Prøvekaos fortsætter: Elever fik udleveret forkert opgavesæt
Årets afgangselever er hårdt ramt af problemer ved deres skriftlige prøver. Først mistede de ordblinde elever ved en fejl muligheden for at bruge deres hjælpemidler. Og i går blev der udleveret et forkert opgavesæt ved engelskprøven.
For en uge siden skabte det kaos og frustration, da elevernes hjælpemidler crashede under læse- og retskrivningsprøven. Og i går gik det galt igen ved 10. klassernes skriftlige engelskprøve.
Annonce:
Her fik eleverne udleveret det forkerte opgavesæt. Det bekræfter Børne- og Undervisningsministeriet overfor Folkeskolen.
For nogle eleverne fik de undervejs i prøven adgang til det rigtige opgavesæt, men det gælder ikke alle.
De mange problemer har især ramt elever med ordblindhed. På ordblindeefterskolen Magleby Efterskole på det sydlige Langeland har eleverne været så påvirkede, at flere elever i går gik grædende ud af eksamenslokalet, én besvimede, og en tredje fik et panikanfald i løbet af natten på grund af bekymring for nu at dumpe folkeskolen.
Det fortæller skolens prøveansvarlige Andreas Brink.
Annonce:
”De her problemer har påvirket alle vores elever – hver og én”, siger han.
Andreas Brink fortæller, at hans elever fik det rigtige prøvesæt omkring 20 minutter inde i prøven.
"Det er intet mindre end uacceptabelt"
Andreas Brink fortæller, at det især er de store problemer med oplæsningsværktøjet Appwriter, som har ført til store frustrationer hos eleverne.
Annonce:
Og de problemer var faktisk også igen et problem under engelskprøven, hvor ingen af skolens elever kunne få afgang til oplæsningsværktøjet, fortæller han.
”Vores elever, som allerede kæmper med ekstra udfordringer,
fik frataget redskaber, de har krav på, og som de er blevet lovet, og som vi
har arbejdet med siden skolestart. Det er intet mindre end uacceptabelt”, siger
Andreas Brink.
Andreas Brink er prøveansvarlig på Magleby Efterskole.Foto: Magleby Efterskole
Han fortæller, at han i den grad forstår elevernes store frustationer.
”Når hjælpemidlerne svigter, er det ikke bare ærgerligt. Det
er en klar forringelse af deres muligheder for at vise deres faglige kunnen og
få adgang til de ungdomsuddannelser, de drømmer om at komme ind på”, siger han.
Annonce:
I dag fredag havde skolens elever deres sidste skriftlige prøve i skriftlig tysk.
Her til morgen henvendte skolen sig til Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet (Stuk) i håbet om endelig at kunne finde en løsning på, hvordan Appwriter igen kunne komme til at fungere.
Denne gang kunne styrelsen godt finde en løsning på problemerne, så eleverne kunne bruge hjælpemidlet.
Det betyder, at tyskprøven blev den eneste prøve, hvor skolens
ordblinde elever har haft adgang til Appwriter.
Annonce:
Men helt uden fejl var heller ikke denne prøve, fortæller Andreas Brink. For allerede på forhånd kunne Stuk i en mail meddele skolen, at der også var problemer med denne prøve.
Her oplyste styrelsen, at "nogle elever" oplever problemer, der gør, at dele fra opgavens sidehoved står ovenpå elevernes besvarelser, når de har printet den ud til aflevering.
I mailen oplyser styrelsen en række tiltag, der gerne skulle afhjælpe problemet. Og at fejlen også gjorde sig gældende ved 10. klassernes engelskprøve, og at den også vil være der ved 9. klassernes franskprøve på mandag.
Hele forberedelsen kan smides i skraldespanden
Ligesom sine elever står Andreas Brink meget frustreret tilbage.
”Jeg har klargjort eleverne helt efter bogen. Jeg har fulgt tidsplanen
og forberedt dem så godt, jeg kunne. Men nærmest hele det arbejde kan smides i
skraldespanden, fordi tekniske problemer gør, at det hele ender i et stort
kaos, som jeg intet kan stille op overfor”, siger Andreas Brink og fortsætter:
”Man står tilbage og tænker: Giver min faglighed overhovedet
nogen mening, når vi modtager prøver på den her måde? Har jeg så gjort den
forskel for mine elever, som jeg har lovet dem?”
Og det er ikke kun eleverne, der bliver svigtet, mener den
frustrerede efterskolelærer.
”Der er også et forklaringsproblem over for forældrene. De køber
sig jo ind på, at vi er en ordblindeefterskole, der tager hensyn til deres
børns behov. Det kan vi ikke, når vi modtager prøver med fejl, og hvor
hjælpemidlerne ikke virker”.
”Men det gælder jo ikke kun os som ordblindeefterskole. Det gælder
alle skoler, hvor der også er ordblinde elever”.
Lærer: Tilbud om omprøve er ikke nok
Stuk har i forbindelse med problemerne udsendt en mail til
alle skoler med vejledning om muligheden for at tilbyde eleverne en omprøve ved næste i prøveterminen i december-januar.
En, som Andreas Brink kalder for en
symbolsk håndsrækning.
”Til december er eleverne videre i deres liv. De fortjener en
prøve nu , mens de er klar og har de bedste forudsætninger for at klare det
godt. Det har de ikke om et halvt år”, siger han.
Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet (Stuk) og Styrelsen for It og Læring (Stil) bekræfter i et svar til Folkeskolen, at en del af opgavesættet var en forkert version, nærmere bestemt delprøven i skriftlig fremstilling.
De to styrelser oplyser, at da opdagede fejlen inden prøven og sendte skolerne en vejledning i, "hvor de kunne tilgå opgavesættet, og hvordan de skulle distribuere prøven i en zip-fil til eleverne".
Styrelsen skriver, at de imidlertid i dag har "identificeret en fejl, der forårsagede, at
nogle skoler under prøveafviklingen fortsat kunne tilgå den forkerte version".
De to styrelser oplyser også, at "nogle elever oplevede lokale
udfordringer med anvendelse af 3.-partsprogrammet
Appwriter under prøven, hvilket kan skyldes, at prøven skulle aflægges lokalt
på elevens computer".
Elevernes mundtlige prøver afholdes mellem den 21. maj og den 20. juni.