Folkeskolens leder
Censor skal også honoreres
Lærere er begejstrede for at være censor.
I
en ny undersøgelse foretaget af fagbladet Folkeskolen fortæller 92
procent af de lærere, der har været kommunal censor inden for de seneste tre
år, at de har oplevet censorrollen som positiv eller meget positiv. Samme svar
lyder fra 85 procent af de lærere, der er udpeget af Børne- og
Undervisningsministeriet som beskikkede censorer.
At
være censor beskrives som et frisk pust. Mange lærere finder den sparring og
inspiration i at være censor på andre skoler, som de kan savne i hverdagen.
Opgaven ligger på et træls tidspunkt for mange lærere, fordi det er oven i
forberedelsen af afgangsprøver for deres egne klasser. Men langt de fleste er
glade for at være censor alligevel.
Bare fordi man elsker en opgave, så skal man ikke arbejde gratis.
Det
ligner en ren solstrålehistorie. Men den har en skyggeside. Og den er vigtig,
selv om det måske kan lyde lidt fagforeningskedeligt: Der er nemlig hverken nok
timer eller løn til at dække den indsats, det kræver at være censor.
Det
er meget forskelligt fra kommune til kommune, hvor mange timer en lærer får
tildelt til at være kommunal censor. Halvdelen af censorerne i fagbladet Folkeskolens
undersøgelse har været nødt til at bruge mere tid, end der var afsat.
Der
har også været uklarhed om, hvornår lønnen til de beskikkede skriftlige
censorer udbetales.
Samlet
er der brug for klare regler og rammer. Det er unfair og uigennemskueligt, som
censorrollen honoreres i dag. Det er spild af hjerteblod. Bare fordi man elsker
en opgave, så skal man ikke arbejde gratis.
Har du et tip, en tanke eller en personlig oplevelse, som redaktionen bør kende eller undersøge? Så skriv til os på folkeskolen@folkeskolen.dk
Vores journalistik starter i din hverdag.