Anmeldelse

En udfordring af din vanlige matematik­­undervisning

Tør du lade dine elever blive i frustrationen over matematikproblemer lidt længere? Så er du måske klar til at forsøge dig med didaktikken Det tænkende klasserum. Bogen her hjælper dig i gang. 

Publiceret Senest opdateret

Fakta

Det tænkende klasserum i praksis

Forfattere: Adrian Rau Bull, Nick Hougaard og Tina Fuglsig Lauridsen

495 kroner

120 sider

Forlag: Alinea

Den samme matematikundervisning kan af nogle elever opleves som spændende og udviklende og af andre som verdensfjern og meningsløs. Det er ikke et nyt fænomen og det skyldes ikke dødkedelige matematikbøger med opgaver, der hverken har rod i virkeligheden eller elevernes verden. De vigtigste læremidler er altid underviseren og den undervisning der praktiseres.

Det tænkende klasserum er en didaktik, som både rykker ved de fysiske rammer for undervisningen og ved, hvordan vi formidler det faglige indhold. Alt sammen med det klare mål, at eleverne kommer til at tænke. Det tænkende klasserum i praksis er grundlæggende en værkstedshåndbog til, hvordan Peter Liljedahls 14 praksisser kan implementeres i matematikundervisningen i en dansk kontekstDet tænkende klasserum i praksis er dejlig kortfattet og konkret, som en værkstedshåndbog skal være, og bevæger sig helt ned i matematiklærerens maskinrum med eksempler på skitser til undervisningsforløb og med lærerovervejelser i forhold de 14 praksisser. Dejligt enkelt og lige til at gå til, hvis man er klar på at udfordre egen undervisningspraksis.

I bogen gennemgås kort principperne for matematikundervisningen i det tænkende klasserum, at eleverne arbejder i tilfældigt sammensatte grupper med tre elever i hver ud fra lodtrækning og at hver undervisningslektion indledes med præsentation af et problem, som skal løses. Dette sker i form af en kort mundtlig fortælling. Alle grupper arbejder omkring et whiteboard og én tusch, og eleverne må først skrive på tavlen, når de har talt sammen. Eleverne må stille spørgsmål undervejs, men læreren skal undlade at give svar eller hjælpe eleverne. Eleverne skal i stedet være i frustrationen en tid og for eksempel søge inspiration ved tavlen hos en anden gruppe.

I bogen og på det tilhørende website, gennemgås de 14 praksisser for det tænkende klasserum med ideer til, hvordan man kan implementere de enkelte praksisser i en dansk sammenhæng. Websitet indeholder og linker til en lang række opgaveresurser, og hvert kapitel indeholder korte podcast med lærerovervejelser. I den sidste del af bogen videregiver tre lærere deres erfaringer med at bruge principperne for Det tænkende klasserum i egen undervisning, i lærer- og fagteamet, udfordringer med videre.

Bogen indeholder masser af konkrete eksempler og øvelser, der illustrerer, hvordan principperne kan anvendes i den virkelige verden. Alt sammen en praktisk vejledning til at klæde læreren, det vigtigste læremiddel, på til at praktisere en undervisning som får vores elever til at tænke selvstændigt. Den trinvise didaktiske vejledning gør, at man som lærer kan tage et skridt ad gangen. Alt beskrevet trin for trin lige til at gå til, men som sagt, kun hvis man er klar på at udfordre egen undervisningspraksis.