Lektor
Lektor i dansk samt Formand for opgavekommissionen dansk skriftlig fremstilling
Abonner på nyt om Dansk på læreruddannelsen i dit personlige nyhedsbrev.
Praktik bør ikke bare handle om hands-on, men også om heads-up
Censorrapporten for læreruddannelsen peger endnu en gang på behovet for en selvstændig skriftlig karakter til prøven i dansk. Er det ikke på tide at gøre noget ved det?
Hvad H.C. Andersens Nattergalen kan lære os om teknologier, designprocesser og fagligt indhold.
Dansk er også et kropsfag. Det skal huskes, når der skrues op for muligheden for at være fysisk sammen i undervisningen til næste studieår.
Dansk er et mangfoldigt fag. Derfor skal dansklæreren også selv kunne vælge læremidler og undervisningsmaterialer. En pointe som børne- og undervisningsminister Rosenkrantz-Theil har fanget.
Oprydningsiver på EMU'en er gået ud over det mangfoldige inspirationsmateriale. EMU må på jagt efter gode forløb og gøre dem tilgængelige.
At kunne sit danskfag handler også om at kende det, så man kan være med til at forme faget. Det perspektiv glider tit i baggrunden i jagten på kompetencer til at undervise i faget.
Giv nu de studerende mulighed for at blive konge gode til danskundervisning
KL og regeringen giver op: målet om at 95% af timerne i folkeskolen skulle læses af lærere med undervisningskompetence i faget er fuset ud.
De studerendes skriftsprog bør tælle med, når censorer og eksaminatorer vurderer eksamensopgaver.
Danske Professionshøjskoler har ambitioner: Den faglige fordybelse skal understøttes. Professionshøjskolerne kan selv gøre noget for det. For eksempel sørge for at tiden til undervisningsfagene ikke smuldrer væk i forsøget på at indfri mange andre ambitioner.
Alt for få lærerstuderende skriver bacheloropgaver i dansk. Det skader udviklingen af faget i skolen og svækker forbindelsen mellem dansk i folkeskolen og i læreruddannelsen.