I fredags den 2. maj var 9.-klasseelever i hele Danmark til læse- og retskrivningsprøve, og flere ordblinde elever oplevede problemer med deres hjælpemidler.
Mandag fortsatte eksamen med skriftlig fremstilling, og frygten for flere problemer fulgte med ind i den nye uge, fortæller lærer Tina Gantriis, der er dansklærer, ordblindelærer og underviser børn i LST-værktøjerne på Langeskov Skole på Fyn.
Hun var selv til stede ved læse- og retskrivningsprøven, da hjælpemidlet AppWriter fik problemer.
Virksomheden bag hjælpemidlet hedder Everway, og ifølge firmaets hjemmeside startede problemerne klokken 9.32, hvor der var udfordringer med at slå ord op gennem Ordnet.dk, Klokken 10.53 begyndte problemerne med oplæsningen i AppWriter.
Lidt i 12 virkede oplæsningsfunktionen igen, men det er ikke noteret, hvornår ordbogsopslagsfunktionen kom op at køre.
Lærer har oplevet problemerne før
Tina Gantriis mener, at hjælpemidlerne bør være en del af selve eksamensopgaven, så det ikke er et eksternt program, der skal benyttes. Det er nemlig både besværligt og risikabelt, mener læreren.
“De ordblinde har ikke en jordisk chance, hvis de ikke har hjælpemidler. Det skal ikke være et profitmaksimerende tredjepartsfirma, der skal stå for noget så vigtigt. Det ansvar må ligge på Undervisningsministeriet", siger hun
Hun fortæller, at de på Langeskov Skole oplevede lignende problemer med hjælpemidler ved terminsprøverne tidligere på året. Dengang skrev hun en besked til virksomheden bag AppWriter, og fik besked om, at der var tale om et serverproblem, der ville blive løst til afgangsprøverne.
“Det er ikke godt nok, for der er stadig ikke styr på det. Hvad vil Undervisningsministeriet gøre for at sikre, at vores mest sårbare elever faktisk har adgang til værktøjer, der gør, at de kan klare sig på lige vilkår?” spørger Tina Gantriis.
Everway erkender fejl
Hos Everway erkender customer success director Janne Parsby, at der var udfordringer til fredagens læse- og retskrivningsprøve. Alle de elever, der forsøgte at bruge AppWriter i perioden med problemet, vil være blevet berørt, fortæller hun, men hun kan ikke oplyse konkrete tal.
Samtidig erkender hun, at der også var udfordringer til terminsprøverne, hvor hjælpemidlet text analyzer ikke fungerede optimalt.
Burde I ikke have kommet problemerne i forkøbet, nu hvor I vidste, at der har været udfordringer tidligere?
“Jo. Vi er dybt frustrerede og meget kede af det over situationen. Faktisk havde vi ikke forventet, at det kunne ske igen”, siger Janne Parsby og fortsætter:
“Det er ikke okay overfor eleverne. Vi ved godt, at de her elever har store udfordringer i forvejen. Det er ikke noget, vi tager let på - det berører os ret meget”.
Hvordan kan lærerne have tiltro til, at det ikke sker igen?
"Hver eneste gang, vi har et udfald i vores service, har vi en proces, hvor vi gennemgår, hvad der er sket, og hvad vi kan gøre for, at det ikke sker igen. Gennem denne proces gør vi tingene bedre hele tiden. Udfordringen er, at vi kun har mulighed for at gennemføre forløbet denne ene gang om året”, siger development manager hos Everway, Nicolai Gyllinge.
Samtidig glæder de sig over, at den skriftlige fremstilling mandag forløb uden problemer.
Berørte elever tilbydes prøve til vinter
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet bekræfter udfordringerne med oplæsningsfunktionen på AppWriter.
“Disse udfordringer kan have givet forstyrrelser af prøveaflæggelsen for de elever, der aflægger prøve på særlige vilkår og anvender oplæsningsprogrammet", står der i et skriftligt svar til Folkeskolen.
Styrelsen har været i dialog med leverandøren og vejledt de skoler, der henvendte sig under prøveafviklingen fredag. Styrelsen har desuden udsendt en mail til alle skoler, der vejleder om muligheden for at tilbyde eventuelt berørte elever en omprøve i prøveterminen december-januar 2025/2026.
Men: “På det tidspunkt er de jo videre i deres liv”, vurderer lærer Tina Gantriis.
I ministeriet er man opmærksom på, at de også var problemer med nogle af de digitale hjælpeprogrammer ved terminsprøverne i januar.
"Styrelsen for Ii og Læring er løbende i kontakt med leverandørerne af programmerne for at undgå, at der opstår lignende problemer igen. Leverandøren af AppWriter har orienteret om, at der under prøveafviklingen fredag den 2. maj er tale om et nyopstået problem, som nu er løst”, står der i det skriftlige svar.