Blog
9   71

Inklusionen – vælter nogle dage min verden!

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


At komme hjem fra arbejde - energiforladt og følelsen af ikke at kunne slå til. Mangel på viden – både pædagogisk og didaktisk. De dage hvor lærerrollen går fra at være professionel til at være personlig.

 

2012 – et skælsættende år for folkeskolen

Artiklen fortsætter under banneret

Et år hvor en vanvittig idé bliver til virkelighed. Regeringen og KL bliver enige om at 96% af alle grundskoleelever skal gå i en almindelig folkeskoleklasse.

Denne idé blev dog droppet i 2016, men i 2017 gik 95 % i almindelige folkeskoleklasser.

Hvorfor denne ide?

Der ligger helt sikkert lange begrundede rapporter bag inklusionstanken, som formodentlig er udarbejdet af konsulenter (og måske enkle økonomer!).

I inklusionstanken er der også gode, smukke tanker – men det virker bare ikke altid i den virkelige verden.

Den verden uden rapporter og konsulenter. Den verden med børn, som skal inkluderes i en almindelig klasse. Den verden, hvor vi som lærere, står uden viden – hverken pædagogisk eller didaktisk til denne udfordring. Den verden, hvor ressourcerne ikke følger med de børn, som skal inkluderes.

Når man ikke kan slå til

Jeg står i en undervisningssituation, hvor jeg går fra at være professionel til at være personlig lærer. De elever, som driver mig derud, er ofte elever, som er inkluderet. Det er forskellige begivenheder, der trigger situationerne. Hvis jeg bliver skubbet, skal skille elever ad som er oppe at slås eller sproget bliver uacceptabelt, så bliver jeg den personlige Mette og ikke den professionelle lærer.  

Hvorfor? Fordi jeg ikke ved bedre – har hverken pædagogisk eller didaktisk viden i disse situationer.

Når man står alene

I de situationer, hvor det hele eksplodere, er der mange ting på spil. De involverede, resten af klassen og én selv. Situationen skal tackles, undervisningen skal i gang (igen), forældre, arbejdsmiljørepræsentanten og ledelse skal underrettes, alt efter hændelsens alvorlighed skal den registreres.

Efter sådanne oplevelser er man flad, mast, opgivende og desillusioneret. Men dagen går videre med mere undervisning og egen familie. Disse dage forbander jeg inklusionen og min verden vælter.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.367 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.140 andre er allerede tilmeldt
HVAD HAR DU OPLEVET?

Er du selv som lærer eller kender du elever, som er kommet i klemme? Hjælp Folkeskolen med at kaste lys over inklusion - del din personlige oplevelse eller send os et tip på inklusion@folkeskolen.dk  eller via formularen:

Del din oplevelse her