BLOG Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Janus Neumann:

Lærer, cand. pæd. i didaktik m.s.h.p dansk, Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag samt anmelder på Folkeskolen.

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

7   30

Ville du tage din dyne med i skole?

Vi ser det hver dag. Elever der sidder til online- undervisning iført nattøj, dyne eller tætomsluttende hættetrøje. Der er plausibel grund til at antage, at dyner og nattøj trækker trivsel og motivation i den gale retning. Børn i evigt nattøj trives dårligere.

0   16

Coronaen har ramt mit boldøje. Hvordan bliver jeg hverdagsparat igen?

Under hjemsendelsen er armene røget ned langs siden eller hviler tunge på tastaturet. Evnen til at gribe hverdagens indkommende bolde er svækket efter flere uger med online- undervisning.

6   36

Meld ud for mere end 14 dage - gisninger forværrer

Vi står over for uge to med online- undervisning i det nye år. Mens sneen daler her i Nordsjælland venter jeg med længsel på næste udmelding fra regeringen. Lad den nu gælde for mere end 14 dage ad gangen.

0   7

En tale med nytårsknald på - Forløb til samfundsfag og dansk. Også til online-brug.

Ikke et år uden en blog om nytårstaler. Igen i år er der muligheder for at bringe årets nytårstaler ind i dansk og samfundsfag, og der er en alternativ nytårstale i spil, som kan sætte knald på undervisningen. Læs med her.

2   12

”Hej 8.a. Jeg er jeres virtuelle vikar”.

Så blev vi omsider sendt hjem igen, og det var på et hængende hår. Der var ikke mange på arbejde i vores udskoling i sidste uge. Med så mange syge og isolerede kommer vikardækningen på hård prøve, og hvordan vikardækker man virtuelt?

2   8

Hvordan defineres elevernes demokratiske engagement?

I sidste uge kunne man her på mediet læse en artikel, der pegede på samfundsfagets manglende evne til at engagere de store elever i vores demokrati. Virkeligheden er dog mere nuanceret.

0   5

Der er hele tiden noget nyt, vi ikke må.

Vores elever er ramt af corona- restriktioner, og man fornemmer en træthed hos både store og små. Her får du et kort forløb til dansk og samfundsfag, der giver eleverne mulighed for at sætte ord på deres tanker samt tage stilling til et desværre alt for aktuelt problem.

4   43

En udfordring i anstændighed

Ansporet af de seneste dages debat om krænkelser fik 9. klasse en udfordring: Ingen negative beskeder til nogen som helst på de sociale medier i en uge. Kan de stå distancen?

0   11

Hvordan samler vi op på kulturfagene efter corona?

De kommende prøver i historie og samfundsfag kan blive påvirket af corona og manglende undervisning i fagene. Hvordan opgør man manglende undervisning?

0   6

Bøger skal hjælpe børn i en krænkelsestid.

Den generation af børn, vi underviser lige nu, vokser i en tid, hvor de oplever at voksne omkring dem føler sig krænket af ord, adfærd, holdninger og billeder. Vi skal styrke vores børn til stillingtagen i en ureflekteret krænkelseskultur, hvor fordybelse og kritisk tænkning har trange kår.

0   7

Vi vender historien på vrangen og skaber rum for skyggesiderne.

Det er ingen hemmelighed. Denne blogger har en svaghed for gratis undervisningsforløb og i særdeleshed de mere skæve af slagsen. Her kommer endnu et bud.

0   2

Ny lærer: Skab dit faglige netværk.

Som ny lærer kan det være svært at overskue, hvorfra man skal få ideerne til sin undervisning. Hvor finder man forløbene, kilderne og inspirationen? Svaret er det faglige netværk, og du finder det her.

3   14

Hvornår rammer undervisningen for hårdt?

Nettet bugner af fremragende dokumentarer, som ligger lige til højrebenet i undervisningen. Eller gør de? Mange dokumentarer er ikke for børn med sarte sjæle, og hvor går grænsen?

0   20

Børnenes Ole ville være fyldt 80

Året er 1967, og et paradigmeskifte i dansk børnelitteratur står for døren. Der er endnu ingen, der ved det, men hvor skulle man også vide det fra? Det var jo nyt. Nyt, interessant og grænseoverskridende.

0   3

Verdensmål på spil. Lige til årsplanen og alle kan være med

Brætspil til undervisning bringer FN’s verdensmål tæt på eleverne. Det er underholdende og alsidigt, og man spiller for at vinde.

0   4

Find din indre lokalhistoriker på ny

Historierne er lige rundt om hjørnet eller uden for døren, og der er mange af dem. I syvende klasse har vi genopdaget Dyrehaven og vores øvrige lokalsamfund langs Øresund.

2   15

Næste års prøver og eksaminer skal overvejes nu

De ældste elever er gået glip af en del kulturfagsundervisning. På mange skoler har fokus ligget på dansk, matematik og engelsk samt sporadisk på andre fag. Hvordan afvejer man dette mulige faglige hul ved næste års prøver?

2   15

Hvilke klasser kommer jeg tilbage til efter d. 18. maj?

Vi er ikke garanteret at vende tilbage til de samme klassedynamikker, som vi slap midt i marts. Dynamikkerne kan have ændret sig efter to måneder, og vi må regne med, at det kan tage tid, før vi ser de mere uudtalte effekter af Corona- lukningen.

3   16

Når elever vokser med opgaverne i fjernundervisning

Der kan siges meget negativt om de store elevers situation her og nu. Det er ikke ærindet her. Nogle elever har i de forgangne uger vist en ansvarsbevidsthed, der skal gribes både nu og i fremtiden.

1   14

Hvad skal der ske med UPV?

Mens elever op til femte klasse begynder i skole igen i denne uge, må skolens ældste elever fortsat blive hjemme. Prøverne er aflyst og karakterne udskudt, men hvad med elevernes uddannelsesparathedsvurderinger?

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.493 andre er allerede tilmeldt