BLOG Tænketanken Sophia

SKRIBENTER
Erik Schmidt:

Lærer, næstformand

Marie Hyldgaard Kjeldsen:

Lærer, Stud. Cand. Pæd, Projektleder i SOPHIA, medstifter af Filosofaen

Stig Skov Mortensen:

Pædagogisk konsulent

Jens Skou Olsen:

Ph.d., Associate Professor

Dorte Brøchner Jessen:

Underviser, oplægsholder, formidler og debatør

Abonner på nyt om Tænketanken Sophia i dit personlige nyhedsbrev.


0   5

Ny Sophia-konference med mulighed for kritiske bidrag til evaluering af læreruddannelsen

Konferencen afholdes torsdag den 17. maj 2018, kl. 09.00 - 16.00, på Idrætshøjskolen i Århus. Med oplæg af lektor Steen Simonsen, professor Karen Borgnakke, professor Emeritus Thyge Winther-Jensen, lektor Benedikte Vilslev Pedersen, lektor Johannes Adamsen, skoleleder Grethe Lindhardt Mortensen og skoleleder Dan Gjerrild Søgaard.

0   12

Vi har jo brug for hinanden

Hvad sker der, når vi med regneark og statistikker i hånden bruger tal til at sammenligne noget totalt usammenligneligt med en hensigt, der ikke handler om at have øje for os alle som myndige mennesker, men i en hensigt der handler om at få mest muligt økonomisk ud af det?

0   13

Dannelsessamtaler

Begrebet dannelse retter sig mod hele mennesket og det, det indgår i og med. Menneskets integritet og dets samspil med natur og kultur. Dannelse sker i en vekselvirkning med verden og en fortsat diskussion om hvad, hvorfor og hvordan.

0   9

Folkeskolen, ungdomsuddannelserne og universitetet

Ud over det både opad- og nedadstigende flow mellem uddannelserne, er der særligt interessante forhold at bemærke omkring behandlingen af folkeskolen og dens lærere via de initiativer, som SOPHIA har taget i det seneste år?

0   7

Dannelse på universitetet

Nu udkommer bogen med indlæggene fra Sophias konference om dannelse på universitetet. Alle fagområder er i spil.

0   19

Trivselsligningen: Skal børn og voksne absolut trives i folkeskolen?

Et indlæg om trivsel, hvor jeg diskuterer relevansen af trivsel for folkeskolen og udvikler en ligning for trivsel!

0   13

Hvorfor holder vi egentlig skole?

Sophia har indbudt en række skolekyndige mennesker til skriveseminar. Det har blandt andet affødt en kronik, som kan læses i en række aviser i dag. Mange flere udspil følger....

0   36

Charlotte Rønhof på skoleledermødet 2017 – en mikroanalyse

Der er blevet skrevet og talt meget om underdirektør Charlotte Rønhofs udtalelser på Skoleledermødet d. 3. november 2017. Hvad sagde hun egentlig, og hvordan modtog de 1700 skoleledere hendes udtalelser? Dette indlæg gennemfører en mikroanalyse, som måske kan tilbyde et nyt lys over og en dybere forståelse af denne formiddag i Aalborg Kongres- og Kulturcenter.

5   126

Hvis folkeskolen var en jumbojet, så var den styrtet ned forlængst!

Hvis folkeskolen var en jumbojet, folkeskolereformen en ny flymotor, lederne flyets kaptajn, og lærere og elever flyets benzin – ja, så var vi forlængst styrtet ned i den visse død. Dette indlæg er en hyldest til de mennesker, der mod alle odds hver eneste dag hiver sig selv op ved hårrødderne og holder folkeskolen på vingerne ... mod umulige odds og med livet som indsats.

0   19

Fra mors bryst til Facebook – om mødet med børns Værende Målløshed!

Flyvske intuitioner om børns og voksnes mesterlige livsdueligheder.

10   72

Det Fælles Tredje kommer først!

Tanker om Danmarks Akkrediteringsinstitutions nye udspil om studentercentreret læring.

0   25

Vi sygeliggør børnene – og os selv med! 2. del.

Uden at ville det bidrager vi alle – både fortalere og modstandere af standardisering og målstyring – til en sygeliggørelse af børnene og dermed også af os selv. Anden del.

0   36

Vi sygeliggør børnene – og os selv med! 1. del.

Uden at ville det bidrager vi alle – både fortalere og modstandere af standardisering og målstyring – til en sygeliggørelse af børnene og dermed også af os selv. Første del.

0   24

Løgnens og læringens tidsalder

Den kloge journalist chefredaktør for Zetland, Lea Korsgaard, har udgivet en minibog om mediebrugerens manual i løgnens tidsalder. Læsningen af den kan give associationer til situationen for skolebrugerne i læringens tidsalder.

0   15

En "kempedåd" om Paul Ricoeur

Filosoffen Peter Kemp har samlet de værker af hans franske kollega, Paul Ricoeur, der er oversat til dansk. Det er en præstation, som indbyder til læsning og overvejelser, nu, hvor hjernen står til genopladning.

0   36

Almansur mod Ylva og munkemændene i Ryslinge

En lille kritisk tekst om kritik i anledning af Lærermødet 2017 på Ryslinge Højskole.

0   4

Manden på dannelsessporet fylder 70

Chresten Sloth Christensen havde valget imellem at blive togfører og lærer - og det blev lærer, han valgte. Men få har som han formået at holde sig på dannelsessporet i hele sin filosofiske tænkemåde og i sine praktiske handlinger.

0   7

Kig indenfor - til Sophiakonferencen om skoleledelse i opbrud.

Nu har du mulighed for at overvære indlæggene på Sophiakonferencen om skoleledelse i opbrud: Hvad leder vi efter?

0   87

En underviser går til bekendelse, 3. del

Dette er et bekendelsesskrift, hvor en underviser bekender sine synder. I denne tredje del undersøger jeg, hvad der sker, når pædagogikken – den filosofiske tænkning omkring pædagogisk praksis – mister jordforbindelsen. Læsning sker på eget ansvar!

0   101

En underviser går til bekendelse, 2. del

Dette er et bekendelsesskrift, hvor en underviser bekender sine synder. I denne anden del diskuterer jeg påstanden om, at underviserne skal vide, hvad eleverne skal lære, inden de sammen kan begynde at lave noget i timerne. Læsning sker på eget ansvar!