Forskning Læreruddannelsen
5   38

Nye lærere vil have mere praksis i uddannelsen - men forsker advarer

De nyuddannede lærere i en ny undersøgelse tror, at det ville være nemmere at være ny lærer, hvis læreruddannelsen var meget mere praksisrettet. Men det er ikke nødvendigvis en god ide, lyder det fra en forsker bag undersøgelsen.

"Jobbet er en total modsætning til selve uddannelsen. Det er virkelig en joke".

Sådan lyder det fra en lærer i en ny undersøgelse af, hvordan det er at være ny lærer i folkeskolen. Her har 107 lærere med mindre end fire års erfaring blandt andet sat ord på, om læreruddannelsen gjorde dem ordentligt klar til lærerjobbet.

UNDERSØGELSER AF LÆRERES OG LÆRERSTUDERENDES OPLEVELSE AF LÆRERJOBBET

Forskerne Nana Vaaben, Pia Rose Böwadt og Rikke Pedersen fra Ledelse, Organisation og Forvaltning på Videreuddannelsen på Københavns Professionshøjskole har de senere år gennemført en serie af kvalitative spørgeskemaundersøgelser om lærernes oplevelse af deres eget arbejdsliv.

Alle undersøgelserne bygger på spørgeskemasvar, hvor de deltagerne har svaret på et begrænset antal åbne spørgsmål. Denne gang er der spurgt lærere med max fire år i folkeskolen. 107 har deltaget i undersøgelsen, og deltagerne er efterspurgt via et indlæg på folkeskolen.dk. Opslaget er blevet delt på de sociale medier, bl.a. via Danmarks Lærerforening.  

Læs om de tidligere undersøgelser her:

Verdens bedste job, som mange lærere ikke holder til

Ny undersøgelse: De nuværende lærerstuderende vil det praksisnære

Undersøgelse: Kommende lærere risikerer også at brænde ud

Forskning: Stram styring får lærere til at forlade folkeskolen

Lærere forlader folkeskolen for at få tid til at gøre jobbet professionelt

Undersøgelse: Fremtidens lærere frygter folkeskolen

Forskere: Mere skolepolitik i læreruddannelsen kan mindste lærerflugt

Og her lyder et markant nej fra størstedelen de nye lærere. Læreruddannelsen har ikke i tilstrækkelig grad givet dem værktøjer til at tackle lærerjobbet, lyder det fra de nye lærere. De peger blandt andet på, at de gerne vil have været bedre klædt på til forældresamarbejdet, konflikthåndtering, indberetninger, sorghåndtering, brug af digitale systemer, brug af Aula, undervisningsplaner og karaktergivning.

"Det er nogle meget konkrete ting, de ofte peger på, at de gerne ville have lært eller hørt om på uddannelsen. Enkelte er så kritiske over for uddannelsen, at de mener, at den stort set ikke kan bruges til noget", fortæller docent, ph.d., Pia Rose Böwadt, der sammen med docent, ph.d., Nana Vaaben står bag undersøgelsen.

Artiklen fortsætter under banneret

Som at blive kastet i vandet uden at kunne svømme

Pia Rose Böwadt fortæller, at de nye lærere beskriver, at læreruddannelsen burde have langt større fokus på de opgaver og udfordringer, lærerne konkret står med ude i folkeskolen. Stod det til dem, skulle uddannelsen have givet dem konkrete redskaber, man kan "tage med i lommen og bruge direkte i undervisningen", som en lærer formulerer det.

Uden konkrete redskaber føles det nemlig "lidt som at blive kastet i vandet uden at kunne svømme", lyder det fra en anden lærer i undersøgelsen. Ønsket fra de nye lærere kommer langt fra bag på Pia Rose Böwadt.

"Det har de lærerstuderende og nye lærere altid sagt. Hvis vi kigger på evalueringer af læreruddannelsen tilbage til 1980'erne, blev der også efterlyst mere praktik, praksisnær undervisning og redskaber. Det er helt forståeligt. For de bliver kastet ud i en virkelighed, hvor de hele tiden skal foretage valg og bliver mødt af nye udfordringer", siger hun.

