Ordsky af ord fra bloggernes første indlæg.

Mød februars nye bloggere på folkeskolen.dk

Læringsmålstyret undervisning, supervision, religion og dansk som andetsprog. I februar er der kommet ni nye bloggere på folkeskolen.dk. Læs om dem her – og på deres blogs.

Publiceret

BLIV BLOGGER PÅ FOLKESKOLEN.DK

Har du også lyst til at blogge påfolkeskolen.dk? Ansøg om en blog her.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gå på opdagelse i de ni nyeste blogs på folkeskolen.dk:

Frederikke Johnsen, lærer på Stolpedalsskolen i Aalborg og bestyrelsesmedlem i Religionslærerforeningen

Blog: Frederikke Johnsen

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Jeg er optaget af religionsfagets opgave med at danne og uddanne til demokrati og medborgerskab i en tid med multikulturalitet og værdipluralisme, hvor religiøse og almene fællesskaber er under opbrud. Det er et vigtigt fag, som skal skabe 'indsigt til udsigt' i personlig, samfundsmæssig og kulturel forstand. Men det er en stor opgave for et fag med et lille timetal.

Bloggens temaer vil derfor være alt fra fagpolitik, -didaktik og -pædagogik til praksisudvikling og praksisnær inspiration til undervisningen og det, der ellers rører sig mellem himmel og jord inden for faget."

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Jeg vil gerne være med til at skabe vidensdeling og debat, give praksisnær inspiration og sætte fokus på relevante emner med henblik på udvikling af faget i skolen og i politisk sammenhæng."

Charlotte Studtmund, lærer på Hvinningdalskolen i Silkeborg og medlem af kredsstyrelsen i Silkeborg Lærerforening.

Blog: Charlotte Studtmund

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Lærerliv og skoleliv i frø-, normal- og fugleperspektiv. Fra hverdagen i klasselokalet til fagpolitiske emner. Det, der rører sig - og rører mig - i det nære og det fjerne."

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Jeg vil gerne sætte mit aftryk i debatten, fordi jeg har meget på hjerte, og fordi jeg har et ønske om at nå ud til og komme i dialog med kolleger på det store lærerværelse, som folkeskolen.dk også er."

Anne Mette Holstein, tidligere folkeskolelærer, nu selvstændig

Blog: Anne Mette Holstein 

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Supervision og relationskompetence. Klasselæreren som rollemodel."

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Fordi jeg er ulykkelig over at se, hvordan folkeskolen martres og bliver et spejl af de dårlige vilkår og beslutninger, der tages fra politisk hold. Folkeskolen mangler kontinuitet, forankring, ro og respekt."

Hassan Sabri, lærer, foredragsholder og stud.cand.pæd.

Blog: Hassan Sabri

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Da jeg har en faglig baggrund som lærer og cand.pæd i generel pædagogik, er det, der fanger interessen, som udgangspunkt bredt. Det er især de pædagogiske aspekter af børns liv og udvikling, der vil være omdrejningspunktet. Det teoretiske udgangspunkt, der forbinder de emner, er en samtænkning af videnskab på området samt praksisfelter, som arbejdet med menneskers udvikling og personlige vækst forudsætter. Det er især opdragelsens kunst, jeg forsøger ydmygt at lære og skrive om."

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Som nævnt vil mit skriveri være om børns liv og udvikling samt opdragelsens kunst - og hvad er mere træls end en kunst, der ikke fremvises eller diskuteres. Derudover vil jeg gerne skabe en interesse for dette felt, som kan være med til at opretholde en faglighed i ens praktiske udførelse".

Mette Frederiksen, folkeskolelærer, PD, foredragsholder og debattør

Blog: Mette Frederiksen (har skrevet debatindlæg på folkeskolen.dk igennem længere tid - nu har hun sin egen blog).

Medlem af Undervisningsministeriets rådgivningsgruppe omkring vejledende Fælles Mål. Opererer med begrebet 'formålstyret undervisning' i folkeskolen, hvis hovedtanke er at skabe faglig og didaktisk forbindelse mellem skolens og fagenes formål og den konkrete undervisning. "Formålstyret undervisning" forsøger - i modsætning til den stramme læringsmålstyring - at fastholde et bredt lærings- og dannelsessigte med undervisningen. Beskæftiger sig i den forbindelse også med de digitale læringsplatforme, elevplaner og de nationale test. Har egen foredragsvirksomhed med navnet 'Formålstyret Undervisning'.

Læreren bag 'formålsstyret undervisning'

Institut for læring og filosofi, Aalborg Universitet - første indlæg er skrevet af professor Palle Rasmussen

Blog: Institut for læring og filosofi, Aalborg Universitet 

På vores blog ønsker vi, lektorer og professorer ved Institut for læring og filosofi, Aalborg Universitet, at skrive om forskellige aktuelle emner i folkeskolen, så læserne også kan få et indblik i, hvad forskningen siger om områderne. Vi skriver til både lærere og ledere.

Dorte Brøchner, daglig leder af Tænketanken Sophia

Ny blogger på bloggen: Tænketanken Sophia 

Sophia - tænketank for pædagogik og dannelse er et forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse på et demokratisk-humanistisk værdigrundlag.

Lars Arndal, lektor i dansk på Professionshøjskolen Metropol og formand for Dansklærerforeningens sektion for læreruddannelse

Blog: Dansk på læreruddannelsen 

Bloggen drives af medlemmerne af Dansklærerforeningens sektion for læreruddannere.

Lone Wulff, lektor i dansk som andetsprog og dansk på Læreruddannelsen Campus Carlsberg

Blog: Dansk som andetsprog 

Bag bloggen står undervisere i Dansk som andetsprog på professionshøjskolerne. Den vil handle om dansk som andetsprog på læreruddannelsen og i folkeskolen med lektor Lone Wulff som primær skribent. Hun underviser på læreruddannelsen og på videreuddannelsen, Professionshøjskolen København, i fagområdet Dansk som andetsprog og samarbejder desuden med folkeskolelærere om udvikling af undervisning der inddrager dansk som andetsprog i skolens fag.