Magnus Tække Lærke og Leonor Dall fortalte om historie og samfundsfag fra elevernes synsvinkel.

Elever: Husk nu verden udenfor klasselokalet

Historie- og samfundsfagslærerne løb en kalkuleret risiko, da de på årets Falihos-konference spurgte to elever om deres mening om de to fag. De vil have mere kobling til verden uden for klasseværelset. Og det er klart lettest for samfundsfag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med et print af Karl Marx på T-shirten og en hipsterudgave af filosoffens imponerende fuldskæg bød Falihos' formand Dennis Hornhave velkommen i Arbejdermuseets festsal. Hans budskab var blandt andet, at historie- og samfundsfaget skal gøre op med akademiseringen.

"Vi uddanner ikke historikere og politologer. Vi skal sørge for, at vores fag også er relevant for de af vores elever, der skal være tømrere, chauffører og sælgere" sagde han, inden han forlod talerstolen med ordene "Kammerater - rigtig god årskonference".

Eleverne tager ordet

Det blev så startskuddet til at slå ørerne ud og lytte til eleverne, der var repræsenteret af Leanor Dall og Magnus Tækker Lærke, begge aktive i foreningen Danske Skoleelever. De var inviteret for at give deres ud på, hvordan undervisningen i historie og samfundsfag bør se ud.

"Historieundervisningen er bedst, når den kan relateres til noget virkeligt og når du ved, hvorfor det er, at du skal lære netop dette her", var Leonor Dalls bud.

Danske skoleelever ikke værd at lytte til

"Ja, og når den giver dig noget at tænke over" supplerede Magnus Tækker Lærke. "Den gode historie- eller samfundsfagslærer kobler fagenes mange fakta med det praktiske og hverdagagtige. Jeg har for eksempel haft et forløb op til det amerikanske valg, hvor vi havde om USA's rets- og valgsystem, og hvor vi sluttede af med selv at skulle stemme, som om vi var amerikanere. Det gjorde stoffet helt vildt nærværende".

Leonor Dall fremhævede desuden lærerens betydning for elevernes engagement:

"Læreren i faget skal selv være personligt interesseret i emnet og kunne fortælle os elever hvorfor det er vigtigt, at vi lærer det her" mente hun, og sagde også, at det desværre ikke er alle lærere, der løfter den opgave lige godt.

Bachelor: Nærmiljøet kan gøre historien vedkommende for elever

Oplevelser virker

Både Leonor Dall og Magnus Tækker Lærke fremhævede ture ud af huset som højdepunkter fra deres skoletid. De nævnte udflugter til henholdsvis Dybbøl Banke og en bunker fra Anden Verdenskrig som eksempler på historieundervisning, der har gjort indtryk på dem.

Prisvinder: Udeundervisning motiverer eleverne i historie

"Det her med at komme ud opleve historien på egen krop, det gør en forskel" fremhævede Magnus Tækker Lærke. "Man kan selvfølgelig ikke tage ud i hver time. Men vi har fem sanser, og jeg synes godt at lærerne kunne være bedre til at inddrage andet end høresansen. Undervisningen må ikke være lange monologer fra læreren af."

Mere samfundsfag, tak

På spørgsmålet om, hvorvidt historie og samfundsfag fylder nok på skoleskemaet, var svaret fra de to elever "tja..." og "nej!"

"Hvad angår historiefaget, så ved jeg ikke om flere timer er vejen frem", sagde Leonor Dall. "Jeg vil hellere diskutere kvaliteten af undervisningen i de timer, der er, end forlange mere historie på skemaet".

"Men samfundsfag er et supervæsentligt fag, fordi vi alle sammen er en del af demokratiet, uanset hvad vi kommer til at lave efter folkeskolen. Samfundsfag er dér, hvor du får den viden, der gør, at du kan deltage i demokratiet" sagde Magnus Tækker Lærke. "Det er derfor, Danske Skoleelever ønsker at samfundsfag kommer på skemaet langt tidligere end i dag, selvfølgelig tilpasset til yngre børns niveau."

Danske elever har en førsteplads i demokratiforståelse

"Det er blandt andet derfor, vi er her og taler til jer lærere i dag", sagde Leonor Dall til de forsamlede lærere.

"Det er jer, der står i alle klasselokaler hver dag, så der er jer, der kan gøre en forskel for de elever, der ikke rigtigt kommer med som tingene er i dag. Det kan lyde som en ansvarsfralæggelse, men det mener jeg ikke,  at det er. Det handler om, at vi satser på vores lærere".