BLOG Folkeskolens engelskrådgiver

Maria Roneklindt:

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

2   5

Kære engelsklærere - vi er lærere i det bedste fag!

I disse dage sidder du måske ligesom jeg og planlægger næste års undervisning på dine engelskhold. Måske trænger du ligesom jeg rigtig meget til sommerferie. Måske er du ny lærer og glæder dig til at komme ud og møde de kære børn og unge og prøve kræfter med alt det, du har lært. Uanset vil jeg med dette indlæg minde dig om, at du er lærer i det bedste fag i folkeskolen.

2   27

Don’t kill (all) your darlings

Vi skal forny os, siges der. Vi skal lade være med at bruge de samme film eller tekster år efter år i vores undervisning. Ud med det gamle og ind med det nye. ”Kill your darlings!” Men hvis vi har en ’darling’, der stadig holder, er det altså okay at beholde den. Man smider jo heller ikke guld væk, blot fordi det er gammelt, vel?

0   39

Er jeg nær kontakt til min smittede elev?

Sidste fredag tog en af mine elever syg hjem i det første frikvarter. Han havde nævnt allerede fra morgenstunden, at han var dårlig. Han så træt ud, og ærligt talt tænkte jeg mest, at han ikke havde fået sovet ordentligt natten forinden. Efter det første modul på en lang fagdag valgte han dog at smide håndklædet i ringen og tage hjem. Det skulle vise sig at være den rigtige beslutning.

10   129

Jeg er en lortelærer

I de forgange uger har jeg følt mig som en lortelærer. Efter flere måneder med onlineundervisning hjemme i stuen, føler jeg mig rusten i klasseledelsen. Jeg føler, jeg mangler pædagogiske værktøjer, og jeg føler mig generelt bare ude af stand til at løfte den opgave, som jeg er uddannet til.

2   22

Ramadan: Skal der tages særlige hensyn i skolen?

Som lærer lærer jeg ofte noget nyt. Enten noget fagligt eller noget om mennesker - mig selv eller andre. Måske er det derfor, jeg holder så meget af jobbet? I sidste uge lærte jeg noget om ramadan, som jeg ikke vidste. Og jeg lærte også noget om mig selv, fx at jeg blev irriteret over, at jeg følte, at der skulle tages særlige hensyn til en fastende elev.

0   15

Fagfordeling: Hvor mange engelskhold skal du have?

Fagfordelingen er så småt i gang på de fleste skoler. Det er altid en tid med tanker og refleksioner for os lærere. Hvad ønsker jeg? Hvad kan jeg? Hvad giver bedst mening? Og ikke mindst: Hvad er realistisk?

0   27

Genåbning af skolerne: Ikke alle glæder sig!

Det er ikke alle børn og unge, der har mistrivedes i nedlukningen af skolerne. Faktisk er der børn og unge, der har profiteret ganske meget af den ro og den tryghed, der har været i at være i skole hjemmefra. Denne gruppe hører man ikke meget om i medierne - måske fordi de ikke selv er dem, der råber højest?

1   52

Vil du ha’ et billede af mine boller, Maria?

Onlineundervisning har lært mig rigtig meget. Jeg er blevet udfordret både teknisk, didaktisk og ikke mindst pædagogisk. Jeg måtte eksempelvis lære på den hårde måde, at man skal tænke sig grundigt om, når man pludselig havner midt i en sjofel snak med sin 8. klasse på Teams. For godt nok er vi kun os i klassen i mødet, men det er pludselig ikke så privat, når de unge mennesker måske har både mor, far og søskende med på en lytter hjemme i stuen.

1   8

Løs gåder og samarbejd på engelsk med digitale Escape Rooms

Er du én af de lærere, der stadig ikke har prøvet digitale Escape Rooms med dine elever? Eller har du prøvet det, men trænger til nye inputs? Det kan vist ikke længere været gået nogen lærers næse forbi, at disse hyggelige, hjernevridende gåder er kommet for at blive i undervisningen. Og det bedste af det hele er, at de er perfekte til onlineundervisning, men bestemt også kan bruges, når vi forhåbentlig snart vender tilbage til skolen igen.

0   49

En 8. klasses bekendelser: Onlineundervisning er den samme dødssyge rutine hver evig eneste dag

Hvordan opleves coronanedlukningen for en teenager? Vi er nok mange (lærere), der har en idé om netop det, men jeg satte mig alligevel for at undersøge det nærmere. I et forløb om blogskrivning i dansk i min 8. klasse, kom jeg helt tæt på deres verden. Jeg har fået lov til at dele nogle af deres pointer i dette indlæg, som naturligvis er tilegnet alle de teenagere derude, der håber, at det her snart får en ende.

