Fagligt netværk om naturfagene i folkeskolen, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

(6.867 følger) Se alle medlemmer

Et netværk for alle, der interesserer sig for håndarbejde, sløjd og design i folkeskolen. I samarbejde med Foreningen for Håndværk og Design.

(3.769 følger) Se alle medlemmer

Fagligt netværk om engelsk i folkeskolen. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

(4.854 følger) Se alle medlemmer

Det faglige netværk for danskundervisning er for alle, der underviser i danskfaget.

(16.151 følger) Se alle medlemmer

Netværk for historie- og samfundsfagslærere. I samarbejde med Falihos, Foreningen af lærere i Historie & Samfundsfag

(6.093 følger) Se alle medlemmer

Et netværk for alle, der interesserer sig for tysk- og franskundervisning i folkeskolen. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

(2.531 følger) Se alle medlemmer
Efteruddannelse
0   12

Flere lærere får efteruddannelse i fag

En helt ny opgørelse fra Styrelsen for Videregående Uddannelser viser en markant stigning i efteruddannelse af lærere inden for især dansk, engelsk og de naturvidenskabelige fag. DLF glæder sig, men efterlyser, at kommunerne har fokus på flere fag.

110 procent. Så stor er stigningen i antallet af lærere, der har været på efteruddannelse i et undervisningsfag, hvis man sammenligner sidste skoleår med året før. I alt var 4.970 lærere på efteruddannelse i et fag i skoleåret 2015/16.

"Det er positivt, at der er så mange flere lærere, der nu kommer på kompetencegivende efteruddannelse i forhold til undervisningsfag. Det hænger selvfølgelig sammen med, at kommunerne har nogle midler, som skal bruges inden 2020, og de har nogle mål, som de skal nå", siger formand for DLF's undervisningsudvalg Bjørn Hansen.  

Artiklen fortsætter under banneret

Ved kommuneaftalen i 2014 blev der afsat 1 milliard kroner til efteruddannelse som følge af folkeskolereformen. Uddannelses- og Forskningsministeriet har samarbejdet med Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, KL og Danske Professionshøjskoler for at give et fagligt løft til lærerne i form af målrettet efteruddannelse.

"Grundskolen er fundamentet for al fremtidig læring på ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og i livet som helhed. Derfor er jeg rigtig glad for, at vores fokus på målrettet efteruddannelse ser ud til at bære frugt med et styrket fokus på efteruddannelsestilbuddene på lærerområdet", lyder det fra uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs.

Fald i deltagelsen i tysk og samfundsfag

Det er især undervisningsfag som biologi, dansk, geografi og natur/teknologi, hvor lærerne i stigende grad vender tilbage på skolebænken, mens der har været mindre fald i deltagelsen i samfundsfag og tysk. Bjørn Hansen undrer sig over, at der er få lærere, der får efteruddannelse i nogle fag (rettet 16/11-2016 13:41). 

"Det er de små fag, og at specielt de praktisk musiske fag har så lave tal, undrer mig. Der gælder det samme for de fag, som for de andre fag; de skal også være kompetencedækkede. Men det kan være, at kommunerne har lagt en plan for i hvilken rækkefølge fagene skal prioriteres", siger Bjørn Hansen.


Stor stigning i natur/teknologi

Han glæder sig til gengæld over, at opgørelsen viser, at langt flere lærere kommer på efteruddannelse i faget natur/teknologi. I skoleåret 2013/14 var 118 på efteruddannelse i faget. I dette skoleår er tallet steget til 598. Der er også sket en stor stigning i antallet af lærere, der får efteruddannelse i det nye fag håndværk og design. I skoleåret 2014/15 var blot 92 på efteruddannelse. Nu er tallet steget til 754.

"For en gang skyld er der sat fokus på natur/teknologi. Det er et fag, som er underbemandet af lærere der har undervisningskompetence på området. Derfor er det godt at se, at man har fokus på det. Det samme gælder håndværk og design. Selv om jeg faktisk undrer mig over, at der ikke er flere lærere på efteruddannelse, når det nu er et nyt fag", siger Bjørn Hansen og understreger, at selv om flere lærere kommer på efteruddannelse, er der stadig et stykke vej, før målet om at 95 procent af lærerne underviser i fag som de har undervisningskompetence i.  

"Natur/teknologi og historie er altså fag, som mangler forholdsvis mange kompetenceuddannede lærere.  Fagene er kun oppe på omkring 60 procent dækning, så der er et stykke vej til de 95 procent".

Fald i efteruddannelse i øvrig faglig udvikling

Opgørelsen viser også, at antallet af lærere, der deltager i øvrig faglig udvikling på læreruddannelsen eksempelvis 'elevers læring og trivsel i fokus', uddannelse af vejledere/resursepersoner', 'understøttelse af øget inklusion'  og 'klasseledelse' i samme periode er faldet fra i alt 14.818 til 9.653.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