Ny lærer
8   30

Sådan kan du passe på de nye lærere

I denne uge er det ikke blot første skoledag for eleverne, men også for et nyt kuld lærere, som lige er blevet færdiguddannet og skal til for alvor at begynde deres lærerliv. Om to år har hver sjette forladt faget igen.

Det er i disse dage, det berømte praksischok rammer de nyuddannede lærere. Hvis det går som det plejer, vil hver sjette af dem blive ramt så hårdt, at de vælger at forlade folkeskolen, inden der er gået to år. Det er helt uholdbart, mener hovedstyrelsesmedlem i Lærerforeningen Niels Lynnerup. Han mener, at en af måderne at vende udviklingen er, at få mentorordninger for de nyuddannede, når de bliver ansat i folkeskolen.

"Som det er nu, ar det frivilligt for arbejdsgiverne om de vil tilbyde en mentorordning eller ej", siger han.

"Det er en del af flere lokalaftaler, men det er vigtigt at det bliver formaliseret og aftalebaseret. Der skal være afsat tid til det og så mener vi i foreningen at der også skal være en form for uddannelse af den, der skal være mentor, for det at være en god lærer er ikke nødvendigvis det samme som at man er en god mentor".

Niels Lynnerup er overbevist om at mentorordninger vil hjælpe med at fastholde nye lærere i faget.

Artiklen fortsætter under banneret

"Der er selvfølgelig en lille udgift i forhold til den tid, der skal afsættes til det" siger han. "Men det skal jo sammenholdes med de udgifter, der er ved at skulle ansætte en ny, hvis den nyuddannede forlader jobbet hurtigt igen. Så der er faktisk ingen argumenter for at lade være med at have mentorer, heller ikke økonomiske argumenter".

Håndbog til hjælp 

Det ærgrer Tine Brock, lærer og specialcenterkoordinator på Holme skole i Aarhus og desuden vejleder for lærerstuderende i hele landet. Derfor har hun lavet en onlinehåndbog, som nyslåede lærere kan kaste sig over helt gratis og forhåbentlig finde støtte i den første, svære tid.

"Jeg har arbejdet med lærerstuderende i mange år, og det er min oplevelse at mange af dem kommer ud og er helt vildt nervøse for deres første tid i skolen", fortæller hun til folkeskolen.dk

"Med rette, synes jeg, for efter reformen er det tydeligt, at der ikke er tid til at tage hånd om de nyuddannede på skolerne. Det er ikke ond vilje, men det er bare ikke der man som garvet lærer, måske ikke engang som ledelse, lægger sit fokus. Man regner med at det team, de nyuddannede bliver en del af, tager hånd om dem. Og sådan er det også på nogen skoler, men der er desværre rigtig mange nyuddannede, som oplever at være overladt meget til sig selv".

Hjælp på smartphonen

Tine Brock besluttede, at den vejledning, hun gennem årene har lavet med 'sine' studerende kunne komme bredere ud. Så hun gik i gang med at udarbejde en håndbog og få nogle nyuddannede til at afprøve den. I evalueringsarbejdet blev det åbenlyst, at bogen skulle være digital, så den måde, kan den opdateres løbende og aldrig er længere væk end ens smartphone. Så nu ligger bogen på lærerliv.dk

Det kan skolen og kommunen gøre for de nyuddannede lærere

Tine Brock mener at skoler og kommuner kan gøre meget for at hjælpe de nye lærere godt i gang.

1)     Give nye lærere mere tid, forstået som færre undervisningstimer. De har så meget mere at sætte sig ind i end andre har.

2)     Mentorordninger. Giv de nyuddannede en person, som de kan gå til uden at de føler sig til besvær.

3)     Kommuner kan lave netværk for nyuddannede lærere, eventuelt online. Der er i den grad behov for at de studerende kan mødes og dele gode og dårlige oplevelser med hinanden.

4)     Ledelsen skal lægge sig i selen for at tage godt imod den nyuddannede. Hold gerne med et møde allerede før sommerferien, allerhelst lige efter ansættelsen. Måske kan den nyuddannede møde sin klasse inden ferien, finde ud af, hvor kopimaskinen står, blive oprettet på skolens netværk og så videre.

5)     Ledelsen bør desuden tage en opfølgende samtale med den nye lærer kort tid inde i skoleåret. 

"Håndbogen er mit bidrag til at vi kan beholde de gode, unge lærere i folkeskolen, frem for at de giver op og i stedet læser videre, som jeg synes mange af vores dygtige studerende gør", fortæller Tine Brock. "Jeg tror ikke, der er ret mange arbejdspladser, hvor man bliver så bombarderet første dag, man møder op. Og det fortsætter. Så håber jeg at det er en støtte, at kunne læse, at sådan er det for alle - og det bliver bedre".

Det vigtigste er at bede om hjælp

Men faktisk er Tine Brocks vigtigste budskab til de nyuddannede et helt andet, understreger hun.

"Bed om hjælp. Mange nyuddannede kommer ud og tænker, at nu skal de vise sig ansættelsen værdig, det skal bare fungere. Nyuddannede kan synes at det er svært hele tiden at skulle bede om hjælp og de kan være bange for at ledelse og kollegaer synes de fejler. Det forventer det perfekte af sig selv og regner med at det gør kollegaerne også. Men det tror jeg ikke at kollegaerne gør. For vi har jo alle sammen prøvet at være nye og overvældede."

Ingen resourser til at hjælpe de nye i gang

Lærer og konsulent Trine Bek Gold mener ligesom Tine Brock, at der skal gøres noget for at hjælpe nyuddannede lærere bedre i gang. Hun oplever, at skolehverdagen er så presset, at der ikke er tid eller resurser til at tage imod de nye på arbejdspladsen. Derfor har hun lavet et online mentorforløb for nye lærere.

"Hvis man står som skole og har en nyuddannet ansat - og hele kommunen har måske fire nyuddannede ansat - hvor meget kan man så sætte af til at løse den opgave, det er at tage ordenligt imod dem?" spørger hun retorisk.

På Facebook har Trine Bek Gold åbnet en facebookgruppe for nyuddannede lærere med omkring 590 medlemmer. I gruppen oplever hun at der er kæmpe behov for at have et sted at stille de spørgsmål, man måske ikke har lyst til at stille et rutineret team, "uanset hvor søde og åbne, de er" som hun formulerer det.

Trine Bek Golds har nu også etableret et online mentorforløb mod betaling. Men egentlig ville hun ønske, at forløbet var overflødigt.

Burde være en kommunal opgave

"Hvis det var op til mig, så skulle der være en mentor til alle nyuddannede lærere i alle kommuner, for overgangen fra den meget teoretiske læreruddannelse til at stå i den klasse med 27 elever, er et chok for alle" siger hun. "Eller der skulle komme almindelige, aktive lærere ind på læreruddannelsen og undervise de studerende, for eksempel en workshop en gang om måneden. Med det skal være praksisorienteret. Det må endelig ikke være en, som står og fyrer mere teori af."


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
356 andre er allerede tilmeldt