BLOG Folkeskolens engelskrådgiver

Maria Roneklindt:

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


1   5

Idéer til undervisningsdifferentiering i engelsk

Elever, der forstår, taler og skriver engelsk, som var det deres modersmål. Elever, der nærmest ingenting kan. I samme klasse. Som engelsklærer er det ofte hverdagen på de danske folkeskoler, og det er vores opgave at løfte dem alle. Læs her mine råd til, hvordan man kan undervisningsdifferentiere uden hverken ekstra lærerressourcer eller dyrt indkøbte materialer.

5   17

Nationale test: Når frivillig bliver tvungen

Mange kommuner vælger at lave langt flere nationale test, end Undervisningsministeriet kræver. Herfra er det nemlig kun obligatorisk med én årlig test i særligt udvalgte fag på hvert klassetrin. Flere test end det påkrævede er således frivilligt. Mange skoler tolker dog ordet ’frivilligt’ helt anderledes end ordbogen. Her er ’frivillig’ nemlig lig med ’tvungen’.

2   37

Manipulerer jeg mine elever ved at være en personlig lærer?

Mine engelskelever i 2016 vidste godt, om jeg var til Trump eller Hillary. Ifølge Dansk Folkeparti er det nok manipulation af mine elever. I min verden er det at være en autentisk og personlig lærer. Men det udelukker ikke professionalisme. For er man bevidst om sin rolle i klasselokalet, behøver man ikke skjule sig bag en maske.

0   5

Halloween – udnyt den amerikanske højtid i din undervisning

Halloween er vist kommet til Danmark for at blive. Det bliver naturligvis udnyttet af alle, der kan score en økonomisk gevinst ved det. Detailhandlen og forlystelsesparker er allerede godt med på bølgen. Personligt himler jeg lidt med øjnene, men faktisk må jeg indrømme, at engelsklæreren i mig klapper i hænderne. For jeg kan også udnytte højtiden i min undervisning.

0   12

Årstalsbingo – simpel og lærerig øvelse

Oplever du også tit, at dine elever fumler rundt, når de skal sige årstal på engelsk? Også selvom de er på et klassetrin, hvor de efterhånden burde have helt styr på de engelske tal? Så er du ikke alene. Træn på en sjov og hyggelig måde årstal på engelsk med et godt gammeldags bingo. Det behøver nemlig hverken nyt, forkromet eller besværligt for at være lærerigt.

26   53

Motionsdagen 2018: Opbevaring (tilsat lidt bevægelse)

På fredag er det skolernes motionsdag. En tradition, der går mere end 30 år tilbage i tiden. Dagen har dog ændret karakter de senere år, og nu handler det på mange skoler desværre ikke længere (kun) om motion, bevægelse og frisk luft, men om at få tiden til at gå, indtil de kære børn må sendes hjem på velfortjent efterårsferie.

0   13

Samarbejd på engelsk og løs mysteriet

Jeg vil her dele en øvelse med jer, som jeg blev inspireret til på et kursus for flere år siden. Øvelsen foregik dengang på dansk, men jeg har lavet min egen tilpassede version på engelsk. Eleverne skal i hold – mundtligt – løse en mordgåde. Alle sidder med et spor i mysteriet, men kun ved at samarbejde og tale sammen på engelsk, kan de finde morderen.

5   14

Fail, fail again and fail better

”Jeg er bange for at sige noget forkert.” Har du også hørt den sætning et utal af gange? Så er du ikke alene. Det er nok én af de største udfordringer, vi (sprog)lærere står over for ude i klasserne. Perfekthedskulturen har et solidt tag i os, og mens vores elever finder filter til den næste selfie på SoMe, må vi (sprog)lærere i tænkeboks.

2   19

Brainbreaks – uundværlige små åndehuller i undervisningen

I min undervisning forsøger jeg at indlægge såkaldte brainbreaks for at give eleverne et lille åndehul. Især i 90 minutters modulerne er et lille break, hvor man et kort øjeblik gør ’noget andet’, guld værd. Over årene har jeg oparbejdet et temmelig stort repertoire af disse små aktiviteter. Én, jeg altid vender tilbage til, er en lille klappeøvelse med tal. Læs (og se!) med, og bliv inspireret til din egen undervisning.

3   27

Lav god undervisning – men materialerne må du selv (op)finde!

Hvad gør man som (engelsk)lærer, når man ikke har adgang til de fornødne materialer i form af portaler og/eller bogsystemer til sin undervisning? På min skole er det i hvert fald virkeligheden for os engelsklærere dette skoleår. Vi aner ikke vores levende råd. For hvordan laver man pissegod undervisning uden de helt basale materialer?

