Firewalls, overvågning af computere og flere eksamensvagter
er nogle af de initiativer, de danske folkeskoler tager for at forebygge snyd
ved afgangsprøverne.
Den
teknologiske udvikling går hurtigt, og AI-redskaber som ChatGPT gør det nemmere
for eleverne at få hjælp til skoleopgaver. Men hvor stort er problemet med snyd
ved folkeskolens afgangsprøver egentlig?
”Jeg
ser det ikke som et kæmpe problem, men jeg tror, at der er flere, der kan
snyde, fordi det kan være sværere at blive opdaget”, siger dansklærer på
Virupskolen i Aarhus Trine Hemmer-Hansen.
En
undersøgelse foretaget af fagbladet Folkeskolen blandt 1.276 af Danmarks
Lærerforenings medlemmer viser, at næsten hver tredje lærer, der har været
censor, eksamensvagt og/eller eksaminator, oplever, at der er mere snyd ved
afgangsprøverne i dag end tidligere. Lidt under halvdelen vurderer, at der ikke
er mere snyd i dag.
Samtidig
svarer en femtedel, at skolen, de arbejder på, har iværksat særlige tiltag for
at forebygge snyd. Lidt under en fjerdedel svarer, at der ikke er iværksat
sådanne tiltag.
Det
er blandt andet initiativer som apps, der overvåger elevernes computere i
realtid, vagter i forberedelseslokalet, flere vagter til skriftlige eksaminer
og firewalls, der spærrer specifikke hjemmesider som ChatGPT og sociale medier.
Lige nu måler vi ikke det, vi tror, vi måler. Vi tester ikke elevernes evne til at fordybe sig. Vi tester deres evne til at huske det, som AI siger, at de skal sige.
Thomas Balle Roswall, lærer på Nordsjællands Efterskole
”Mobiler
skal være på flytilstand. Skærme skal være vendt ind mod midten af lokalet, så
man kan se dem hele tiden. Vi tjekker op på mistanker om snyd via kommunens
it-afdeling. Vi ’snyder’ eleverne ved at sige, at netværket er overvåget, så vi
kan se, hvis de tilgår noget, de ikke må”, fortæller en af de adspurgte i
undersøgelsen.
”Vi
forsøger at sætte firewall op på dagen, så eleverne ikke har lige så stor
mulighed for at tilgå uønskede sider som for eksempel ChatGPT”, svarer en
anden.
Sværere for lærerne at opdage snyd
Skolen, som Trine Hemmer-Hansen arbejder på, har indført
forskellige regler, der gør det sværere at snyde til de skriftlige prøver.
For
eksempel har lærerne mulighed for at tjekke historikken for opgavedokumentet.
Eleverne afleverer mobilerne, inden prøven begynder, så de ikke kan
kommunikere, når de er på toilettet. Computere skal vende mod eksamensvagterne.
Alle skal aflevere i et specifikt program, så man blandt andet kan se, om der
er blevet kopieret store mængder tekst ind.
Lærerne
kommer dog ikke i berøring med de afleverede opgaver, da det siden 2016 kun har
været en beskikket censor, der vurderer de skriftlige opgaver. Dermed er det
sværere for lærerne at vurdere, om elevernes opgaver ligger langt fra deres
almindelige niveau.
Syv eksempler på tiltag mod snyd
- Flere
eksamensvagter til de skriftlige prøver
- Anvendelse
af programmer, der lader skolen se historikken
- Firewall
eller lignende, der kan blokere for specifikke hjemmesider
- Øget
kontrol over, hvilke hjemmesider elever tilgår
- Mobiler
må ikke komme med ind i forberedelses- og eksamenslokalet
- Ekstra
klar kommunikation over for eleverne i forhold til reglerne
- Grupper
for elever med eksamens- eller præstationsangst.
Trine
Hemmer-Hansen mener, at lærerne vil studse over det, hvis deres elever går
flere karakterer op. I det tilfælde kan de få adgang til eksamensopgaven for at
tjekke den.
”Jeg
har ikke oplevet det. Men hvis der er en elev, hvis karakter undrer mig, så vil
jeg undersøge det nærmere. For jeg mener, at de skal have, hvad de fortjener”,
siger Trine Hemmer-Hansen.
ChatGPT udvikler sig hurtigt
Dansklærer Thomas Balle Roswall fra Nordsjællands Efterskole
mener ikke, at det er realistisk, at lærerne vil tjekke opgaven.
