BLOG Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Janus Neumann:

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   9

Afsked med en klasse og et mærkværdigt skoleår

Dette er en tale. Nedenstående tekst er en lettere redigeret udgave af min afgangstale til min niendeklasse i år. Jeg har både haft klassen i dansk og kulturfag, så referencerne er genkendelige for eleverne.

0   7

Hvad gør vi med kulturfagene på falderebet?

Prøverne er aflyst for længst, og niende klassernes sidste skoledag er rykket langt ind i juni. Hvad gør I med undervisningen i kulturfag de resterende uger?

4   10

Prøven i mundtlig dansk: En begrænsende regel i prøveform B.

I mellem de mange retningslinjer for prøveform B, er der særlig et sted, hvor dansk kunne lære noget af kulturfagene. Lærerens valg af bestemte genrer sætter begrænsninger for elevernes valgmuligheder op til den mundtlige prøve.

0   7

Med fotografen i krig hos Røde Kors.

Et nyt forløb sender eleverne ud til verdens brændpunkter, hvor de dykker ned i pressefotoet og krigsfotografens arbejde. Spændende og givtigt nu, hvor de mundtlige prøver nærmer. Det er megen faglighed at hente.

0   3

Skolevalg 2021 udskudt til oktober. Tilmelding er åben.

Nye datoer for Skolevalg 2021. Der er nu åbnet for tilmelding til det kommende skolevalg, der på grund af corona måtte aflyses i januar. Vi ser frem til valget til oktober.

0   9

Unge slår tonen an i nyt materiale til dansk og samfundsfag.

Red Barnets ”Ungepanel” har til formål at hjælpe med vejledning til god tone i digitale fællesskaber. Nyt undervisningsmateriale bygger på Ungepanelets arbejde, og på blot tre lektioner kommer man overraskende langt ind i debatten om unges digitale fællesskaber.

2   13

I skoven sku’ vær’ skole.

I dag så jeg min klasse for første gang siden november. Indtil i dag gjorde jeg mange tanker om, hvad der mødte mig. Jeg blev glædeligt overrasket.

7   30

Ville du tage din dyne med i skole?

Vi ser det hver dag. Elever der sidder til online- undervisning iført nattøj, dyne eller tætomsluttende hættetrøje. Der er plausibel grund til at antage, at dyner og nattøj trækker trivsel og motivation i den gale retning. Børn i evigt nattøj trives dårligere.

0   16

Coronaen har ramt mit boldøje. Hvordan bliver jeg hverdagsparat igen?

Under hjemsendelsen er armene røget ned langs siden eller hviler tunge på tastaturet. Evnen til at gribe hverdagens indkommende bolde er svækket efter flere uger med online- undervisning.

6   36

Meld ud for mere end 14 dage - gisninger forværrer

Vi står over for uge to med online- undervisning i det nye år. Mens sneen daler her i Nordsjælland venter jeg med længsel på næste udmelding fra regeringen. Lad den nu gælde for mere end 14 dage ad gangen.

0   7

En tale med nytårsknald på - Forløb til samfundsfag og dansk. Også til online-brug.

Ikke et år uden en blog om nytårstaler. Igen i år er der muligheder for at bringe årets nytårstaler ind i dansk og samfundsfag, og der er en alternativ nytårstale i spil, som kan sætte knald på undervisningen. Læs med her.

2   12

”Hej 8.a. Jeg er jeres virtuelle vikar”.

Så blev vi omsider sendt hjem igen, og det var på et hængende hår. Der var ikke mange på arbejde i vores udskoling i sidste uge. Med så mange syge og isolerede kommer vikardækningen på hård prøve, og hvordan vikardækker man virtuelt?

2   8

Hvordan defineres elevernes demokratiske engagement?

I sidste uge kunne man her på mediet læse en artikel, der pegede på samfundsfagets manglende evne til at engagere de store elever i vores demokrati. Virkeligheden er dog mere nuanceret.

0   5

Der er hele tiden noget nyt, vi ikke må.

Vores elever er ramt af corona- restriktioner, og man fornemmer en træthed hos både store og små. Her får du et kort forløb til dansk og samfundsfag, der giver eleverne mulighed for at sætte ord på deres tanker samt tage stilling til et desværre alt for aktuelt problem.

4   43

En udfordring i anstændighed

Ansporet af de seneste dages debat om krænkelser fik 9. klasse en udfordring: Ingen negative beskeder til nogen som helst på de sociale medier i en uge. Kan de stå distancen?

0   11

Hvordan samler vi op på kulturfagene efter corona?

De kommende prøver i historie og samfundsfag kan blive påvirket af corona og manglende undervisning i fagene. Hvordan opgør man manglende undervisning?

0   6

Bøger skal hjælpe børn i en krænkelsestid.

Den generation af børn, vi underviser lige nu, vokser i en tid, hvor de oplever at voksne omkring dem føler sig krænket af ord, adfærd, holdninger og billeder. Vi skal styrke vores børn til stillingtagen i en ureflekteret krænkelseskultur, hvor fordybelse og kritisk tænkning har trange kår.

0   7

Vi vender historien på vrangen og skaber rum for skyggesiderne.

Det er ingen hemmelighed. Denne blogger har en svaghed for gratis undervisningsforløb og i særdeleshed de mere skæve af slagsen. Her kommer endnu et bud.

0   2

Ny lærer: Skab dit faglige netværk.

Som ny lærer kan det være svært at overskue, hvorfra man skal få ideerne til sin undervisning. Hvor finder man forløbene, kilderne og inspirationen? Svaret er det faglige netværk, og du finder det her.

3   14

Hvornår rammer undervisningen for hårdt?

Nettet bugner af fremragende dokumentarer, som ligger lige til højrebenet i undervisningen. Eller gør de? Mange dokumentarer er ikke for børn med sarte sjæle, og hvor går grænsen?

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.499 andre er allerede tilmeldt