"Hvis I lader dem smage på en lærer, der virkelig brænder for et fag, så går de hjem og vælger det fag", siger Søren Smedegaard

Her er fem gode råd til succesfuld praktik

Praktiklærere kan skubbe til de studerendes fagvalg, lyder det fra en uddannelseschef. Han giver fem gode råd til, hvad praktiklærere, -vejledere og -koordinatorer skal være opmærksomme på.

Offentliggjort

Praktiklærere har stor indflydelse på, hvilke fag de studerende vælger. I hvert fald for ét af deres tre undervisningsfag.

Det mener uddannelseschef på læreruddannelserne på UCL Søren Smedegaard, som var inviteret til at holde oplæg på Praktiklærerforeningens årskursus i Vejle.

Han drømmer om at kunne opfylde de studerendes ønsker til fag og samtidig uddanne lærere til de fag, der efterspørges på skolerne.

”I træskolængder er det sådan, at det første fag vælger de studerende, fordi det er et meget aktivt til- eller fravalg. Det andet fag vælger de, fordi det er essensen af, hvorfor de blev lærer – fx fordi de husker en fantastisk tysklærer fra deres egen skoletid. Det sidste fag er noget mere tilfældigt”, lyder det fra uddannelseschefen.

Derfor mener Søren Smedegaard, at praktiklærerne kan have en stor betydning for valget af de studerendes tredje fag.

”Det, I lader dem smage på, hvor de møder dygtige og fagligt engagerede lærere, er ofte det, de går tilbage og vælger på uddannelsen", siger han direkte henvendt til praktiklærerne. 

"Hvis I lader dem smage på en lærer, der virkelig brænder for et fag, så går de hjem og vælger det. Så lad dem smage på de lærere, som brænder og de fag, som man mangler. Det synes vi giver rigtig god mening ”, opfordrer ham.

Søren Smedegaard opfordrer også til, at praktikantansvarlige på skolerne går gennem den partnerskabsaftale, der er mellem kommunen og professionshøjskolen, hvor praktikanterne kommer fra.

”Vi vil meget gerne have, at partnerskabsaftaler kommer ud over kanten til skolerne og til jer. Det er her, I finder ud af, hvad I er forpligtet på. Det vil være interessant at kigge på for jer”, siger han.

Når han skal komme med direkte råd til, hvad der er vigtigt for praktiklærere, -koordinatorere og -vejledere at tage fat på, peger han på fem anbefalinger fra Danmarks Evalueringsinstitut.

1: Styrk dialogen forud for praktikken

”Det er meget væsentligt, men det er også vanskeligt, fordi det kræver stor koordinering og respekt mellem os. Vi er nødt til at have dialogen, så den passer til alle parter. Der er steder, hvor man får skabt en rigtig god dialog forud for praktikken, og så fungerer praktikken rigtig godt. Når praktikken ikke fungerer godt, så betyder dialogen, at man ved, hvad man skal gøre ved det”.

2: Kvalificer praktikvejledningen

”Vær opmærksom på, hvad du som praktikvejleder eller praktiklærer kan bringe på banen. I står midt i hverdagen. Ingen forventer, at I skal remse alle mulige teorier op, men det handler om at kunne omsætte teorierne til den verden, man står i. Vi har studerende, der oplever at få enormt god vejledning. Men vi har også studerende, der siger, at vejledningen ikke var så god. Vi begynder også at få enkelte meldinger tilbage på, at studerende har oplevet at se chatgpt-vejledning på fx undervisningsplaner. Det, der kan ske på uddannelser, sker også i vejledningen”.

3: Hjælp de studerende med at blive en del af lærerfællesskabet

”Det betyder enormt meget for de studerende at indgå i et lærerfællesskab. Det kan være så lidt, som der er et skrivebord herhenne, som du kan bruge. Fortæl dem, hvor man plejer at sidde. Du kan gøre en meget stor forskel for, at de studerende føler sig som en del af fællesskabet”.

4. Sæt fokus på læring i praktikken

”Det handler om at koble teori og praksis. Jeg ved godt, at der er teori og praksis i begge uddannelsesarenaer – på skolen og på campus. Ikke desto mindre betyder det meget, at I kan omsætte den professionsrettethed, som vi håber de studerende får, når de er i praktik”.

5: Adresser bekymringerne om de studerendes fremtidige arbejdsliv

”Det kan vi altid få mere blik for. Jeg håber, I vil være med til at tale den fremtid, der er i arbejdslivet op. Det er noget, som vores studerende er optaget af. Tidligere ønskede de studerende i høj grad praktikskoler efter geografi, men vi ser en tendens til, at det ændrer sig. De studerende begynder at orientere sig efter, hvad der er af lærerstartsordninger på skolen, hvilke retninger, linjer eller prioriteringer, der er på skolerne. Min anbefaling er: Sørg for at opdatere jeres beskrivelser af jer selv på praktikportalen. Sørg for at fortælle om jeres profil – særligt med fx udeliv, grøn omstilling eller musik og hvad jeres værdigrundlag på skolen er”.