Klasselærer-rollen
Sådan så det ud, da Merete Svalgaard Knuhtsen indgik den nye arbejdstidsaftale for kommunens lærere og børnehaveklasseledere.
Foto: Helsingør Lærerforening
Slut med fast klasselærer:
”Simpelthen ikke rimeligt, at én person skal stå alene med opgaven”
Fremover skal klasselærerens opgaver fordeles ud på klasseteamet på skolerne i Helsingør. ”Det var ikke det, vi drømte om, men det var det, der var muligt”, lyder det fra lærernes lokale forperson.
Indtil nu har en klasselærer i Helsingør Kommune haft 75
timer om året til at varetage de opgaver, der følger med funktionen.
Det er
slut nu. I stedet skal klasse- eller årgangsteamet i samarbejde med skolens
ledelse fordele opgaverne mellem sig.
Det er en løsning, der er "inden for skiven", lyder det fra forperson og politisk leder i Helsingør Lærerforening Merete Svalgaard
Knuhtsen.
Den nye aftale kunne måske lyde som en afskaffelse af klasselærerfunktionen. Men det er der ikke tale om, understreger hun.
”Det centrale bliver fremover er, at man på
skoleniveau finder frem til den bedste måde at løse klasselærerens opgaver på”, siger Merete Svalgaard Knuhtsen til Folkeskolen.
”Det kan være, at en lærer er god til forældresamarbejde,
en anden er god til at tage de svære snakke med det enkelte barn og så videre.
Vores skoler har meget forskellige forudsætninger og
elevgrupper. Derfor er det vigtigt, at de selv kan tilrettelægge opgaven og ikke
får trukket en løsning ned over hovedet af forvaltningen”, forklarer hun.
Den løsning, der kunne komme igennem
Merete Svalgaard Knuhtsen er åben om, at det ikke var den
løsning, Helsingør Lærerforening helst ville have haft.
De gik tværtimod ind i
forhandlingerne med kommunen med et ønske om flere timer til klasselæreren,
fordi de 75 årlige timer var alt for lidt, ikke mindst fordi inklusionsopgaven
er vokset og ser ud til at fortsætte med at gøre det.
”Er det her løsningen, vi drømte om? Nej, det er det ikke.
Er det den løsning, der kunne lade sig gøre? Ja, det er det”, siger hun.
Ifølge lærernes forperson er det "simpelthen ikke rimeligt, at én person skal stå alene med" den voksende klasselæreropgave.
”Vi
mener, at det er indenfor skiven i forhold til A20 (lærernes centrale arbejdstidsaftale, red.), som ikke afsætter tid til klasselærerfunktionen. Indtil nu har vi haft det i vores lokalaftale, og vi var ikke parate til at ofre
vores lokalaftale for at redde en klasselærerfunktion, der under alle omstændigheder
ville have for få timer tilknyttet”, forklarer Merete Svalgaard Knuhtsen.
Kræver omstilling af lærerne
Dialog i klasseteamet og mellem teamet og ledelsen skal
forhindre, at opgaverne falder mellem flere stole, fortæller forpersonen. Også
om hvor niveauet for de forskellige opgaver skal ligge.
”Vi kan ikke ’køre Ferrari’ med alle opgaverne. Så skulle
der flere resurser til. Det skal der være åbenhed omkring”.
Der vil være lærere, som ikke er begejstrede for den nye måde
at håndtere klasselærerfunktioner, understreger Merete Svalgaard Knuhtsen. Og
det kan hun godt forstå.
”Al forandring er svær, og der er helt sikkert nogle lærere,
som er glade for deres klasselærerfunktion, og som er gode til den, og som måske
er i tvivl om, hvorvidt deres kollegaer kan løse de opgaver lige så godt. Nogen
vil slå sig på den nye model. Derfor er dialogen i teamet så vigtig”, siger hun.