Forskning

'De fortæller om en hverdag, der så presset, at de altid er bagud og bliver nødt til at gå på kompromis med deres idéer om, hvad gode lærere er og gør', fortæller en af forskerne bag undersøgelsen.
"De fortæller om en hverdag, der så presset, at de altid er bagud og bliver nødt til at gå på kompromis med deres idéer om, hvad gode lærere er og gør", fortæller en af forskerne bag undersøgelsen.

"Hårdt" og "svært": Ny undersøgelse af læreres første år i folkeskolen

Lærerkollegerne er søde, og jobbet er givende, men det er frygtelig hårdt. Sådan cirka er nye læreres opfattelse af jobbet i en ny undersøgelse. De nye lærere efterspørger derfor, at der bliver taget mere hensyn til dem.

Publiceret Senest opdateret

UNDERSØGELSER AF LÆRERES OG LÆRERSTUDERENDES OPLEVELSE AF LÆRERJOBBET

Forskerne Nana Vaaben, Pia Rose Böwadt og Rikke Pedersen fraLedelse, Organisation og Forvaltning på Videreuddannelsen påKøbenhavns Professionshøjskole har de senere år gennemført en serieaf kvalitative spørgeskemaundersøgelser om lærernes oplevelse afderes eget arbejdsliv.

Alle undersøgelserne bygger på spørgeskemasvar, hvor dedeltagerne har svaret på et begrænset antal åbne spørgsmål. Dennegang er der spurgt lærere med max fire år i folkeskolen. 107 har deltaget i undersøgelsen, og deltagerne er efterspurgt via et indlæg på folkeskolen.dk. Opslaget er blevet delt på de socialemedier, bl.a. via Danmarks Lærerforening.

  • Læs om de tidligere undersøgelser her:

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg håber meget, at jer, der laver undersøgelsen, har respekt og forståelse for, hvordan det er at være ny lærer og undervise og stå foran klasser 26 (eller mere!) lektioner om ugen. Hvor dårligt, man er forberedt (selv når man har brugt sin fritid), og hvor meget hjernekapacitet, der bruges på at holde ro og orden og samtidig skulle levere et fagligt indhold. Det er næsten umuligt, når man ikke har erfaring med det".

Sådan indledes en ny undersøgelse af nye læreres oplevelse af lærerjobbet i folkeskolen, hvor 107 lærere med mindre end fire års erfaring som lærere har beskrevet deres personlige oplevelse af at være ny i lærerjobbet.

Forskerne bag undersøgelsen - docent, ph.d., Pia Rose Böwadt og docent, ph.d., Nana Vaaben fra Institut for Læreruddannelse og Ledelse Organisation og Forvaltning på Københavns Professionshøjskole - har både respekt og forståelse for oplevelsen, og de er blevet mødt af den samme oplevelse et hav af gange.

I en række undersøgelser har de bedt lærere og lærerstuderende at beskrive, hvordan de oplever læreruddannelsen, lærerjobbet og hvorfor de valgte at blive lærere. Og selvom de alle har svaret på åbne spørgsmål har oplevelserne været påfaldende enslydende.

Og sådan er det også denne gang, hvor nye lærere beskriver deres første tid som lærere i folkeskolen. To tredjedele af lærerne i undersøgelsen fortæller, at det er hårdt at være ny lærer og mange af dem i meget voldsom grad.

"Vi må desværre sande, at det igen er barsk læsning. De nye lærere fortæller om en hverdag, der så presset, at de altid er bagud og bliver nødt til at gå på kompromis med deres idéer om, hvad gode lærere er og gør. Typisk peger de på, at der er alt for mange opgaver. De mangler både den fornødne tid til at udføre, hvad der forventes af dem, og de mangler erfaring", siger Pia Rose Böwadt.

Brug for uddannede mentorer

Nana Vaaben fortæller, at mange af lærerne peger på, at mentorordninger står rigtig højt på deres ønskeliste.

"En mentor er vigtig både i forhold til, at de nye lærere har nogen at tale med om nogle af deres udfordringer, men de skal også kunne svare på en masse praktiske ting", siger hun.

Nana Vaaben påpeger, at en mentorordning kræver en særlig indsats, før det bliver en mærkbar hjælp for de nye lærere.

"Der er nogle, der fortæller, at de har en mentor, men i nogle tilfælde er det desværre mere er af navn end af gavn. Mentorordninger skal være uddannede og deres skemaer skal tænkes i forhold til den nye lærers skema, så der faktisk er tid til at tale med de nye lærere. Ellers kan det ende med, at de nye lærere kun får hjælp og gode råd i den første uge, før eleverne kommer tilbage fra sommerferie", siger hun.

LÆRERUDSAGN FRA UNDERSØGELSEN

Hvordan er det for dig at være ny lærer i folkeskolen?

"Det er angstprovokerende og ensomt"

"Hårdt! Jeg har de samme opgaver, undervisningstimer som minekolleger med mange års erfaring, men uden at få ekstraforberedelse. Lige meget, hvor hurtigt jeg løber, er jeg altidbagud"

"Det er hårdt. Der er mange 'selvfølger', som man ikke kendertil eller ved, hvad man skal spørge om eller vide til. Det er lidtsom at blive kastet i vandet uden at kunne svømme :), men jeg fårgod hjælpe og støtte fra mine kolleger"

"Det har været meget krævende. Jeg har brugt alt for megetfritid på at forberede mig og på forældrekontakt. Jeg har haftudadreagerende elever og blevet slået og kaldt alt muligt. Jeg harhaft enormt meget brug for hjælp og sparring, og været heltfortvivlet i hvert fald hele det første år. Jeg har tit været itvivl om, jeg var god nok, og om jeg mon havde det, der skulle tilfor at blive en god lærer. Der er stadig hver dag nyesituationer at forholde sig til. Det er dog kun blevet bedre sidenmit første år"

Læs mere

Undersøgelsen

Powered by Labrador CMS