0   15

Husk grammatik - og læs (også) en bog!

Lærer og medlem af engelsk fagudvalg i Sproglærerforeningen, Frank Lacey, mener ikke, at vi skal undervise eleverne i grammatiske regler. I stedet skal vi lade eleverne læse en bog og derigennem tilegne sig sproget og grammatikken. Jeg er ikke helt enig. Læs mine overvejelser i indlægget her.

7   65

Meebook og elevplaner: Et lille regnestykke

Hvordan udnytter man bedst en lærers faglige og pædagogiske ressourcer på en arbejdsdag? Efter min mening i hvert fald ikke ved elevplaner i Meebook. Som så mange andre lærere udfører jeg årligt timevis af meningsløst arbejde på elevplaner. Derfor glædes jeg over regeringens udspil om en forenkling af elevplanerne, så min sparsomme forberedelsestid kan bruges mere fornuftigt.

0   22

Kære nye engelsklærer

I år er det præcis ti år siden, jeg mødte mit allerførste engelskhold. Det er mange gode oplevelser siden. Men også mange bekymringer og mange fejl siden. Kunne nogle være undgået? Uden tvivl. Derfor har jeg samlet en liste med ti af mine bedste erfaringer lige til at tage og bruge, hvis du er ny engelsklærer og føler dig en anelse usikker efter den første uge i felten.

2   8

Innovation: Et nyt hurraord eller en del af Fremtidens Skole?

Nye hurraord og nye projekter. Sådan er det for os lærere næsten hvert år ved skolestart. Jeg bliver lidt træt. Og skeptisk, ikke mindst. I år hedder det nye sort i min kommune ’innovation’, og arbejdet med det skal give vores elever det 21. århundredes kompetencer. Jeg kaster næsten lidt op, men samtidig må jeg også indrømme, at jeg bliver nysgerrig. For måske er det her ikke bare endnu en døgnflue?

4   31

Kan man lave pissegod undervisning på kommando?

Jeg er normaliseret. Det betyder, at jeg skal holde ferie, når jeg har ferie. Ikke arbejde. Det får jeg nemlig ikke løn for. Men. Hvad gør man så, når man som engelsklærer bliver vildt inspireret til et Skotlandsforløb i 8. klasse, mens man er på sommerferie i Edinburgh? Lader idéerne fare og håber, at de dukker op igen på et tidspunkt, hvor man tilfældigvis sidder på skolen med Meebook foran sig – klar til at planlægge på kommando?

0   14

Det er mig, der takker

Et knus. En tegning. En mail. Taknemmelighed kan udtrykkes på mange måder – og én måde er ikke bedre eller større end en anden. Det varmer at vide, at nogen værdsætter det, man gør. I et skoleår, der har budt på følelsesmæssige rutsjebaneture og knap så meget taknemmelighed og anerkendelse fra vores arbejdsgivers side, er det rart, når det kommer fra en anden kant.

0   8

Hjemvendt fra Folkemøde 2018 og fuld af forhåbninger

Folkemødet 2018 bød på mange spændende debatter om vores folkeskole. Én af dem, der gjorde dybest indtryk på mig, handlede om vores præstationssamfund og den indvirkning, det har på vores børn og unge. Som skole har vi et kæmpe ansvar, men kampen er lang og sej. Heldigvis tyder noget på, at hjælpen kan være på vej.

0   10

Engelsklærerens plan B – når det digitale driller

Servernedbrud eller loginproblemer på engelskportalen. En projektor, der pludselig insisterer på at vise alt i svagt lyserødt. Højtalere, der skratter eller slet ikke virker. Vi lærere kender de tekniske udfordringer, vi kan stå over for, når vi er afhængige af, at teknikken spiller. Læs med her og få mit bud på en plan B til dit repertoire.

11   28

For at blive til noget skal man først blive til nogen

”Det handler ikke om at blive til noget, men om at blive til nogen”, sagde man engang til sine børn. Talemåden står desværre i skarp kontrast til det menneskesyn, vi praktiserer i skolen i dag. Her er et godt resultat nemlig defineret ud fra et tal på en skærm frem for en helhedsvurdering af det enkelte menneskes personlighed.

9   18

Om motivation, sommervarme og sene lektioner

Jeg elsker sol og varme, og jeg skal være den sidste til at brokke mig over en maj måned med sommervejr i særklasse. Men. Når vores elever i forvejen tvinges til at være i skole helt til kl. 15.00, så gør varmen det altså ikke ligefrem nemmere, når man som lærer skal motivere de stakkels, trætte, svedige unger til noget seriøs læring.

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.446 andre er allerede tilmeldt