Bør ikke give dem, hvad de ønsker

Pia Rose Böwadt og Nana Vaaben står selv bag to undersøgelser blandt lærerstuderende, og her lød ønsket ligeledes, at der bør indføres mere praktik og mere praksisnær undervisning. Men trods det klokkeklare ønske anbefaler de to forskere politikerne ikke at lytte for meget efter.

"Det gode spørgsmål er, om man skal give dem det, de ønsker. Lige nu har vi en uddannelsesminister, der ønsker en mere praksisnær uddannelse. Men faktisk peger rigtigt mange undersøgelser på, at det ikke er løsningen. Rigtigt meget peger fx på, at det ikke handler om mere praktik, men om bedre praktik", fortæller Pia Rose Böwadt.

LÆRERUDSAGN FRA UNDERSØGELSEN

Oplever du at læreruddannelsen har klædt dig på til jobbet - hvorfor, hvorfor ikke?

"På uddannelsen brugte man lang tid på at nørde undervisningsforløb. Det er der sjældent tid til på mit arbejde. Her går tingene meget hurtigt, og tit bliver jeg nødt til at planlægge mine kommende lektier, mens jeg har undervisning. Det er meget stressende ikke at kunne være til stede".

"Det der er svært er, at ingen på læreruddannelsen har forberedt mig på, hvor mange kasketter det at være lærer kræver. Jeg er både lærer, pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske (især i disse tider), familierådgiver, chef, tovholder osv. osv. Så for mig er det at være ny lærer både rigtig svært men også vanvittig givende, spændende og skønt"

"At der er så lidt fra uddannelsen, der kan bruges i lærerlivet. Undervisning er så lillebitte en del af det samlede lærerjob, og følelsen af magtesløshed overfor forældresamarbejde, kendskab til konkrete it-værktøjer, elevplaner, stressede kollegaer og manglende støtte er overvældende" 

"Alt det man ikke lærer på uddannelsen, men som fylder i hverdagen. Svære forældresamtaler, konflikter mellem elever, kopimaskiner og it generelt, samarbejde med ledelsen, samarbejde med andre faggrupper fx pædagoger" 

Teorien har stor betydning for lærernes autonomi

I undersøgelsen nævner de nye lærere slet ikke læreruddannelsens forskningsforankring. Men ifølge Pia Rose Böwadt vil det ikke være en fordel, hvis uddannelsen skar ned på den teoretiske del.

"Hvis man slækker på den teoretiske del og siger, at det skal være mesterlære, vil det være skadeligt for lærerprofessionen. For den distance, der ligger i den teoretiske del, er den, der skal gå ind og sikre lærernes autonomi".

"En lærer skal ikke kun socialiseres ind i en gældende praksis og en bestemt forståelse af, hvad der fx lige nu opleves som god undervisning. En lærer skal kunne orientere sig i skiftende syn på undervisning og ikke mindst selv være med til at udvikle og forny undervisningen og tage livtag med de mange forskellige udfordringer, man møder i skolen", siger hun.

Undgå polarisering mellem teori og praksis

Pia Rose Böwadts råd til uddannelsesministeren og forligskredsen bag læreruddannelsen være at passe på med alene at styrke uddannelsen kobling til praksis.

"Det er vigtigt, at der ikke er en polarisering mellem teori og praksis på uddannelsen. Fx er der en forestilling af, at teorien foregår på uddannelsen, og at praksis er i praktikken. Vi skal gøre det tydeligere, at der er praktik og teori begge steder. Der hersker fx en misforståelse af, at praktiklærerens rolle er som den, der kun har med den praktiske del at gøre. Når taler om materialer, maskiner, indberetningsskemaer, testmaterialer, handler det fx om, at det er nødvendigt at skelne mellem, hvordan man anvender redskaberne, og hvordan man reflekterer over eller begrunder valgene".    


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
430 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
210 andre er allerede tilmeldt