"Der bliver nødt til at være et anderledes pres. Rundt omkring i byråd og samfundet er der et ønske om at få landet det her", siger formand for skolelederne Claus Hjortdal.

Presset på forhandlerne vokser: Konflikt vil skade skolen

Skoleleder-formand Claus Hjortdal deler i dag på Twitter, at skolechefer trygler forhandlerne om at blive enige om lærernes arbejdstid. Hans kommentar er: "Skoleledernes holdning matcher skolechefernes”". Også Skole og Forældre opfordrer parterne til at blive enige.

Publiceret

Det forhandler de om

Danmarks Lærerforening vedtog overenskomstkrav på kongressen ioktober 2017. På arbejdstidsområdet lød kravet:

"Aftalte rammer for arbejdstiden, der skal understøtte etprofessionelt lærerarbejde, lærernes mulighed for at leve op tilkravene i lovgivningen og skabe kvalitet i undervisningen.Arbejdstidsregler for lærere skal sikre rettigheder, som modsvarerøvrige ansattes rettigheder på det kommunale arbejdsmarked." Dertilkommer en række løn- og tryghedskrav:

DLF har vedtaget overenskomstkrav - se dem her

Siden er kravene indgået i de samlede generelle krav fra dekommunalt ansattes Forhandlingsfællesskab til KL - hent dem her 

og i Lærernes Centralorganisations specielle krav påunderviserområdet - hent dem her 

Fra arbejdsgiverside har KL rejst  krav på det generelleområde - hent dem her

og på lærerområdet - hent dem her

KØREPLAN FOR OK18 

Sådan så den oprindelige køreplan for forhandlingerne ud - klikpå linkene for at se, hvad der faktisk skete på de pågældendedage.

Tirsdag 12. december:

Der udveksles krav på kommunernes og regionernesområde.

Fredag 15. december:

Der udveksles krav på statens område.

Tirsdag 19. december:

Forhandlinger indledes på statens område.

Torsdag 21. december:

Forhandlinger indledes på kommunernes ogregionernes område.

14. februar 2018:

Forhandlingsfællesskabets forhandlinger med KLforventes afsluttet.

20. februar 2018:

Forhandlinger om generelle emner, som gælder alleorganisationer i Forhandlingsfællesskabet, forventesafsluttet.

28. februar 2018:

De generelle forhandlinger og forhandlingerne omorganisationernes specielle krav skal være afsluttet. Hvis det ikkeer muligt at blive enige, kan der varsles konflikt, som træder ikraft, når de nuværende overenskomster udløber 1. april 2018. Skerdet, vil forhandlingerne på det kommunale område overgå tilForligsinstitutionen, som skal forsøge at skabe kompromis for atforhindre konflikter.

Marts 2018:

Hvis der er opnået enighed, vil forhandlingsresultaterne i løbetaf marts blive sendt til afstemning blandt medlemmerne.

April 2018:

Hvis der ikke er opnået en ny overenskomstaftale, kan enkonflikt begynde den 2. april, medmindre forligsmanden har udskudtkonflikten. Forligsmanden har mulighed for at udskyde en konfliktto gange 14 dage.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overenskomstforhandlingerne trækker ud, og nu begynder parterne omkring skolen at blive utålmodige. Avisen.dk har i dag interviewet en skolechef fra Kolding og én fra Næstved. Og deres budskab er, at skolerne på lang sigt vil lide under en konflikt.

"Vi har behov for, at parterne signalerer enighed frem for, at vi skal bruge kræfter på at reparere skaderne efter endnu en konflikt", siger skolechef i Kolding Lars Svenson til avisen.dk. 

Arbejdsmarkedsforsker: Overenskomstforhandlingerne er på konfliktkurs 

Skolelederformand: Skolen lider under manglende læreraftale

Også skoleledernes formand Claus Hjortdal har skruet op for det verbale pres, som han håber, kan få KL's og lærernes forhandlere til at nærme sig hinanden ved forhandlingsbordet.

"I dag er vi gået ud på Twitter, og vi har tidligere sendt noget ud med vores holdning, som er, at lærerne har ret til at få en aftale, og at folkeskolen lider under, at der ikke er en aftale", siger Claus Hjortdal til folkeskolen.dk.

Han synes, det er ærgerligt, at parterne er så fastlåste i deres positioner, som de tilsyneladende ser ud til at være. Og han opfordrer flere til at lægge pres på forhandlerne.

"Der bliver nødt til at være et anderledes pres. Rundt omkring i byråd og samfundet er der et ønske om at få landet det her. Jeg har svært ved at forestille mig, at Jacob Bundsgaard (socialdemokratisk borgemester i Aarhus, red.), der bliver kommende formand for KL, har lyst til at have sådan en lort liggende på bordet, der ikke bliver taget hånd om. Jeg har svært ved at forestille mig, at Sophie Løhde, der skal i gang med et kæmpeprojekt om modernisering af den offentlige sektor, kan holde til, at skulle starte sådan et stort projekt på bagkant af en konflikt med de ansatte", siger han.

Overblik: Find vej gennem overenskomst-forhandlingerne 

Stort incitament til at lande aftaler

Han mener, at incitamentet til at få ro på området hurtigst muligt burde være til stede.

"På statens område, der kan det simpelthen ikke være, fordi man påstår, at det er på grund af økonomiske problemer. Landet har ikke økonomiske problemer. Vi har kæmpe problemer med at holde på ansatte i det offentlige, og så vil man skære på lønnen?", lyder hans undrende spørgsmål.

Michael Ziegler har tidligere til folkeskolen.dk forklaret, hvorfor KL ikke umiddelbart står klar med et bud på en ny lærerarbejdstidsaftale.

"Vi har sagt, at vi er parate til at diskutere ændringer. Vi har også sagt, at vi ikke synes, at man skal lave et helt nyt system, som vi ikke kan gennemskue rækkevidden af, som vi ikke kan gennemskue om kan administreres, og som vi ikke kan gennemskue økonomien", lød det fra Michael Ziegler den 14. februar. 

Men den argumentation holder ikke, mener Claus Hjortdal.

"Kommunernes argumentation lidt tynd, når 70 procent af kommunerne har indgået en lokalaftale. Så bliver det en lille bitte smule tyndt, at de ikke er klar til at lave noget fleksibilitet og nogle varslingsbestemmelser og forskellige andre ting", siger Claus Hjortdal.

Skole og Forældre: Konflikt kan forværre rekrutteringsproblemer

Også formand for Skole og Forældre Mette With Hagensen opfordrer i dag KL til at komme lærerne i møde i forhandlingerne.

Strejke eller lockout: Sådan bliver konfliktstøtten

"Folkeskolen har brug for en aftale, der kan genskabe et godt samarbejde om børnenes skole. Eleverne skal ikke igen blive gidsler i de voksnes konflikt og miste en masse vigtig undervisning og fællesskabet med deres skolekammerater", lyder budskabet fra Mette With Hagensen. Hun tilføjer: "En aftale er også vigtig af hensyn til kvaliteten af undervisningen, for det koster på kvaliteten, når skolen skal i gang efter en konflikt, hvor parterne har stået stejlt overfor hinanden, og en konflikt kan forværre de rekrutteringsproblemer, vi allerede oplever på nogle folkeskoler rundt i landet", 

I øjeblikket afventer de kommunale generelle forhandlinger forhandlingerne på statens område. Der blev forhandlet på statens område i nat. Og forhandlerne har aftalt at mødes igen i dag kl. 15.