”Jeg
tvivler på, at der er ret mange lærere, der vil undersøge, hvorfor eleven har
fået en så god karakter. Jeg tror bare, at de vil tænke, at eleven havde en god
dag”, siger Thomas Balle Roswall og tilføjer:
”Selv
hvis lærerne undersøger det, hvad vil de så gøre? Hvordan vil de bevise, at der
er brugt AI? Den tekst, AI har skrevet, er unik – den findes ingen andre
steder. Det bliver ord mod ord, og man dumper trods alt ikke elever på
mistanker”.
Han
mener, at adgangen til AI har ændret mulighederne for at snyde markant. Hvis en
elev beder AI om at producere en opgave og prompter den, så opgaven bliver
skrevet som en 16-årig, er det ikke muligt at spore, at den er skrevet af
kunstig intelligens – selv ikke for AI’en.
”Der
er sket en stor udvikling bare det seneste år. AI-redskaberne er blevet meget
bedre, særligt på dansk. Det er for naivt at tro, at det ikke bliver brugt”,
siger Thomas Balle Roswall.
Er
det muligt at bruge ChatGPT til den skriftlige prøve uden at blive opdaget?
”Jeg
tror bestemt, at snyd bliver opdaget i nogle situationer. Men det er ikke
umuligt, og jeg tror, at sandsynligheden er større til de mundtlige prøver”.
AI kan bruges til forberedelse
Til de mundtlige eksaminer vil der være forskellige muligheder
for at omgå reglerne i de forskellige prøveformer. Til prøveform B i dansk, som
er den mest benyttede, trækker eleverne et fordybelsesområde, og så har
vedkommende halvanden til to måneder til at forberede sig på en analyse af en
prøvetekst, som skal vare ti minutter. Efterfølgende er der yderligere ti
minutters samtale om teksten, hvor eleven kan uddybe analysen.
I
fordybelsesperioden er det ikke muligt at kontrollere, hvilken hjælp de får til
at forberede sig. Men Trine Hemmer-Hansen mener, at det er hendes opgave at
opdage, om eleverne selv har lavet analysen.
Jeg ser det ikke som et kæmpe problem, men jeg tror, at der er flere, der kan snyde, fordi det kan være sværere at blive opdaget.
Trine Hemmer-Hansen, lærer på Virupskolen
”Jeg
kender mine elevers kompetencer, og hvis de pludselig leverer en analyse på et
helt andet niveau, end de plejer at præstere på, så har jeg mulighed for at
bede dem om en uddybning. På den måde kan jeg vurdere, om de selv har lavet
analysen eller ej”, siger Trine Hemmer-Hansen.
Thomas
Balle Roswall mener ikke, at det er muligt at identificere, om eleven har
forberedt sig med hjælp fra AI.
”Lige
nu måler vi ikke det, vi tror, vi måler. Vi tester ikke elevernes evne til at
fordybe sig. Vi tester deres evne til at huske det, som AI siger, at de skal
sige”, siger læreren.
Brug af AI er imod reglerne
Nogle vil argumentere for, at prøveform B altid har givet
eleverne mulighed for at få hjælp fra omverdenen. Hvordan er det anderledes nu,
hvor AI er kommet ind i billedet?
”Man
kan godt argumentere for, at eleverne er blevet mere ligestillede. Hvis eleven
har forældre, der selv er dansklærere eller akademisk uddannede, så vil eleven
sandsynligvis få mere kvalificeret hjælp derhjemme”, siger Thomas Balle
Roswall.
Men
det er ikke tilladt at bruge AI-værktøjer til afgangsprøverne i grundskolen. I
maj 2023 nedsatte Børne- og Undervisningsministeriet en ekspertgruppe, der
skulle undersøge konsekvenserne ved at bruge ChatGPT og andre AI-værktøjer
blandt andet til afgangsprøverne i grundskolen.
Da
deres anbefalinger kom i april 2024, opfordrede de blandt andet til, at
prøveformer, der gør det muligt at snyde, skal begrænses. Samtidig skal
prøveformerne kunne ændres hurtigt og tidligere, så det tilpasses ny teknologi.
Thomas
Balle Roswall mener, at Børne- og Undervisningsministeriet burde lave
prøveformen om. Samtidig understreger han, at det er vigtigt, at lærerne står
sammen i at understrege, at der er brug for forandring.
”Hvis
vi siger til ministeriet, at brugen af AI til de mundtlige prøver gør eleverne
mere ligestillede, så kan vi jo ikke forbyde AI. Så skal vi i stedet tillade AI
og så ændre prøven”, siger læreren.
Thomas
Balle Roswall opfordrer alle lærere til selv at afprøve AI-redskaberne, så de
forstår, hvor avancerede de er.