2   88

Det sidste, vi skal være bekymret for, er det faglige

I medierne i disse dage tales meget om det faglige efterslæb. Der tales om faglige huller, og der tales om at indhente ’det tabte’. Nogle har endda foreslået sommerferieskole eller weekendskole for at komme på niveau. Ord kan ikke beskrive, hvor vanvittig jeg bliver af udtalelser som disse. Det sidste, vi skal være bekymret for, er nemlig det faglige.

16   77

I tirsdags græd jeg

Jeg græd i tirsdags. Jeg græd, fordi jeg var flov. Jeg havde netop råbt ad mine bonuspiger. Og jeg græd, fordi jeg var stresset. Og afmægtig. Og fordi jeg ikke orkede mere hjemsendelse og fjernundervisning. Dagen efter kom pressemødet med tre ugers forlængelse. Og så græd jeg lidt igen.

1   27

Hvordan skal engelskfaget tilgodeses i 2021?

Til foråret skal folkeskolereformen evalueres. Siden august 2014 har reformen hærget folkeskolen med sine længere skoledage og markant reduceret forberedelsestid til lærerne. I et spørgeskema sætter folkeskolen.dk fokus på fagene, hvis vi er så heldige at få en revideret skolereform. Hvordan håber jeg, at engelskfaget kan blive tilgodeset i fremtiden. Læs mit - måske - overraskende svar.

4   18

Virtuel juleafslutning - how to?

69 kommuner i Danmark er lukket ned for fysisk undervisning for de store elever frem til efter nytår. Corona er en bitch. Endnu engang skal vi omstille os til fjernundervisning - med alt hvad det indebærer. Denne gang midt i juletiden. På fredag står den derfor på virtuel juleafslutning i Teams med min 8. klasse, men hvad finder man lige på?

0   22

Julekompendiet - den nemme løsning

Kender I det med at have ambitioner om at gøre det anderledes dette år? Sådan har jeg det hvert år. Når jeg laver årsplan har jeg altid en masse idéer om forløb og aktiviteter, som mine engelskhold skal lave. Men når tidspunktet så nærmer sig, og jeg skal planlægge i detaljer, er jeg nødt til at skrue gevaldigt ned for ambitionerne. For tiden er rendt fra mig. Igen.

0   45

Er jeg uddannelsesparat?

Jeg har fået spørgsmålet utallige gange i løbet af efteråret af mine elever på 8. årgang. ”Er jeg uddannelsesparat, Maria?” Og hver gang gør det lidt ondt indeni. For uanset hvordan vi vender og drejer den, pakker den ind og fortæller dem, at ’parathedsvurderingen ikke er en dom’, så ændrer det ikke på, at det for den unge i virkeligheden kan kortes ned til: Er jeg god nok, eller er jeg ikke god nok?

0   9

Materialer til engelskforløb om The USA (del 2)

Læs mit indlæg Materialer til engelskforløb om The USA (del 1) - og download gratis de første fem filer af min egenproduktion til materialer til et undervisningsforløb om USA.

1   16

Materialer til engelskforløb om The USA (del 1)

Corona, stigende smittetal og skærpede restriktioner. Det fylder, og det tager fokus og tid fra kerneopgaven. Forberedelsestiden forsvinder mellem fingrene på os, og det både stresser og frustrerer. Derfor rækker jeg nu en hjælpende hånd ud til alle mine engelsklærerkollegaer i det danske land: Materialer til et forløb om USA - tag, hvad du kan bruge. You’re welcome!

0   21

Film i undervisningen: Få styr på reglerne én gang for alle

Mange lærere bruger film i deres undervisning - og det med god grund. Film og filmklip er et godt supplement til de mange læste tekster, vi arbejder med i undervisningen. Og så elsker de fleste børn og unge at se film! Men hvordan er det nu med de der regler? Hvilke film må jeg vise i undervisningen? Hvordan undgår jeg at bryde ophavsretsloven? Og hvad med Medierådets aldersgrænser for film? Læs med her og få styr på reglerne én gang for alle.

2   41

”Du kan da også bare smutte tilbage til din gamle skole, hvis det hele var så meget bedre dér!?”

Slam! Ordene rammer mig som en forhammer lige i ansigtet og gør mere ondt, end jeg er villig til at indrømme. De kommer fra en elev i min klasse midt i en ophedet diskussion om skolens regler på coronaområdet. Smittetallet stiger i Danmark, og vi skal som skole stramme yderligere op på hygiejne og afstand. Men det er nemmere sagt end gjort.

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.732 andre er allerede tilmeldt