BLOG Folkeskolens engelskrådgiver

Maria Roneklindt:

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   11

Fagfordeling: Hvor mange engelskhold skal du have?

Fagfordelingen er så småt i gang på de fleste skoler. Det er altid en tid med tanker og refleksioner for os lærere. Hvad ønsker jeg? Hvad kan jeg? Hvad giver bedst mening? Og ikke mindst: Hvad er realistisk?

0   24

Genåbning af skolerne: Ikke alle glæder sig!

Det er ikke alle børn og unge, der har mistrivedes i nedlukningen af skolerne. Faktisk er der børn og unge, der har profiteret ganske meget af den ro og den tryghed, der har været i at være i skole hjemmefra. Denne gruppe hører man ikke meget om i medierne - måske fordi de ikke selv er dem, der råber højest?

1   51

Vil du ha’ et billede af mine boller, Maria?

Onlineundervisning har lært mig rigtig meget. Jeg er blevet udfordret både teknisk, didaktisk og ikke mindst pædagogisk. Jeg måtte eksempelvis lære på den hårde måde, at man skal tænke sig grundigt om, når man pludselig havner midt i en sjofel snak med sin 8. klasse på Teams. For godt nok er vi kun os i klassen i mødet, men det er pludselig ikke så privat, når de unge mennesker måske har både mor, far og søskende med på en lytter hjemme i stuen.

1   8

Løs gåder og samarbejd på engelsk med digitale Escape Rooms

Er du én af de lærere, der stadig ikke har prøvet digitale Escape Rooms med dine elever? Eller har du prøvet det, men trænger til nye inputs? Det kan vist ikke længere været gået nogen lærers næse forbi, at disse hyggelige, hjernevridende gåder er kommet for at blive i undervisningen. Og det bedste af det hele er, at de er perfekte til onlineundervisning, men bestemt også kan bruges, når vi forhåbentlig snart vender tilbage til skolen igen.

0   49

En 8. klasses bekendelser: Onlineundervisning er den samme dødssyge rutine hver evig eneste dag

Hvordan opleves coronanedlukningen for en teenager? Vi er nok mange (lærere), der har en idé om netop det, men jeg satte mig alligevel for at undersøge det nærmere. I et forløb om blogskrivning i dansk i min 8. klasse, kom jeg helt tæt på deres verden. Jeg har fået lov til at dele nogle af deres pointer i dette indlæg, som naturligvis er tilegnet alle de teenagere derude, der håber, at det her snart får en ende.

2   87

Det sidste, vi skal være bekymret for, er det faglige

I medierne i disse dage tales meget om det faglige efterslæb. Der tales om faglige huller, og der tales om at indhente ’det tabte’. Nogle har endda foreslået sommerferieskole eller weekendskole for at komme på niveau. Ord kan ikke beskrive, hvor vanvittig jeg bliver af udtalelser som disse. Det sidste, vi skal være bekymret for, er nemlig det faglige.

16   77

I tirsdags græd jeg

Jeg græd i tirsdags. Jeg græd, fordi jeg var flov. Jeg havde netop råbt ad mine bonuspiger. Og jeg græd, fordi jeg var stresset. Og afmægtig. Og fordi jeg ikke orkede mere hjemsendelse og fjernundervisning. Dagen efter kom pressemødet med tre ugers forlængelse. Og så græd jeg lidt igen.

1   27

Hvordan skal engelskfaget tilgodeses i 2021?

Til foråret skal folkeskolereformen evalueres. Siden august 2014 har reformen hærget folkeskolen med sine længere skoledage og markant reduceret forberedelsestid til lærerne. I et spørgeskema sætter folkeskolen.dk fokus på fagene, hvis vi er så heldige at få en revideret skolereform. Hvordan håber jeg, at engelskfaget kan blive tilgodeset i fremtiden. Læs mit - måske - overraskende svar.

4   18

Virtuel juleafslutning - how to?

69 kommuner i Danmark er lukket ned for fysisk undervisning for de store elever frem til efter nytår. Corona er en bitch. Endnu engang skal vi omstille os til fjernundervisning - med alt hvad det indebærer. Denne gang midt i juletiden. På fredag står den derfor på virtuel juleafslutning i Teams med min 8. klasse, men hvad finder man lige på?

0   22

Julekompendiet - den nemme løsning

Kender I det med at have ambitioner om at gøre det anderledes dette år? Sådan har jeg det hvert år. Når jeg laver årsplan har jeg altid en masse idéer om forløb og aktiviteter, som mine engelskhold skal lave. Men når tidspunktet så nærmer sig, og jeg skal planlægge i detaljer, er jeg nødt til at skrue gevaldigt ned for ambitionerne. For tiden er rendt fra mig. Igen.

