Arbejdstid
16   1384

Kommunerne skruer op: Lærerne underviser mere end aftalt

Kommunerne har fået en række "håndtag" at skrue på for at finansiere folkeskolereformen. Og de har især givet den fuld gas på det håndtag, der hedder lærernes arbejdstid, konkluderer en ny undersøgelse fra det offentlige forskningsinstitut Kora. Planen i kommuneaftalen var, at lærerne i gennemsnit skulle undervise 733 timer. Men facit ser ud til at ligge omkring 749 fag-timer per lærer.

Kommunerne løfter opgaven helt i reformens ånd, lyder det fra Kora:

"Det gælder ikke mindst et af de helt centrale økonomiske håndtag, lærernes undervisningstid, hvor målsætningen er, at den gennemsnitlige undervisningstid skal øges med 80 timer pr. år. Med en sådan forøgelse vil en folkeskolelærer gennemsnitligt skulle undervise i 733 timer om året, hvis læreren udelukkende varetager fagopdelt undervisning", forklarer Kora. Men blandt de 40 kommuner, som har delt deres budget op, så man kan se den fagopdelte undervisning for sig selv, er den gennemsnitlige undervisningstid per lærer i stedet havnet på 749 timer om året. 

"Ganske interessant har kommunernes fokus tilsyneladende i højere grad været at hæve undervisningstimetallet med ca. 80 timer end at lægge sig tæt på de 733 timer pr. år. Der er således en klar tendens til, at de kommuner, som havde relativt høje forudsatte undervisningstimetal for den fagopdelte undervisning før reformen, også har det efter reformen", skriver Kora-forskerne og påpeger, at der dermed ikke er nogen tegn på såkaldt økonomisk "underimplementering" af folkeskolereformen.

Næsten halvdelen har en forståelse med DLF

Artiklen fortsætter under banneret

Kora har stillet en række spørgeskema-spørgsmål til kommunerne. Langt de fleste kommuner har fulgt KL-intentionen om, at lærere varetager den nye understøttende undervisning i et omfang svarende til, at de kunne have 1019 timers understøttende undervisning, hvis det var den eneste undervisning, de varetog.

Kora har også spurgt kommunerne, hvordan de har implementeret den nye arbejdstid, lov 409, lokalt. 7 procent har indgået en egentlig lokalaftale med Danmarks Lærerforening. 37 procent har udarbejdet et forståelsespapir med lærerforeningen, mens 51 procent har indført egne politisk eller administrativt fastsatte retningslinjer. I alt har 82 procent af kommunerne ifølge Kora-rapporten valgt at tage mindst ét af de tre initiativer.

Uudnyttet potentiale på 10.-klasse-skoler

På ét punkt mener Kora, at kommunerne mangler at udnytte et "håndtag" til fulde. En femtedel af kommunerne har nemlig ikke skruet op for 10.-klasse-lærernes arbejdstid - formentlig fordi 10. klasse ikke er omfattet af folkeskolereformens krav om længere skoledag.

"(...) vi kan se, at mange af de pågældende kommuner har deres 10. klasser samlet på særlige skoler. I en sådan situation skal kommunerne fyre eller omplacere lærere, hvis de skal hente en besparelse hjem på øget undervisningstid. Og det bøvl ønsker de måske ikke," siger analyse- og forskningschef Peter Holdt-Olesen fra Kora i en pressemeddelelse.

Læs rapporten via linket til højre.

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
506 andre er allerede tilmeldt