Sammen med lærere og pædagoger vil Videnscenter om handicap udvikle lege og overgangsaktiviteter, så frikvarteret også bliver en god oplevelse for elever med særlige behov.
Foto: Videnscenter om handicap
Ny satsning vil gøre frikvarteret mere inkluderende for børn med særlige behov
For mange børn med særlige behov er frikvarteret ikke det frirum, det burde være, men snarere en kilde til utryghed, konflikter og mistrivsel. En ny satsning fra Videnscenter om handicap skal vende billedet og skabe bedre trivsel og mere ro i undervisningen.
Undersøgelser
fra de seneste år viser, at frikvarterer ofte er svære for elever med særlige
behov, og at mere end hver tredje forælder til børn med handicap oplever, at
deres barn står uden for leg og sociale aktiviteter i frikvarteret.
Nu
vil Videnscenter om handicap med et nyt projekt arbejde for, at flere børn får
positive erfaringer og oplevelser ved at deltage i de mere frie fællesskaber.
“Frikvarteret
skal være et sted, hvor børnene lader op og oplever venskaber og fællesskaber.
Desværre oplever mange børn det stik modsatte. Med indsatsen vil vi udvikle
konkrete redskaber og aktiviteter til lærere og pædagoger, så flere børn
oplever frikvarteret positivt, og så der kan skabes en bedre overgang til
undervisningen”, siger direktør Dorte Nørregaard fra Videnscenter
om handicap.
Projektet
løber over de næste tre år i samarbejde med udvalgte skoler i Aalborg,
Roskilde og Høje-Taastrup Kommuner med fokus på indskolingen og på
mellemtrinnet.
Frikvarterer
skal give energi i stedet for uro
Projektet
bygger videre på erfaringer fra de seneste fire år i Videnscentrets indsats Bevægelse
for alle, hvor over 800 undervisere og elever på skoler over hele landet har
arbejdet med inkluderende bevægelse.
Erfaringen
herfra er tydelig: Skolerne har brug for konkrete redskaber og metoder, som
skaber bevægelsesglæde for alle og gør det nemt at inkludere børn med særlige
behov i både bevægelse og undervisning.
Målet
med det nye projekt er også at udvikle konkrete aktiviteter til at regulere
elevernes energi og nervesystemer i overgangene mellem frikvarter og
undervisning og i skoledagens øvrige overgange. Aktiviteterne skal bidrage til
mere ro i undervisningen og færre konflikter, og de skal tilpasses, så alle kan
være med.
”Vi
glæder os til at skabe et samarbejde med både skoleforvaltninger, lærere,
pædagoger og elever i de tre kommuner, så løsningerne passer til skolernes
virkelighed og kan skabe reel forandring”, siger Dorte Nørregaard.
Nordea-fonden
støtter projektet med 4,2 millioner kroner.