0   45

Er jeg uddannelsesparat?

Jeg har fået spørgsmålet utallige gange i løbet af efteråret af mine elever på 8. årgang. ”Er jeg uddannelsesparat, Maria?” Og hver gang gør det lidt ondt indeni. For uanset hvordan vi vender og drejer den, pakker den ind og fortæller dem, at ’parathedsvurderingen ikke er en dom’, så ændrer det ikke på, at det for den unge i virkeligheden kan kortes ned til: Er jeg god nok, eller er jeg ikke god nok?

0   9

Materialer til engelskforløb om The USA (del 2)

Læs mit indlæg Materialer til engelskforløb om The USA (del 1) - og download gratis de første fem filer af min egenproduktion til materialer til et undervisningsforløb om USA.

1   16

Materialer til engelskforløb om The USA (del 1)

Corona, stigende smittetal og skærpede restriktioner. Det fylder, og det tager fokus og tid fra kerneopgaven. Forberedelsestiden forsvinder mellem fingrene på os, og det både stresser og frustrerer. Derfor rækker jeg nu en hjælpende hånd ud til alle mine engelsklærerkollegaer i det danske land: Materialer til et forløb om USA - tag, hvad du kan bruge. You’re welcome!

0   21

Film i undervisningen: Få styr på reglerne én gang for alle

Mange lærere bruger film i deres undervisning - og det med god grund. Film og filmklip er et godt supplement til de mange læste tekster, vi arbejder med i undervisningen. Og så elsker de fleste børn og unge at se film! Men hvordan er det nu med de der regler? Hvilke film må jeg vise i undervisningen? Hvordan undgår jeg at bryde ophavsretsloven? Og hvad med Medierådets aldersgrænser for film? Læs med her og få styr på reglerne én gang for alle.

2   41

”Du kan da også bare smutte tilbage til din gamle skole, hvis det hele var så meget bedre dér!?”

Slam! Ordene rammer mig som en forhammer lige i ansigtet og gør mere ondt, end jeg er villig til at indrømme. De kommer fra en elev i min klasse midt i en ophedet diskussion om skolens regler på coronaområdet. Smittetallet stiger i Danmark, og vi skal som skole stramme yderligere op på hygiejne og afstand. Men det er nemmere sagt end gjort.

0   17

Corona banker på - og hvad så?

Corona banker på igen. Smittetallet stiger, og skoler lukker ned rundt omkring i landet. Det er især børn og unge, der smittes her i anden runde, og det med god grund. Jeg oplever nemlig på min skole, at de unge har rigtig svært ved at overholde restriktionerne.

0   65

Den dag engelsklærerens fatamorgana blev virkeligt

Jeg skulle være lærer i 12 år, før jeg oplevede det. Og jeg ville have elsket at give mig selv æren for det. Men det kan jeg ikke. Til gengæld kan jeg - fuld af beundring for min kollega, der har haft min klasse siden indskolingen - høste frugten af det kæmpestore arbejde, hun har gjort. Det er nemlig lykkes hende at skabe et trygt og godt klassemiljø, hvor alle tør åbne munden og deltage i undervisningen - uanset niveau.

0   6

Forskningsprojekt: Teknologi i sprogundervisningen

Vil du være med til at afdække brugen af teknologi i fremmedsprogsundervisningen? Og dermed hjælpe forskere fra VIA University College med at udvikle og afprøve forløb til sprogundervisningen på mellemtrin og i udskolingen?

4   10

Er det altid nødvendigt med en computer i undervisningen?

Børn og unge skal (lære at) bruge computere i skolen. Længere er den ikke. Men det er ikke alle folkeskoler, der er nået lige langt i den digitale bølge. Som ny lærer på en skole, hvor der er omkring 50 computere til rådighed til ni udskolingsklasser, og hvor bring-your-own-device hverken er krav eller kultur, må jeg spørge mig selv, om computeren virkelig altid er så nødvendig, som vi går og tror?

5   65

Jobsøgning som lærer - mine erfaringer

Jeg har fået nyt job. Jeg skal stadig arbejde i folkeskolen, men bare tættere på min bopæl. Og selvom jeg glæder mig til nye udfordringer, ser jeg også tilbage på en noget hektisk og ikke mindst tankevækkende tid med jobsøgning.

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.718 andre er allerede tilmeldt