Forskning

På emu.dk/grundskole/praksisfaglighed er der masser af inspiration at hente til at arbejde praksisfagligt i fagene.
På emu.dk/grundskole/praksisfaglighed er der masser af inspiration at hente til at arbejde praksisfagligt i fagene.

Ny inspiration: Sådan kan man arbejde praksisfagligt i alle fag

Vejledninger, refleksionsværktøjer, videoer og en vidensopsamling fra et stort udviklingsprojekt om praksisfaglighed i skolen er endelig offentliggjort. Projektet var en del af den politiske aftale, og der er masser af konkret inspiration at hente.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre nye lov har gennem de seneste tre år indført praksisfaglighed som en dimension i alle skolens fag. Men hvordan det skulle foregå, og hvad begrebet praksisfaglighed egentligt dækker over, har været uklart for mange. Lovene, der blandt andet indførte en praktisk uddannelsesparathedsvurdering og et praktisk-musisk valgfag i 7.-8. klasse med afgangsprøve, bød også på et udviklingsprojekt om praksisfaglighed i folkeskolen. Projektet er afsluttet, og resultaterne er netop blevet offentliggjort på emu,dk som et lille univers af inspiration og konkrete værktøjer.

Der er også udviklet otte fagcases og videoer til specifikke fag. På den måde kan man altså finde konkret inspiration udviklet på konkrete skoler til matematik, dansk, naturfag, fremmedsprog, håndværk og design, tværfaglige forløb, projektopgaven i 9. klasse og OSO i 10. klasse.

Mere om praksisfaglighed

Folkeskolen Forskning har sat fokus på praksisfaglighed. Folkeskolen  i denne uge indeholder interview med lektor Julie Borup om dette projekt, interview med ph.d. Anne Kirketerp, som forsker i, hvordan crafting kan forebygge stress, angst og depression og styrke elevernes læring, en  reportage fra Auning Skole, der har taget praksisfagligheden til sig og bruger det i mange fag, et overblik over, hvordan det har set ud med praktiske fag i skolen gennem tiden samt en præsentation af ph.d. Mikkel Hjorths forskning i designliteracy.

Powered by Labrador CMS