Historie
0   11

Prisvinder: Udeundervisning motiverer eleverne i historie

Også de yngste elever i skolen har faglig glæde af ude-undervisning, når der står historie på skemaet, påviser en lærerstuderende i sin bacheloropgave, der er året prisvinder i HistorieWebs Årsbachelor for lærerstuderende.

"Udeundervisning og læring i historiefaget" - sådan lyder titlen på den bacheloropgave, der i år vinder HistorieWebs førstepris for lærerstuderende.

Matilde Fiil Hjorth, der har skrevet vinderopgaven, har observeret og interviewet to 3. klasser på besøg i Den Gamle By i Aarhus, og hun konkluderer, at den undervisning, som eleverne kommer igennem 'ude i byen', er en "praktisk-æstetisk oplevelse, som foruden at aktivere elevernes sanser og følelser også sætter deres viden og refleksion i spil."

Artiklen fortsætter under banneret

"Årets prisvindende opgave står klassisk stærkt: Den hviler på et overvældende teoretisk grundlag med en imponerende litteraturliste - og samtidig er den kritisk og selvkritisk på velgørende måder. Teoretisk solid med andre ord, og på samme tid stærkt praksisrettet mod den konkrete lærerfaglige opgave", skriver Gyldendal, der uddeler prisen sammen med HistorieWeb.dk, i en pressemeddelelse.

Udeundervisning virker i historie

"Udeundervisning og udeskole har i flere år været et centralt og relevant forskningstema både i Danmark og i udlandet, og den positive effekt af forskellige former for udeskole er klart dokumenteret", udtaler Sten Larsen, webredaktør på HistorieWeb.dk og underviser i læreruddannelsen.

"Med dén bevidsthed ser Matilde Fiil Hjorth det som oplagt at få tjekket udeundervisning som et alternativ til en mere gængs historieundervisning. Mange undersøgelser viser nemlig, at eleverne i historie i stor udstrækning oplever faget som temmelig læsetungt og kedeligt og ikke særlig relevant. Så må vi "…undersøge udeundervisning som en variationsform og som en mulig motiverende faktor for eleverne", skriver Matilde", tilføjer Sten Larsen og fortsætter:

"Derfor spørger hun i sin bacheloropgave, om udeundervisning faktisk kan styrke elevernes historiebevidsthed, fordi den type undervisning i bedste fald skaber anderledes og tydeligere motivation hos eleverne og samtidig faglig læring. Og hvor de fleste undersøgelser koncentrerer sig om skolens ældste elever, fokuserer årets bacheloropgave på 3. klassetrin".

Det er 8. gang, at Gyldendal og HistorieWeb.dk uddeler bachelorprisen. Udover æren får Matilde Fiil Hjorth, der i dag er lærer i Skanderborg, et gavekort på 5.000 kroner til Gyldendal-udgivelser.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.628 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
85 andre er allerede tilmeldt