#inklusion
1   27

Gør som mere end 100 andre: Råb op om, hvordan du oplever inklusionen

Er du eller andre omkring dig kommet i klemme i den inkluderende folkeskole? Indtil videre har flere end 100 delt deres personlige historie om #inklusion. Hvordan oplever du inklusionen?

"Hvor er det godt, at der er nogle, der tør sige det".

Artiklen fortsætter under banneret

Det fik kredsformand i Ringsted-Sorø Lærerkreds Lise Vadsager at vide fra mange omkring sig, efter hun i et indlæg på folkeskolen.dk fortalte om en ekstremt presset hverdag i skolen.

En hverdag, hvor den unge lærer med stresssymptomer græder, når han går hjem fra arbejde og ikke længere tåler høje lyde, fordi en niårig elev dagligt slår de andre børn og lærerne. 

En hverdag, hvor selv den ældre lærer trods stor erfaring reagerer med afmagt, desperation og stress, fordi hun har en klasse med seks børn med diagnoser.

Og de to historier er på ingen måde enestående.

Hverdagen i folkeskolen er i dag mange steder præget af vold og trusler. Tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser, at halvdelen af lærerne og pædagogerne har været udsat for fysisk vold på ét år. Og endnu flere har været udsat for trusler om vold.

Ifølge lærerne selv er en fejlslagen inklusion den primære årsag til den megen vold og til, at mange børn og voksne oplever en hverdag, der gør dem utrygge og syge.

Folkeskolen har siden starten af november givet ordet til nogle af de mange, der er kommet i klemme i folkets skole. 

Redaktionen har opfordret alle, der selv har oplevet - eller kender andre, der har oplevet - at komme i klemme til at melde sig på banen. Og det gør vi stadig! 

I skrivende stund har Folkeskolen bragt 12 forskellige personlige fortællinger i artikelform. Læs dem her:

22 personer - flest lærere - har selv skrevet om deres oplevelser eller holdning i indlæg på folkeskolen.dk. Og mange bidrager med oplevelser og holdninger i kommentarsporet under artiklerne og indlæggene. Du finder nogle af de mange indlæg herunder:

Herudover har flere end 70 i skrivende stund indsendt deres personlige oplevelse til redaktionen via Folkeskolens formular eller den til formålet oprettede mail inklusion@folkeskolen.dk.

Bliv endelig ved med det. Og prik gerne din kollega eller bekendt på skuldrene, hvis du kender nogle, de har en historie, der bør deles med andre.

Problemerne skal frem i lyset. Eller som Lise Vadsager har sagt det:

"Jeg tror ikke, at problemerne går over ved ikke at tale om dem. Vi har et problem med inklusionen i dag, og vi er nødt til at tale om det".

Hvilke perspektiver mangler?

Lærer og forældre Erik Rene Nielsen skriver i et indlæg, at han "savner en konstruktiv og nuanceret tilgang".

Erik Rene Nielsen savner, at der bliver plads til "de stemmer, der er lykkedes", og stemmer, "der forsvarer de svage og udsatte, som på flere planer ikke magter at have en stemme i debatten".

Og så efterspørger han succeshistorier. Men som chefredaktør Hanne Birgitte Jørgenen skriver i sit svar:

"Det kan ikke nytte, at vi af angst for at reducere kompleksiteten tier med de udfordringer, som plager folkeskolen - ikke på grund af elever med problemer, men på grund af mangel på støtte og midler, der skulle få den store inklusionsøvelse til at lykkes. Det blev en spareøvelse og det er på tide, at der bliver råbt op om det".

Spred hashtagget #inklusion 

Folkeskolen forholder sig løbende til de mange indsendte oplevelser, så vi kan producere artikler, der viser omverdenen, hvordan det står til. Du kan følge med på folkeskolen.dk under emneordet #inklusion. Du finder emnesiden her.

Det er ikke tilfældigt, at navnet på serien indeholder et hashtag. Det er for at skabe et sted, hvor lærere, pædagoger, elever, forældre og andre i og omkring skoler kan skrive og dele, hvad de oplever af konsekvenser ved den inkluderende folkeskolen.

Endnu er hashtagget imidlertid ikke slået igennem på hverken Facebook eller Twitter. Lærer Tina Søndergaard er en af de få lærere, der har brugt hashtagget. På Twitter opfordrer hun andre til at dele deres fortællinger. 

Det samme gør lærer Karin Hansen, som på Twitter kalder sig for en "til tider højtråbende folkeskolelærer". 

Vær med til at dele, hvad du ser af udfordringer, når den inkluderende folkeskole fejler og husk altid hashtagget #inklusion. På den måde er du med at sprede budskabet om, at der er brug for at tale højt om udfordringerne i skolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.186 andre er allerede tilmeldt
HVAD HAR DU OPLEVET?

Er du selv som lærer eller kender du elever, som er kommet i klemme? Hjælp Folkeskolen med at kaste lys over inklusion - del din personlige oplevelse eller send os et tip på inklusion@folkeskolen.dk  eller via formularen:

Del din oplevelse her