange unge mennesker, især pigerne, ikke ønsker at bade efter idræt. Nu har pigerne på Grenaa gymnasium forsøgt at tage sagen i egen hånd.

0   13

Dans og udtryk: Ramt af dansuenza?

Jeg har mange positive oplevelser med indholdsområdet ’dans og udtryk’. Musikken gør noget ved os mennesker generelt. Vi kommer i godt humør samtidig med, at vi kommer hinanden ved. Når vi danser i idrætsundervisningen, skal vi kombinere det at have det sjovt med at lære flere sekvenser udenad – og det kan udfordre en del elever…

0   13

Video som notatteknik i idræt

Vores idrætsundervisning foregår som ofte udenfor eller i en hal. Dermed udelukker vi også eleverne for at lave de klassiske skriftlige notater på computeren, som kan være guld værd til en evt. kommende afgangsprøve. Det har vi i år sat fokus på. Eleverne skal derfor aflevere en kort video elektronisk efter hvert indholdsområde.

0   26

Idræt: Stort fag – lille prioritering

Sammen med engelskfaget er idræt det tredjestørste fag eleverne har gennem hele deres folkeskoletid. Det er et vigtigt fag, som ikke får den prioritering det burde, mener jeg.

0   13

Idrætsundervisningen duftede pludselig af OL

På det internationale sejlsportscenter på Aarhus havn fik min idrætsklasse endnu en ”gratis omgang” af ULF-midlerne, og før vi vidste af det, var et topprofessionelt OL guld-miljø helt nært.

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.348 andre er allerede tilmeldt