Kommunerne skruer på finansieringshåndtagene helt i reformens ånd, konkluderer Kora - se oversigt over
Kommunerne skruer på finansieringshåndtagene helt i reformens ånd, konkluderer Kora - se oversigt over "håndtagene" på næste billede.

Kommunerne skruer op: Lærerne underviser mere end aftalt

Kommunerne har fået en række "håndtag" at skrue på for at finansiere folkeskolereformen. Og de har især givet den fuld gas på det håndtag, der hedder lærernes arbejdstid, konkluderer en ny undersøgelse fra det offentlige forskningsinstitut Kora. Planen i kommuneaftalen var, at lærerne i gennemsnit skulle undervise 733 timer. Men facit ser ud til at ligge omkring 749 fag-timer per lærer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommunerne løfter opgaven helt i reformens ånd, lyder det fra Kora:

"Det gælder ikke mindst et af de helt centrale økonomiske håndtag, lærernes undervisningstid, hvor målsætningen er, at den gennemsnitlige undervisningstid skal øges med 80 timer pr. år. Med en sådan forøgelse vil en folkeskolelærer gennemsnitligt skulle undervise i 733 timer om året, hvis læreren udelukkende varetager fagopdelt undervisning", forklarer Kora. Men blandt de 40 kommuner, som har delt deres budget op, så man kan se den fagopdelte undervisning for sig selv, er den gennemsnitlige undervisningstid per lærer i stedet havnet på 749 timer om året. 

"Ganske interessant har kommunernes fokus tilsyneladende i højere grad været at hæve undervisningstimetallet med ca. 80 timer end at lægge sig tæt på de 733 timer pr. år. Der er således en klar tendens til, at de kommuner, som havde relativt høje forudsatte undervisningstimetal for den fagopdelte undervisning før reformen, også har det efter reformen", skriver Kora-forskerne og påpeger, at der dermed ikke er nogen tegn på såkaldt økonomisk "underimplementering" af folkeskolereformen.

Næsten halvdelen har en forståelse med DLF

Næsten halvdelen har en forståelse med DLF

Kora har stillet en række spørgeskema-spørgsmål til kommunerne. Langt de fleste kommuner har fulgt KL-intentionen om, at lærere varetager den nye understøttende undervisning i et omfang svarende til, at de kunne have 1019 timers understøttende undervisning, hvis det var den eneste undervisning, de varetog.

Kora har også spurgt kommunerne, hvordan de har implementeret den nye arbejdstid, lov 409, lokalt. 7 procent har indgået en egentlig lokalaftale med Danmarks Lærerforening. 37 procent har udarbejdet et forståelsespapir med lærerforeningen, mens 51 procent har indført egne politisk eller administrativt fastsatte retningslinjer. I alt har 82 procent af kommunerne ifølge Kora-rapporten valgt at tage mindst ét af de tre initiativer.

Uudnyttet potentiale på 10.-klasse-skoler

Uudnyttet potentiale på 10.-klasse-skoler

På ét punkt mener Kora, at kommunerne mangler at udnytte et "håndtag" til fulde. En femtedel af kommunerne har nemlig ikke skruet op for 10.-klasse-lærernes arbejdstid - formentlig fordi 10. klasse ikke er omfattet af folkeskolereformens krav om længere skoledag.

"(...) vi kan se, at mange af de pågældende kommuner har deres 10. klasser samlet på særlige skoler. I en sådan situation skal kommunerne fyre eller omplacere lærere, hvis de skal hente en besparelse hjem på øget undervisningstid. Og det bøvl ønsker de måske ikke," siger analyse- og forskningschef Peter Holdt-Olesen fra Kora i en pressemeddelelse.

Læs rapporten via linket til højre.

 

 

Læs mere

Kora: Kommunernes økonomiske implementering affolkeskolereformen

Powered by Labrador CMS