BLOG Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens madkundskabsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   5

Mangfoldighed på godt og ….

Alle børn i folkeskolen er forskellige - også inklusionbørnene.

1   5

Evaluering – når vi det?

Ja, helt ærligt, så når jeg det ikke altid.

0   6

Teori i madkundskab – kan man godt bruge så lang tid på det??

Det spørgsmål blev jeg mødt med fra en af mine kollegaer, da jeg har valgt, at der et par gange ikke skal laves mad i madkundskabstimerne. Der vil blive teorigennemgang i forbindelse med Gocook og igen i forbindelse med Madkamp. Det spørgsmål blev jeg noget overrasket over.

0   6

Boller og kage til klasseturen

For et par uger siden fik jeg en henvendelse fra forældrerådet fra den ene 6. klasse. Forældrerådet havde planlagt en tur ud i naturen med overnatning. Eleverne skulle hentes torsdag eftermiddag, sove i shelters sammen med forældrene. Fredag morgen ville en af klassens lærere komme ud til lejren og sammen med en naturvejleder undervise eleverne.

0   4

Alle tiders mad.

Efterårsferien er forbi. Jeg skal have madkundskab mandag klokken 10.00, så jeg har brugt lidt af min søndag på indkøb efter den indkøbsseddel, jeg havde lavet inden ferien i min forberedelsestid.

0   2

Ny skole – nye lokaler – de allerbedste

For næsten to år siden blev der konstateret skimmelsvamp på vores skole, og nu skal der bygges nyt.

0   4

Puljemidler til løft af de svageste elevere.

I et læserbrev konkluderer statsminister Lars Løkke Rasmussen og undervisningsminister Merete Riisager, at udlodningen af præmiepuljen for løft af svage elever viser, at "meget kan flyttes, hvis man for alvor tager fat, arbejder målrettet og inddrager forældrene". https://www.folkeskolen.dk/643032/loekke-og-riisager-se-hvordan-man-kan-loefte-eleverne-paa-et-aar

0   3

Smagens dag

Onsdag den 26. september var det smagens dag. Emnet i år er Madkulturhjulet. Et hjul med 12 temaer som for eksempel Klima og jordbund, religion, skik og tradition. Temaerne bliver der arbejdet med på kryds og tværs i 6 workshops.

0   3

Det årlige realitetschok

Jeg har været lærer i 35 år og undervist i madkundskab i ca. 20, og dog kommer det bag på mig hver år, hvor lidt eleverne kan i et køkken, og hvor forskellige eleverne og klasserne er.

0   7

Folkeskoleudspil og justeringer

Jeg følger selvfølgelig med i regerings udspil om folkeskolen. Både statsministeren og undervisningsministeren siger, det ikke er ændringer regeringen kommer med, men justeringer.

0   3

Sæson for æbler

Jeg har for første gang fået virkelig mange æbler. Så eleverne og jeg har skrællet, snittet ordnet og fyldt fryseren med æbler. Og hold da op, det tager lang tid, når man også lige skal hjælpe med dej til boller for første gangs bagere og æblesalat med speltkerner. Men en dejlig fornemmelse, når fryseren åbnes.

0   5

Hvor mange læringsmål skal eleverne forholde sig til?

Der har de seneste uger været meget skriveri og lavet flere udregninger om tidsforbruget vedrørende lærernes arbejde med læringsplatforme, om de så hedder ”Min uddannelse”, ”Meebook” eller ”Momo”. Jeg tror de ligner hinanden på mange punkter.

0   3

Hovedet under armen, eller hvordan man gør hverdagen umulig for sig selv.

Jeg har fået 175 timers aldersreduktion, så kan jeg nå at morgenbade et par dage. En perfekt start på dagen.

6   18

Læringsplatforme og tidsrøveri

På skolerne i min arbejdskommune indførte man for tre år siden en læringsplatform. Alle lærerne kom på kursus i tre dage. Læringsplatformen var under udarbejdelse, så vi famlede os frem og faldt i det ene hul efter det andet. I løbet af skoleåret – måske ret hurtigt – arbejdede vi mindre og mindre på platformen.

6   1

Hvem har ansvaret, når børn bliver for tykke?

I Danmark er hvert 5. barn overvægtig, og 70 % af dem forbliver overvægtige, når de bliver voksne. Og tallene vokser kun. Over 50 % af de voksne i Danmark er overvægtige.

1   6

Brev fra ”Mutter Skrap”

Hvert år begynder nye hold i hjemkundskab. Når børnene skal begynde, får forældrene en besked. Her er det lidt ”Mutter Skrap”, der skriver. Der kan være kaos indbygget i hjemkundskab, så vi kan lige så godt tage den fra start. Der er også lektier, og det kan være godt at øve sig i at vride en karklud, tørre borde af og vaske op i hånden. Det kan man nemlig ikke nødvendigvis, når man går i 6. klasse. Sådan her ser et typisk forældrebrev ud, når det er mig, der skriver det.

0   5

Ny værdi til de kreative fag

De praktisk-musiske fag bliver obligatoriske valgfag i udskolingen med mulighed for prøve

1   2

Undervisning uden digitale undervisningsportaler del 2

De sidste fire år har jeg deltaget i Madkamp.dk. Det har ændret min undervisning, jeg er blevet meget mere eksperimenterende og kommer ud i nogle hjørner på nogle emner, som jeg slet ikke havde tænkt på før.

5   3

Undervisning uden digitale læremidler.

Undervisningsminister Merete Riisager advarede for et par dage siden mod, at markedet for digitale læremidler er domineret af for få leverandører. Jeg har sagt nej tak til digitale læremidler både til håndværk og design og madkundskab. I håndværk og design får jeg idéer fra kurser, foredrag, gruppen på Facebook – kan varmt anbefales, og mange års erfaring fra håndarbejde i skolen og privat.

0   2

Den hurtige løsning på madkundskabstimer

Efter en uges projektopgave i 6.klasserne og fremlæggelser i 6.a´s madkundskabstimer blev det til en dag med den lettere udgave.

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.266 andre er allerede tilmeldt