Formand for Tysklærerforeningen Tine Lund er én af de lærere, som af Danmarks Lærerforening er indstillet til de grupper, der skal rådgive ministeriet i arbejdet med skolens fag.

66 lærere skal være med til rådgive ministeriet om fagene

139 faglige eksperter, heraf 66 lærere, udgør de grupper, som skal være med til at virkeliggøre undervisningsminister Merete Riisagers ønske om et tættere samarbejde mellem ministeriet og de faglige miljøer om udviklingen af folkeskolens fag. OPDATERET 21. marts.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opdateret 21/3: Der var problemer med den oprindelige liste over gruppernes medlemmer. Ministeriet har nu offentliggjort en ny liste, og tallene i denne artikel er opgjort i henhold til den nye liste. Der er dog personnavne, som endnu ikke  er på plads, og som er angivet som 'udestår' på listen under artiklen. Redaktionen.

Undervisningsministeriet har nu nedsat de grupper, som er et af elementerne i Merete Riisagers styrkede fokus på fagene i forlængelse af det seneste års arbejde med at implementere lempelserne af Fælles Mål for fagene. 

Undervisningsministeriet nedsætter grupper for folkeskolens fag 

"Faggrupperne skal - sammen med de faglige miljøer og de faglige foreninger - være med til at udvikle skolens undervisning i de enkelte fag. Og så skal de bidrage til høj kvalitet i en af Undervisningsministeriets vigtige opgaver - nemlig at servicere lærere og ledere ved at udbrede den bedste aktuelle viden om indhold, didaktik og pædagogik i de enkelte fag", siger undervisningsminister Merete Riisager i en pressemeddelelse.

Hun lancerede i oktober en tilbagevenden til fokus på fagene:

"Debatten om nationale test blev afløst af debatten om John Hatties metodestudier, der blev afløst af variation og bevægelse, der igen blev afløst af debatten om læringsmålsstyring og 'engineering'", skrev hun i et indlæg på folkeskolen.dk og slog fast, at ingen af debatterne i sig selv er irrelvante.

"Men de har til det fælles, at det, som bør være omdrejningspunktet, nemlig fagene, næsten er forsvundet. Udgangspunktet er forkert, og det er ikke godt. For selve formålet med de forskellige tilgange og metoder er jo at indføre eleverne i et fag".

Debat: Tilbage til fagene

Blandt andre Danmarks Lærerforening, Danske Professionshøjskoler, Danske Universiteter og faglige videnscentre har indstillet medlemmerne til arbejdsgrupperne. Blandt medlemmerne er flere af folkeskolen.dk's faglige rådgivere - i engelskgruppen Maria Roneklindt, i natur/teknologi Mette Mellerup og i madkundskab Anne-Dorte Hertzum . Også flere af de faglige foreninger for lærere er repræsenteret - formanden for Tysklærerforeningen Tine Lund , formanden for Danmarks Matematiklærerforening Jens Peter Christensen og formand for Religonslærerforeningen John Rydahl

Se alle faggrupperne her: