En engageret lærer betyder meget positivt for elevernes præstationer, mens det ikke betyder noget om læreren er linjefagsuddannet eller ej, sagde professor Peter Allerup ved præsentationen af Timss-undersøgelsen for 4. klasseselever i matematik og natur/teknologi.
En engageret lærer betyder meget positivt for elevernes præstationer, mens det ikke betyder noget om læreren er linjefagsuddannet eller ej, sagde professor Peter Allerup ved præsentationen af Timss-undersøgelsen for 4. klasseselever i matematik og natur/teknologi.

Timss: Klassestørrelse og linjefag betyder ikke noget klart

En engageret lærer betyder meget for elevernes præstation, mens antallet af timer i faget og om læreren har linjefag eller ej ikke viser en sammenhæng med elevpræstationerne i Timss. Derimod betyder støj og forstyrrelser i timen rigtig meget negativt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På den positive skala betyder en engageret lærer i faget meget. Det samme gør elevens selvtillid i faget og forældrenes interesse, forklarede professor Peter Allerup på DPU, da Timss-undersøgelsen 2015 om matematik og natur/teknologi blev præsenteret i dag. Det er 4.-klasses-elever, der er blevet testet. 3700 elever fra 193 skoler har deltaget i Timss.

På den negative side betyder forstyrrende og afbrydende elever rigtig meget for præstationerne. Hele 33 point er der i forskel på elevernes præstationer, afhængigt af om lærerne har svaret, at de slet ikke føler sig begrænset af forstyrrende elever eller at de føler sig meget begrænset af elevstøj. Lærerne bruger simpelt hen for meget tid fra undervisningen til bekæmpelse af uro.

Læs mere

Læs en sammenfatning af Timss

Læs hele Timss-rapporten

Powered by Labrador CMS