BLOG Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Janus Neumann:

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


1   7

9. klasse blogger om 9. april, 1940.

Et hurtigt indspark til en nem aktivitet, hvor skriftligheden bliver inddraget i historiefaget. Alle skal kunne være med.

3   10

”Du skal bare sige noget mere i undervisningen”.

Men hvad er det lige præcis , vi forventer, når vi siger sådan til eleverne, og hvordan står det til med skriftligheden i kulturfagene?

0   4

Flere gratis undervisningsforløb

Det kan synes en smule uoverskueligt at finde ud af, hvor man finder gratis undervisningstilbud. Som supplement til artikel fra i dag kommer her et par bud mere.

0   5

Når inklusionen udfordrer en kulturfagslærer. Bare lidt.

At forstå en førstehåndsberetning fra 1700- tallet kan være svært nok for mange elever i folkeskolen. For en elev, der er først for nylig er kommet til landet må det virke direkte uoverstigeligt.

0   6

Det er ikke indoktrinering. Det er gensidig påvirkning.

Spørgsmålet om lærernes påståede indoktrinering af elever i skolen optager vores sind, fordi vi ved, at vi giver en hel del af os selv i mødet med vores elever. Der er dog snarere tale om et møde mellem mennesker.

0   4

Film på plakaten i november

Film og tv- serier anvendes flittigt som kilder i kulturfagene. I november måned vil bloggen her sætte fokus på film som kilder i fagene. Film giver anledning til erkendelse, diskussion og grundig kildekritik.

0   7

Man er aldrig for garvet til en øjenåbner

Der skal ofte ret enkle virkemidler til at gøre undervisningen mere fængende og tilmed lærerig for vores elever. Jeg havde bare lige glemt det.

0   23

Små beskeder med kæmpe effekt.

Hvad enten du stadig er ny lærer eller gammel rotte, så er der en hurtig genvej til det gode forældresamarbejde: De korte, positive beskeder om barnet. Som forælder bliver man glad.

0   3

Undervisningsforløb Dansk og kulturfag: Skæbner i Det moderne gennembrud

Når der arbejdes med den sidste del af 1800- tallet, rettes blikket mod Brandes, Bang og Skagensmalere. Her gives forslag til, hvordan man kan belyse datidens til tider absurde moralbegreber og samfundsorden.

2   7

Skurke, helte og fjollebilleder

Det er tid til skolefotos over det ganske land. Traditionen tro skal mange niende klasser have taget fjollebilleder. Dilemmaet opstår, når historien kryber ind i fjollebilledet og skaber uro

0   2

Nu har jeg så læst tre sider… forsættelse fra sidst

Både på denne blog samt på de omkringliggende blogge har det været diskuteret med bekymring, at stadig færre elever tør melde sig på banen i undervisningen. Ikke bare i kulturfagene, men generelt.

0   12

Jeg ved det hele. Jeg har læst to sider...

På mange skoler har fagportaler erstattet bøgerne i undervisningen. Portaler har åbenlyse fordele, men tekstmængden i de enkelte emner er ofte lille. De store elever bliver overrasket i overgangen til ungdomsuddannelserne.

0   4

Ny lærer: Forældresamarbejde til gavn for børn.

Dette indlæg er skrevet fra forældrestolen. Og lidt fra lærerstolen. Det handler om, hvordan der kan dannes grundlag for et godt, langvarigt forældresamarbejde mellem forældre og lærer og forældrene imellem. Til gavn for børnene

1   13

Ny lærer: Skab relationerne først

Som ny lærer oplever du måske, at der kan være meget at se til. Er du klasselærer, er der endnu mere. Husk, at trivsel går forud for læring.

5   9

Ny lærer, se her. Få hurtigt styr på kilderne.

Vi ved, at det kan være en stor mundfuld at starte som ny lærer, men enkelte råd kan gøre hverdagen lidt lettere. Et af dem kommer her.

0   3

EU- forløb har fået et gevaldigt løft

Lige før sommerferien lancerede Folketinget deres nye EU- forløb, der lægger sig i slipstrømmen af sidste års film om demokrati i Danmark. Der er godt nyt.

0   1

Blikket rettet mod næste år

Ferien er tæt på, men allerede nu rettes blikket fremad. Hvad skal der ske næste år, og hvor skal der sættes ind? Skoleårets sidste blog giver et par bud til inspiration.

0   5

Kulturfagsprøver: Har produktet overlevet sig selv?

Hvert år ser vi mange fine forsøg på at lave både digitale og analoge produkter til prøverne. Men har de egentlig nogen effekt, og bruges de overhovedet fornuftigt?

0   9

Skal du føre til kulturfagsprøve for første gang? Så se her.

Det kan være lidt af en opgave at føre op til prøve. Særligt hvis det er første gang, du gør det. Her får du nogle tip til, hvad du med fordel kan gøre for at prøven bliver en god oplevelse for dig og dine elever.

0   4

De lange kilders lod

Flere af os har oplevet at få tilsendt alenlange kilder i vores censormateriale. Vi bør lære vores elever at vægte kilderne ud fra kvalitet og ikke kvantitet.

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.532 andre er allerede tilmeldt