Debat
De børn, vi underviser i dag, ser ikke analoge og digitale læringsformer som modsætninger, men som dele af en helhed, mener lærer Dennis Bønding Rasmussen.
Foto: Gettyimages.
Lærer om skærme i skolen: Tesfayes tankegang er simpelthen forældet
Skolernes digitale enheder er mere end bare “skærme”, der forstyrrer læringen, mener dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I
efteråret arbejdede vi med solsystemet i min klasse. En af eleverne lavede en fed
model af solsystemet i en papkasse med skumkugler som planeter. Samtidig brugte
hun sin iPad til at se 3D-modeller og finde fakta om planeterne.
For
hende var der ingen modsætning mellem det fysiske og digitale – de supplerede
hinanden naturligt. De børn, vi underviser i dag, ser ikke analoge og digitale
læringsformer som modsætninger, men som dele af en helhed.
Eksemplet
fra min klasse illustrerer, at skolen er et sted, hvor børn udvikler deres
identitet og opdager de kompetencer, de skal bruge resten af livet. Digital
dannelse bør være en naturlig del af denne udvikling, da teknologi vil præge
deres fremtid i højeste grad.
Jeg
er derfor forbløffet over
undervisningsminister Mattias Tesfayes (S) gentagne kritik af skærme i skolen og
opfordring til at vende tilbage til analoge undervisningsmidler. Som lærer og
digital vejleder oplever jeg denne tilgang som både unuanceret og gammeldags.
Selvfølgelig
skal al undervisning ikke være digital, og jeg er som mange andre lærere også
positiv over for, at mobiltelefonerne er kommet ud af klassen. Men at blande
elevernes private enheder sammen med skoleenheder skaber en misforstået debat.
Den
skarpe opdeling mellem analog og digital undervisning er en forældet måde at
tænke på. De to former er i min optik ikke modsætninger, men to værktøjer til
læring som bør og skal supplere hinanden for at skabe muligheder i
undervisningen, som vi ikke har haft før.
Forberedt
på fremtiden
Det
er på tide at nuancere debatten og ikke blot omtale skolernes digitale enheder
som “skærme”, der forstyrrer læringen.
Digitale redskaber er ikke en erstatning for analoge, men kan kombineres med
dem og skabe nye muligheder.
Det
handler ikke om, at eleverne skal sidde foran en skærm hele dagen, men om at
give dem et ekstra værktøj
til læring. Og det er endvidere et værktøj, som demokratiserer vores samfund,
og som skaber bedre mulighed for differentieret undervisning i skolen.
Det
skaber for eksempel mulighed for, at ordblinde
elever kan få tekster læst op, hvilket giver
dem en mere ligeværdig deltagelse i undervisningen. Multimodal undervisning med
video og animationer engagerer flere elever og gør stoffet lettere at forstå.
Elever kan også dokumentere deres arbejdsproces ved at filme eller scanne deres
arbejde. Vi lærere får indsigt i deres læring og kan langt bedre støtte dem, og
sætte ind præcist der, hvor det mangler.
Men
det afgørende argument for teknologi i skolen er, at verden bliver mere
digital. Kunstig intelligens og sociale medier fylder mere, og arbejdsmarkedet
stiller store krav til digitale kompetencer.
Hvis
vi nægter at integrere digital dannelse i skolen og reducerer det til ”noget med
skærme”, svigter vi børnene. De skal lære at navigere kritisk i en digital
verden, ikke holdes fast i en analog fortid.
Vi
skal tage styringen over børns teknologibrug og sikre, at det ikke bliver det
eneste, de kan – men noget, de også kan. Det kræver, at vi som voksne tør tage
ansvar for deres digitale dannelse. Vi skal vejlede og sætte rammer, så børnene
bliver forberedte på en fremtid, vi ikke kan forudsige, men som de skal være
klar til at forme.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk