Uden en særlig vejledningsindsats bliver elever i specialundervisning behandlet ulige i uddannelsesvejledningen, fremhæver Special Skills.
To aktører ønsker penge til deres arbejde med unge i specialtilbud
Både STU-foreningen Consentio og Special Skills skal mødes med skolepolitikerne på Christiansborg med et budskab om, at der er brug for flere penge til området. Men deres ønsker peger i hver sin retning.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
I morgen torsdag får først Foreningen Special Skills og dernæst STU-foreningen
Consentio foretræde i Folketingets børne- og undervisningsudvalg. De møder
uafhængigt af hinanden, men kredser begge om STU-området.
Annonce:
For Consentio handler det om at
sikre sig en million kroner til foreningens arbejde, hvor det især fylder, at
alle
udbydere af STU-tilbud nu skal have en kvalitetsaftale med en kommune.
”Vi bruger mange kræfter på at få
ledere, vejledere, kommuner og ministeriet til at tale sammen, så de får en
fælles forståelse af, hvordan de kan løfte STU-tilbuddene. Vi arbejder
frivilligt i foreningen ved siden af, at vi er aktive ledere til hverdag, så vi
har brug for et professionelt sekretariat til at sikre kvaliteten på STU”, uddyber
Per Saaby, som er formand for Consentio og direktør for Fontanaskolen i
København.
Vil have vurderet de unges
arbejdsevne
Consentio har længe oplevet, at der
er stor forskel på, hvordan kvalitetsaftalerne bliver udmøntet i kommunerne.
Annonce:
"Lige nu er der 98 fortolkninger af lovgivningens retningslinjer," siger Per Saaby.Privatfoto
”Vi ser gerne, at det bliver mere
ens, så de unge kan få ensartede tilbud, uanset hvor de bor. Det kæmper vi for.
Lige nu er der 98 fortolkninger af lovgivningens retningslinjer, fordi der ikke
er skrappe krav til indholdet på STU. Samtidig er der stor forskel fra kommune
til kommune på, hvilken støtte unge kan få”, siger Per Saaby.
Han bruger selv en
del tid på at tale med både kommuner og skoler om, hvordan de kan løfte
kvalitetsaftalerne.
Per Saaby ser også, at
beskæftigelseslovgivningen sætter et tydeligere aftryk på
kvalitetsaftalerne, fordi kommunerne vil have vurderet de unges arbejdsevne.
”Det er relevant for mange elever
at fortsætte i job efter endt STU, men det har aldrig været meningen, at uddannelsen
udelukkende skal bruges til at gøre eleverne parate til arbejdsmarkedet. Der er
for eksempel ingen nedre grænse for, hvor dårligt fungerende en elev må være
for at kunne få bevilget en STU”, siger Consentio-formanden.
Annonce:
Kommuner vil have STU til reduceret
takst
Mange kommuner vil samtidig have
STU til reduceret takst. Men det er svært, når eleverne har krav på 840
undervisningstimer om året.
”Det gennemgående er, at kommunerne
stiller flere krav, men tilbuddet skal koste færre penge. Vi har en fornuftig
dialog med KL om, hvordan de kan vejlede kommunerne, men ikke alle kommuner
lytter til KL”, konstaterer Per Saaby.
”Efter at pris er blevet et
udvælgelsesparameter for kommunen, er mange aftaler kommet til at handle om
helt andre ting end kvalitet i uddannelsen”, skrev direktør Esben Kullberg i et
indlæg på Ligeværds hjemmeside.
Foreningen møder forståelse hos
ministeren
Consentio har haft indledende møder
med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), som ifølge Per Saaby er positivt
indstillet over for ønsket om et tilskud til at drive foreningen mere
professionelt. Selv vil foreningen bidrage med yderligere en million kroner.
”Ministeren er også optaget af, at
kvaliteten på STU skal være i orden og har spurgt til, om vi er
repræsentative. Det mener vi, da vi er den eneste forening, som samler både
offentlige, private og selvejende udbydere af STU. Desuden repræsenterer vi samtlige
målgrupper til uddannelsen, og vores 68 medlemsskoler ligger placeret over hele
landet og tæller tilsammen over halvdelen af de 5.900 elever, der går på STU”,
siger Per Saaby.
Annonce:
Han peger også på, at Consentio har
deltaget i samtlige arbejdsgrupper om STU-loven, forud for at den blev justeret
i 2022. Aktuelt sidder han selv i en ministeriel gruppe, som følger
implementeringen af loven.
”Der er meget kompleksitet i blandt
andet kvalitetsaftalerne. På min egen skole samarbejder jeg med 28 kommuner,
som stiller forskellige krav, så der er meget at holde styr på. Kravene er så
forskellige, at vi til arrangementer er nødt til at dele forældrene op
kommunevis”, siger Per Saaby.
Elever behandles ulige i vejledningen
Mens
Consensio fokuserer på STU, lægger Special Skills vægt på den vejledning, som
ligger forud for, at elever kommer på STU og FGU.
Special Skills vil bruge sit
foretræde til at gøre politikerne opmærksomme på, at der ikke er lige muligheder for
vejledning for almene elever og elever, som modtager
specialundervisning.
"Det nuværende system tilgodeser ikke de
behov, der er hos udskolingselever i specialundervisning, da det understøtter
den ordinære vejledning med blandt andet brobygning, introforløb og Skills
Denmarks stafet for 8. klasser med tilhørende undervisningsmaterialer. Det er gode
afsæt for vejledning, men de skal tilrettes for at være relevante for elever med
særlige behov”, siger projektleder Mette Navntoft fra Special Skills.
Brug for en bæredygtig finansiering
Special
Skills arrangerer hvert år vejledningsevents, hvor elever i specialundervisning
præsenteres for forskellige fag ud fra de fire indgange til
erhvervsuddannelserne.
De kan også deltage i Special Skills stafetten, som er
udarbejdet i samarbejde med Skills Denmark. Med præsentation af minimum otte fagretninger
giver det eleverne mulighed for at prøve kræfter med for eksempel at skifte dæk, lægge granit sten, piske æggehvider og
binde blomster.
I
år foregår Special Skills otte-ti steder i landet til september. Det er typisk
STU-tilbud. FGU-tilbud, specialefterskoler og frie fagskoler, som afholder det
enkelte event, men i modsætning til ordinære ungdomsuddannelser får de ikke
taxametertilskud til opgaven.
Special Skills er i dag
fondsfinansieret, hvilket ikke er bæredygtigt i fremtiden, fremhæver Mette Navntoft.
”Det vil vi drøfte med politikerne. For når vores
fondsstøtte udløber, hvordan løfter vi så opgaven? Disse elever har lige så stort
et retskrav på at blive inddraget og få kvalificeret vejledning som alle andre.
Vi har brug for at få skabt en bæredygtig finansiering af vejledningen af denne
målgruppe”, siger projektlederen forud for foretrædet.