”Jeg har oplevet kollegaer, der spørger, om vi ikke registrerer lige lovligt meget, eller om mine lærere ikke er lidt sarte”, fortæller Kim Stenholm Paulsen, der opfordrer andre skoleledere til også at registrere flere af hverdagens mindre voldsomme episoder.Foto: Privatfoto + google streetview, redigering Folkeskolen
Skoleleder på skole med 554 arbejdsulykker: Vi skal være bedre til at tale højt om vold i skolen
På Lundehusskolen bliver selv de mindste voldsomme hændelser noteret og anmeldt. Det handler om forebyggelse og om at turde bryde med et tabu, forklarer skoleleder.
Tallet gør skolen til kommunal topscorer, når det kommer til
voldsrelaterede arbejdsulykke-registreringer.
Til sammenligning havde naboskolen én anmeldelse
i samme periode, og ifølge opgørelsen står Lundehusskolen for 42 procent af
alle voldsrelaterede anmeldelser i hele Københavns Kommune.
Det kan lyde voldsomt, men da skolens leder Kim Stenholm
Paulsen i april blev inviteret til et voldsforebyggende møde med politikerne i
hovedstadens i børne- og ungdomsudvalg, var det ikke for at forsvare skolens
mange arbejdsulykker.
Annonce:
Det var tværtimod for at gøre politikerne klogere på virkeligheden
bag opgørelserne og for at fortælle dem, hvorfor han mener, at mange
registreringer er nødvendige.
Registreringer dækker over mindre hændelser
Ifølge skolelederen er de ansatte på Lundehusskolen nemlig særdeles grundige med at registrere selv de mindste voldsomme episoder.
Skolen følger en
konflikthåndteringsmetode med tre trin, hvor registreringer spiller en central
rolle i arbejdet med at gøre skolen bedre til at forebygge episoder med
udadreagerende børn. I et skema, kan de ansatte fx krydse af, om en hændelse
var fysisk vold, chikane. Trusler eller diskriminerende adfærd.
Annonce:
Vi er langt mere bekymrede, når vi ser en skole med nul registreringer af voldsomme episoder. Det findes ikke i virkeligheden.
Katrine Fylking, Kredsformand i Københavns Lærerforening
”Langt størstedelen af vores registreringer dækker over
mindre voldsomme hændelser. Det kan være mindre konflikter mellem elever, som
udvikler sig til større konflikter. Det kan også være, hvis eleverne nægter at
gøre det, man beder dem om, eller hvis en elev forlader klassen midt i timen,
så man som lærer både skal håndtere eleverne i klassen og en elev, der er
smuttet”, siger Kim Stenholm Paulsen og fortæller, at kun en enkelt arbejdsulykke
har givet anledning til, at den ansatte ikke kom på arbejde dagen efter.
Ligesom resten af skolerne i København bruger Lundehusskolens ansatte et digitalt skema til at registrere voldsomme- og mindre voldsomme episoder med eleverne. Fysisk vold er kun én ud af flere krænkende eller voldelige handlinger, lærer kan ajourføre.
I skolens interne opgørelser kan man i dag se mange flere
registreringer af mindre voldsomme hændelser end tidligere, imens antallet af
voldsomme hændelser er faldet, fortæller skolelederen.
Især eleverne i Lundehusskolens specialklasserække giver
anledning til mange registreringer. Af de i alt 554 voldsrelaterede
arbejdsulykker på skolen stammer 95 fra episoder i almenklasserne, og her står
en enkelt elev for knap en tredjedel af tilfældene, forklarer Kim Stenholm
Paulsen.
"Jeg tror, der gemmer sig et stort mørketal"
Annonce:
Forklaringen på det høje antal arbejdsulykker er altså ikke,
at skolen har større udfordringer med vold end så mange andre skoler,
understreger skolelederen. De er blot mere grundige med registreringerne end
gennemsnittet, og det burde andre skoler nok også være, mener Kim Stenholm
Paulsen.
Han tvivler på at særligt mange andre skoler i landets registrerer
lige så relativt små episoder, som Lundehusskolen. Men hvis de gjorde, ville
billedet af volden i de danske folkeskoler nok se anderledes ud, mener
skolelederen.
”Jeg
tror, at der gemmer sig et stort mørketal på rigtig mange almene skoler, fordi
man ikke arbejder systematisk med registrering”, siger Kim Stenholm
Paulsen.
Det er ikke en oplevelse, han er alene om. Sidste sommer viste Folkeskolens gennemgang af de påbud, som Arbejdstilsynet på tre år har givet til skoler, hvor tilsynet fandt, at skolens ansatte blev udsat for sundhedsfarlig vold, at tilsynet i 49 ud af 57 rapporter påpegede, at skolen havde været får dårlig til at registrere voldsepisoder.
Annonce:
Andre skoleledere spørger:
Registrerer I ikke “lige lovligt meget”
En del af forklaringen kan være, at skolelederne er bekymrede
for, at mange registreringer giver skolen et dårligt ry eller tegner et forkert
billede af skolen, mener han.
”Jeg tror, at det er lidt tabubelagt at tale om voldsomme
episoder på skolen. Det er ikke noget, som skoleledere har lyst til at skilte
med, og man kan også være bekymret for, at der lige pludselig er nogle medier,
der søger aktindsigt i skolens registreringer, og at det sætter gang i en snak,
der gør, at man ikke længere er en attraktiv skole”, siger skolelederen.
”Jeg har oplevet kollegaer, der spørger, om vi ikke
registrerer lige lovligt meget, eller om mine lærere ikke er lidt sarte”, fortæller
Kim Stenholm Paulsen.
Men tabuiseringen er ”en farlig vej at gå”, hvis man vil
problemet med udadreagerende adfærd til livs, understreger han.
”Vi skal tværtimod være bedre til at tale højt om, at vi
har udfordringer med voldsomme episoder i skolen”, siger skolelederen.
Lærerforening: Døm ikke
en skole på antallet af registreringer
Katrine Fylking, der er kredsformand i Københavns
Lærerforening, fremhæver også Lundehusskolen som et godt eksempel på, hvordan
man som skole kan arbejde systematisk med registreringer, så det kan indgå i
det pædagogiske arbejde med eleverne.
”Som vi ser det, kan man ikke bedømme en skole på antallet
af registreringer. Man er nødt til at se, hvad de dækker over”, siger
kredsformanden og understreger:
”Vi er langt mere bekymrede, når vi ser en skole med nul
registreringer af voldsomme episoder. Det findes ikke i virkeligheden”.
Folkeskolens gennemgang af kommunens opgørelse viser, at 15 af de 55 københavnske skoler har registreret færre end tre hændelser hele sidste år.