"Jeg oplever, at eleverne tager godt imod disse apps og hjemmesider" fortæller Janus Neumann. "De giver mig mulighed for at variere min undervisning og det er desuden muligt at udvælge enkelte elementer fra forløbene, alt afhængig af, hvad man som lærer har brug for."
Janus Neumann bruger typisk disse fem apps og gratis sider:
1) Generelle skoletube-værktøjer. De er let tilgængelige, lette at bruge, og flere af dem giver elever mulighed for at tilgå opgiver fra den digitale vinkel. Mange elever får desuden mulighed for at bruge værktøjerne til systematisere og anskueliggøre deres viden
2) Folketingets hjemmeside, ft.dk. Her findes velproducerede film, og fuldt færdige undervisningsforløb med prøverelevante elevopgaver.
3) Værktøjet Søgsmart.dk, når det virker. Søgsmart.dk kan være med til at systematisere elevernes kildesøgning ved projektopgaver. Jeg bruger programmet som supplement til elevernes øvrige viden om kildesøgning og kildekritik samt problemformulering.
4) Et andet eksempel på gratis hjemmeside kunne være stærkefællesskaber.dk om radikalisering og ekstremisme.
5) Ellers kunne de to apps "Den digitale håndbog i samfundsfag" eller "Kort om samfundsfag", begge fra forlaget Columbus, være muligheder. De er ganske vidst tænkt til ungdomsuddannelserne, men kan med guidance godt bruge i de ældste klasser i folkeskolen.
Hvilke apps og hjemmesider bruger du i din historie- eller samfundsfagsundervisning? Del med dine kolleger i kommentarfeltet nedenfor:
Faglig rådgiver: Her er mine bedste apps og hjemmesider
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.